DEVELOPMENT OF WEBSITE-BASED LEARNING MEDIA ON THE PRACTICE OF PANCASILA ON STUDENT LEARNING MOTIVATION

Authors

  • Diana Puspita Dewi UPI Kampus Sumedang
  • Ani Nur Aeni UPI Kampus Sumedang
  • Rana Gustian Nugraha UPI Kampus Sumedang

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i2.4735

Keywords:

civic, website , motivation learning

Abstract

The ethical awareness had been fading in the Pancasila culture, make some consecuencses that growing negative influence on the younger generation to come. Moreover, the existence of moral degradation and the influence of the so call the era of disruption has  potential to acquire ideology’s that  contrary to Pancasila. However, the interest of fourth-grade students in learning civics education is still lacking. The results of the initial survey stated that students felt sleepy when learning civics education, in area of the learning media has lacked innovation, namely only using thematic books, tended to be teacher-centered, and students lacked active participation. So that this study developed a website-based media on the practice of Pancasila for motivation to learn Civics Education. This study will use the Research and Development method with the ADDIE model. Data processing in this research is descriptive quantitative. The results obtained from this study were that media and material feasibility tests obtained an average of 94% and 87.4% with very feasible criteria. Product use tests were carried out by small groups and large groups with the results of the respondents indicating a positive attitude towards the media. Then, the motivation to learn civics education obtains an average of 84% and is classified as a very good criteria. So it can be concluded that the development of website-based media can have an influence on interest in learning civics education. With the motivation towards Civics education, students can apply the values ​​contained therein well in the future.

Kesadaran etika yang telah memudar terhadap budaya pancasila, menimbulkan beberapa konsekuensi yaitu tumbuhnya pengaruh negatif terhadap generasi muda yang akan datang. Apalagi adanya degradasi moral dan pengaruh era disrupsi berpotensi memperoleh ideologi yang bertentangan dengan Pancasila. Namun, minat peserta didik kelas IV dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan masih kurang. Hasil survey awal menyatakan bahwa peserta didik merasa ngantuk ketika belajar Pendidikan Kewarganegaraan, media pembelajaran kurang inovasi yaitu hanya menggunakan buku tematik, cenderung pembelajaran berpusat pada guru, dan partisipasi aktif peserta didik kurang. Sehingga dalam penelitian ini mengembangkan media berbasis website materi pengamalan Pancasila untuk motivasi belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Dalam penelitian ini menggunakan metode Reseacrh and Development (R&D) dengan model ADDIE. Pengolahan data dalam penelitian ini secara kuantitatif deskripstif. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini bahwa uji kelayakan media dan materi memperoleh rata-rata 94% dan 87,4% dengan kriteria sangat layak. Uji penggunaan produk dilakukan oleh kelompok kecil dan kelompok besar dengan hasil responden diindikasikan positif terhadap media. Kemudian, motivasi belajar pendidikan kewarganegaraan setelah menggunakan media memperoleh rata-rata sebesar 84% dan tergolong kriteria sangat baik. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pengembangan media berbasis website dapat memberikan pengaruh terhadap minat belajar pendidikan kewarganegaraan dan berharap dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik untuk kedepannya. Dengan adanya motivasi terhadap pendidikan kewarganegaraan, peserta didik dapat menerapkan nilai-nilai yang terkandung di dalamnya dengan baik di masa depan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58.

Aeni, A. N., Erlina, T., Dewi, D. P., & Hadi, F. L. (2022). Aplikasi BETA (Belajar dari Peta): Media Edukasi Doa-Doa Harian Siswa SD Kelas Rendah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 101–113.

Aeni, A. N., Hanifah, N., & Sunaengsih, C. (2019). The impact of the internet technology on teacher competence and student morality. Journal of Physics: Conference Series, 1318(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012046

Aprilianti, D., Herawati, M. N., & Isnaini, H. (2019). Pengaruh Pemberian Hadiah Terhadap Minat Siswa Dalam Menulis Teks Cerpen Pada Siswa SMP. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(3).

Ayu, A. K., Lestari, R. Y., & Raharja, R. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Google Site Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. 5(4), 511–519. https://doi.org/10.24036/jce.v5i4.881

B.Uno, H., & K.Marruf, A. R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Website Untuk Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 169–185.

Basuki, A. (2015). Makna Warna Dalam Desain. Pens.Ac.Id, 30, 2017. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=p15rXCYAAAAJ&citation_for_view=p15rXCYAAAAJ:b0M2c_1WBrUC

GlobalStats. (2023). Search Engine Market Share Indonesia Feb 2022 - Feb 2023. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/indonesia

K.A. Nalasari, N.K. Suarni, & I.M.C. Wibawa. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Google Sites Pada Tema 9 Subtema Pemanfaatan Kekayaan Alam Di Indonesia Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11(2), 135–146. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i2.658

Karja, W. (2021). Prosiding Bali-Dwipantara Waskita (Seminar Nasional Republik Seni Nusantara). 110–116. https://en.wikipedia.org/

Lamria, S. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Pembelajaran Kooperatif Dengan Teknik Keliling. Dinamika, 2(1), 84–90.

M. Khairani, Sutisna, S. S. (2019). Jurnal Biolokus Vol: 2 No. 1 Januari - Juni 2019. Jurnal Biolokus, 2(1).

Marini, A., Maksum, A., Satibi, O., Edwita, Yarmi, G., & Muda, I. (2019). Model of student character based on character building in teaching learning process. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2089–2097. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071006

Melina, H., Dewi, D. anggraeni, & Furnamasari, Y. furi. (2022). Rancang Bangun Media Google Sites Berbasis Aplikasi Materi Makna Pancasila Pembelajaran Ppkn Kelas Iv. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11, 2715–2723. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i8.57057

Nasution, A. R. (2016). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa Indonesia melalui Demokrasi, HAM dan Masyarakat Madani. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(2), 201–212. https://doi.org/10.24114/jupiis.v8i2.5167

Nurrohmah, F. E., Sagala, T. P., & ... (2022). Peranan Pancasila Sebagai Pendidikan Karakter Bagi generasi Muda Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal …, 6(1), 2229–2236. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3034727%5C&val=20674%5C&title=Peranan Pancasila Sebagai Pendidikan Karakter Bagi generasi Muda Di Masa Pandemi Covid-19

Okta, S. A., Eddison, A., & Primahardani, I. (2022). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Guru Ppkn terhadap Motivasi Belajar di SMP Pondok Pesantren Al-karomah Aidarusy Sibiruang Kabupaten Kampar. Jurnal Pendidikan Dan Koseling, 4, 1349–1358.

Pemerintah, P., Indonesia, R., Atas, P., Rahmat, D., Yang, T., Esa, M., & Indonesia, P. R. (2013). PP RI 32 2013 tentang standar nasional pendidikan.

Rosana, D., Setyawarno, D., & Setyaningsih, W. (2019). Development Model of Students’ Innert-Depend Strategies to Face Disruption Era Through Best Practice Film of Android Based Learning of Pancasila Character Value. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1233/1/012098

Ruhyana, N. F., & Aeni, A. N. (2019). Effect of Educational Facilities and Infrastructure in Primary Schools on Students’ Learning Outcomes. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 43. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i1.15225

Rusmayana, T. (2020). Model Pembelajaran ADDIE Integrasi Pedati di SMK PGRI Karisma Bangsa sebagai Pengganti Praktek Kerja Lapangan dimasa Pandemi Covid-19. In R. Hartono (Ed.), Widina Bhakti Persada bandung (Vol. 4, Issue 1). Widina Bhakti Persada Bandung.

Santika dkk. (2022). Urgensi Nilai Pancasila terhadap Pembentukan Karakter Pelajar sebagai Upaya Pencegahan Degradasi Moral di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2134–2140.

Sokip, Akhyak, Soim, Tanzeh, A., & Kojin. (2019). Character building in islamic society: A case study of muslim families in tulungagung, East Java, Indonesia. Journal of Social Studies Education Research, 10(2), 224–242.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sumardjoko, B., & Musyiam, M. (2018). Model of civic education learning based on the local wisdom for revitalizing values of pancasila (Bahasa Indonesia). Cakrawala Pendidikan, 37(2), 201–211.

Sutopo, S., Nuryanto, A., Sugiyono, S., & Paryanto, P. (2020). Pancasila ethics and culture-based education model for vocational high school. Journal of Physics: Conference Series, 1446(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1446/1/012055

Suyatmiko, W. H. (2021). Memaknai Turunnya Skor Indeks Persepsi Korupsi Indonesia Tahun 2020. Integritas, 7(1), 161–178. https://doi.org/10.32697/integritas.v7i1.717

Uno, H. B. (2022). Teori Motivasi & Pengukurannya : Analisis di Bidang Pendidikan (18th ed.). PT Bumi Aksara.

Wahyu, Matnuh, H., & Triani, D. (2014). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran dengan Hasil Belajar PKn pada Siswa Kelas X dan XI Di SMA Muhammadiyah 1 Banjarmasin [The Relationship between the Use of Learning Media and Civics Learning Outcomes in Class X and XI Students at SMA Muhammadiyah 1 B. Pendidikan Kewarganegaraan, 4(7), 530–536.

Yuliyatno, Mustaji, & Sitompul, N. C. (2019). Exploring the implementation of weblog-based flipped classroom in teaching civics: Is it feasible and effective? International Journal of Instruction, 12(4), 239–250. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12415a

Yuniar, A. R., Subandowo, M., & Karyono, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Informatika Berbasis Google Site Custome Domain. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(2), 360–368. https://doi.org/10.29100/jipi.v6i2.2105

Downloads

Published

2023-04-19

How to Cite

Puspita Dewi, D., Aeni, A. N., & Nugraha, R. G. (2023). DEVELOPMENT OF WEBSITE-BASED LEARNING MEDIA ON THE PRACTICE OF PANCASILA ON STUDENT LEARNING MOTIVATION. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(2), 250–261. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i2.4735

Issue

Section

Articles