Analisis Survei Terhadap Pengguna Grammarly
DOI:
https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3171Abstract
Latarbelakang penelitian ini adalah penulis ingin meneliti penggunaan kecerdasan buatan yakni Grammarly dalam pendidikan bahasa Inggris. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi dari partisipan terkait penggunaan alat grammarly selama penulisan skripsi berbahasa Inggris yang telah mereka lakukan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif survey. Penulis menggunakan instrumen angket untuk mengetahui persepsi teman sejawat dalam menggunakan grammarly selama proses menulis skripsi berbahasa Inggris yang telah mereka lakukan. Penelitian ini dilakukan pada tahun 2022 dan peneliti telah melakukannya disalahsatu universitas di Karawang. Penulis telah mengambil lima partisipan dan dilakukan di Karawang. Hasil dan pembahasan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa partisipan sangat terbantu selama proses mengerjakan skripsi berbahasa Inggris. Secara umum mereka lebih percaya diri dan berminat untuk tetap menggunakan grammarly pada saat dan sesudah kuliah. Akses grammarly yang sangat mudah baik secara mudah telah membuat mereka berpadangan positif terhadap alat ini. Simpulan dalam penelitian ini, grammarly sebagai alat asistensi umpan balik tatabahasa secara otomatis ini sangat membantu para partisipan dalam menulis skripsi bahasa Inggris.
Keywords:
grammarly, teks berbahasa inggris, surveiDownloads
References
Ambarwati, E. K. (2021). Indonesian university students’ appropriating Grammarly for formative feedback. ELT in Focus, 4(1), 1-11.
Bailey, Daniel & Andrea Rakushin Lee. (2020). An exploratory study of Grammarly in the language learning context: an analysis of test-based, textbook-based, and Facebook corpora. TESOL International Journal 15(2): 4-27.
Barrot, J. S. (2020). Integrating technology into ESL/EFL writing through Grammarly. RELC Journal, 0033688220966632.
Dong, Y., & Shi, L. (2021). Using Grammarly to support students’ source-based writing practices. Assessing Writing, 50, 100564.
Fadhilah, U. (2018). Penggunaan grammarly untuk penulisan artikel bahasa Inggris dosen Stikes Hangtuah Tanjungpinang. Jurnal Keperawatan, 8(2), 884-895.
Fitria, T. N. (2021). Grammarly as AI-powered English writing assistant: Students’ alternative for writing English. Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, 5(1), 65-78.
Javier, Darren Rey. (2022). App review tech tools for academic writing: Grammarly as a pedagogical tool. Mextesol Journal, 46(2), 1-3.
Koltovskaia, S. (2020). Student engagement with automated written corrective feedback (AWCF) provided by Grammarly: A multiple case study. Assessing Writing, 44, 100450.
Nova, M. (2018). Utilizing Grammarly in evaluating academic writing: A narrative research on EFL students’ experience. Premise: Journal of English Education and Applied Linguistics, 7(1), 80-96.
Novianti, E. (2020). EFL Students’ Perceptions on the Use of Grammarly in Writing Thesis.
ONeill, R., & Russell, A. (2019). Stop! Grammar time: University students’ perceptions of the automated feedback program Grammarly. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1).
Pujiawati, N. (2018). Mengintegrasikan Automatic Grammar Checker Dalam Kelas Menulis. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(1), 1-11.
Situmorang, Y., Verawaty, H., & Neman, R. V. (2022). Analisis pembelajaran online pada masa pandemi Covid-19 di program studi PAK Semester VI IAKN Manado. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 483-490.
Tambunan, A. R. S., Andayani, W., Sari, W. S. & Lubis. F. K. (2022). Investigating EFL students’ linguistic problems using Grammarly as automated writing evaluation feedback. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 12(1), 16-27. https://doi.org/10.17509/ijal.v12i1.46428
Utami, N. C., & Apsari, Y. (2020). Student’s difficulties in writing recount text through project-based learning. Professional Journal of English Education, 3(3) 202-218.
Winans, M. D. (2021). Grammarly’s tone detector: helping students write pragmatically appropriate texts. RELC Journal, 52(2), 348-352.
Yuwono, J., Gunarhadi, G., Yusuf, M., Supratiwi, M., Shahbodin, F., & Nuraini, C. K. (2021). Measuring teachers’ knowledge and skills in identification of children with autism in elementary schools. In Proceedings of the 5th International Conference on Learning Innovation and Quality Education (pp. 1-8).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aisna Marliyanda, Kelik Wachyudi, Dedeh Kartini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
An author who publishes in the Jurnal Educatio FKIP UNMA agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgment of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work