IMPROVING STUDENT LEARNING OUTCOMES IN INTEGRATED THEMATIC LEARNING THEME 6 USING DISCOVERY LEARNING MODEL IN CLASS V ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i2.4689Abstract
This research is motivated by the facts in the field that show the low learning results of students in integrated thematic learning due to teachers who have not been seen developing learning models and students' understanding of the learning material provided, resulting in students participating less in participating in learning. The purpose of this research is to describe the use of the Discovery Learning Model can improve student learning outcomes in integrated thematic learning theme 6 grade V elementary school. This study is a Classr Action Research that uses qualitative and quantitative methods. It is done in two cycles, cycle I (two sessions), cycle II (one session), and it is done in four stages: planning, doing the work, watching, and thinking about it. This study's participants were 21 fifth-grade students and teachers from SDN 24 Limo Koto, Sijunjung Regency. Cycle I's lesson plan research obtain results with an score of 83%, and cycle II saw an increase, with an score of 91.6%. In cycle II, the assessment of teacher activities increased with an score of 90%. In cycle I, the score was 71.5%. The average score for assessment of learner activities in cycle I was 69.8%, and it increased in cycle II to 86.6%. In this study, integrated thematic learning outcomes had an score of 67 percentage for cycle I and an score of 81.4% for cycle II. Integrated thematic learning in class V SDN 24 Limo Koto Sijunjung Regency using the Discovery Learning Model can improve student learning outcomes.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fakta di lapangan yang memperlihatkan rendahnya hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik terpadu dikarenakan guru yang belum terlihat mengembangkan model pembelajaran dan pemahaman peserta didik terhadap materi pembelajaran yang diberikan, mengakibatkan peserta didik kurang berpartisipasi dalam mengikuti pembelajaran. Tujuan penelitiąn ini adalah untuk mendeskripsikąn penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik terpadu tema 6 kelas V sekolah dasar. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang menggunakan metode kualitatif dan kuantitatif. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus, siklus I(Dua Pertemuan), siklus II(Satu Pertemuan) dan dilakukan dalam empat tahapan; perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Partisipan penelitian ini adalah 21 siswa dan guru kelas V dari SDN 24 Limo Koto, Kabupaten Sijunjung. Penelitian RPP siklus I memperoleh hasil dengan nilai 83%, dan siklus II mengalami peningkatan dengan nilai 91,6%. Pada siklus II, penilaian aktivitas guru mengalami peningkatan dengan nilai rata-rata 90%. Pada siklus I, nilai rata-rata sebesar 71,5%. Nilai rata-rata untuk penilaian aktivitas peserta didik pada siklus I adalah 69,8%, dan meningkat pada siklus II menjadi 86,6%. Pada penelitian ini, hasil belajar tematik terpadu siswa memiliki nilai 67 untuk siklus I dan nilai 81,4% untuk siklus II. Pembelajaran tematik terpadu di kelas V SDN 24 Limo Koto Kabupaten Sijunjung menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa.
Keywords:
Learning Results, Unified Thematic, Discovery Learning ModelsDownloads
References
Arikunto. (2011). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Bequette, M., Cardiel, C. L. B., Cohn, S., Kollmann, E. K., & Lawrenz, F. (2019). Evaluation Capacity Building for Informal STEM Education: Working for Success Across the Field. New Directions for Evaluation, 2019(161), 107–123. https://doi.org/10.1002/ev.20351
Clarisa, A., & Indrawati, T. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1577–1581.
Dasmianti, P., & Zainil, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tema 8 Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV SDN 02 Jambak Pasaman. Journal of Basic Education Studies, 4(1).
Dasra, R., & Lena, M. S. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 1(1), 35–44. https://doi.org/10.31004/jote.v1i1.503
Dinata, T. P., & Reinita, R. (2020). Pendekatan Value Clarification Technique Sebagai Upaya Penanaman Nilai Karakter dan Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1189–1202.
Ekawarna. (2013). Penelitian Tindakan Kelas (Edisi Revisi). GP Press Group.
Fauzana, A., & Lena, M. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Menggunakan Model Snowball Throwing d i Kelas V Sekolah Dasar Negeri 17 Bonjo Alam Ampek Angkek. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal …, 4(2009), 2708–2714.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
I.F, H., & Lena, M. S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Di Kelas V Sdn 05 Pasar Baru Kecamatan Bayang Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(2).
Islami, D. dan H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Modeltake And Give di Kelas V SD Negeri 08 Koto Gadang Kecamatan IV Koto. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 105–114.
Juwita, P. ., & Desyandri. (2018). Peningkatan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Scientific di kelas I SDN 15 Ulu Gadut Kota Padang. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 6(1), 11.
Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas V. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lena, M. S., & Netriwati, A. (2019). Metode Penelitian. CV IRDH.
Mahajan, M., & Singh, M. K. S. (2017). Importance and Benefits of Learning Outcomes. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 22(03), 65–67. https://doi.org/10.9790/0837-2203056567
Mahendra, & Mansurdin. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Problem Based Learning di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(5), 1–10.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Implementasi Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran; Mengembangkan Profesional Guru (Edisi Kedua). Raja Grafindo Persada.
Silvani, S., & Yunisrul. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 2890–2897.
Vallery, A. N., & Lena, M. S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Write Around di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 15056–15065.
Widiasworo, E. (2017). Strategi dan Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas (Outdoor Learning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, dan Komunikatif. Ar-Ruzz Media.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indra Indra, Mai Sri Lena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).