DEVELOPMENT OF BEJAMI (BELAJAR EKONOMI) LEARNING MEDIA BASED ON ANDROID APPLICATIONS AS AN INNOVATION IN SOCIAL STUDIES LEARNING IN GRADE V OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Wita Sari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rana Gustian Nugraha
  • Enjang Yusup Ali

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v11i1.11868

Abstract

The purpose of this study was to identify the extent to which the results of the development of BEJAMI (Belajar Ekonomi) learning media on economic activity material in grade V of elementary school. BEJAMI learning media is an android application that has several features including learning materials, learning videos, educational games and learning reflections. The research method used in this material is Research and Development (RnD) and uses the ADDIE model which includes 5 stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The results of this study are that BEJAMI learning media is suitable for use in the learning process by obtaining an average media validation result of 91.5%, an average material validation of 94%, and an average language validation result of 98%. Media trials were carried out in three stages, namely individual trials obtaining results of 92.8%, in small groups of 91.32%, and in large groups of 89.32%. Thus, BEJAMI learning media is considered very good as a learning media used in social studies subjects on economic activity material in everyday life in grade V of elementary school.

Keywords:

application, BEJAMI, Economy, Intructional Media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Asmayanti, A., Cahyani, I., & Idris, N. S. (2020). Model ADDIE untuk Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi Berbasis Pengalaman. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIV, 259–267. http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa

Charismana, D. S., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333

Dodi, I. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/73

Hersita, A. F., Kusdiana, A., Respati, R., & Respati, R. (2020). Pengembangan Media Infografis sebagai Media Penunjang Pembelajaran IPS di SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 192–198. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.30132

Khotimah, U. (2019). Pengaruh Teknologi terhadap Pembelajaran Abad ke 21. Universitas Lambung Mangkurat, 1–26.

Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 1–4.

Marifah, S., & Amaliyah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Slide pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7563–7572. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3596

Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Mawardi, M. (2019). Rambu-rambu Penyusunan Skala Sikap Model Likert untuk Mengukur Sikap Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 292–304. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p292-304

Mulatsih, B. (2021). Pengembangan Aplikasi Wayang Kuis Edukatif dalam Penguatan Karakter Kebhinekaan Peserta Didik. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah, 6(1), 1–10.

N A`Yun, N. Afifah, S. W. et al. (2024). Optimalkan Kurikulum Merdeka; Peran Media Pembelajaran Digital pada Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Ningsih, E. P. (2024). Implementasi Teknologi Digital dalam Pendidikan: Manfaat dan Hambatan. EduTech Journal, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.62872/qbp1fg61

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. 1(1), 24–44.

Putra, D. E., Hanifah, N., & Ismail, A. (2024). Pengembangan Media Bomb-Bomb Car pada Materi ASEAN Kelas VI SD. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 507–515. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.884

Rahma, F. A., Harjono, H. S., & Sulistyo, U. (2023). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 603–611. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4653

Rosmiati, M. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. Paradigma - Jurnal Komputer Dan Informatika, 21(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/p.v21i2.6019

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296

Saiful Rizal, A. (2023). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Era Digital. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(1), 11–28. https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v14i1.329

Sari, M., Elvira, D. N., Aprilia, N., Dwi R, S. F., & Aurelita M, N. (2024). Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 18(1), 205–218. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4266

Sati, A. T., Tri Aditya, D., Azzahra, N. L., & Djutalov, R. (2023). Perancangan Sistem Informasi Keuangan Peninggaran Raya (OPERA) Berbasis Dekstop Dengan Java SE & Mysql menggunakan Metode Research and Development (RND). JORAPI : Journal of Research and Publication Innovation, 1(2), 196–200. https://jurnal.portalpublikasi.id/index.php/JORAPI/index

Sugiantara, I. P., Listarni, N. M., & Pratama, K. (2024). Urgensi Pengembangan Media Pembelajaran Lingkaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Literasi Digital, 4(1), 73–80. https://doi.org/10.54065/jld.4.1.2024.448

Susilawati, A., Sujana, A., & Ali, E. Y. (2024). Pengembangan Pop-up Book Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV Materi Bagian Tumbuhan dan Fungsinya. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah, 10(1), 158–164.

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Y. Nur Shavirah, P. Selfi Cholifah, Y. K. B. (2024). Pengembangan Media E-Comic Materi Usaha Ekonomi Perseorangankelas V Sekolah Dasar Yunita. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(12). https://doi.org/10.17977/um065.v4.i12.2024.18

Yuniarti, A., Titin, T., Safarini, F., Rahmadia, I., & Putri, S. (2023). Media Konvensional Dan Media Digital Dalam Pembelajaran. JUTECH : Journal Education and Technology, 4(2), 84–95. https://doi.org/10.31932/jutech.v4i2.2920

Zakaria, Sukomardojo, T., Sugiyem, Razali, G., & Iskandar. (2023). Menyiapkan Siswa untuk Karir Masa Depan Melalui Pendidikan Berbasis Teknologi : Meninjau Peran Penting Kecerdasan Buatan. Journal on Education, 5(04), 14141–14155. http://jonedu.org/index.php/joe

Downloads

Abstract Views : 148
Downloads Count: 102

Published

2025-01-21

How to Cite

Sari, W., Gustian Nugraha, R., & Yusup Ali, E. (2025). DEVELOPMENT OF BEJAMI (BELAJAR EKONOMI) LEARNING MEDIA BASED ON ANDROID APPLICATIONS AS AN INNOVATION IN SOCIAL STUDIES LEARNING IN GRADE V OF ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Cakrawala Pendas, 11(1), 65–76. https://doi.org/10.31949/jcp.v11i1.11868

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.