THE INFLUENCE OF MICROSOFT SWAY MEDIA ON LEARNING OUTCOMES IN NATURAL SCIENCE SUBJECTS IN GRADE V STUDENTS

Authors

  • Arnandi Mukhlas Arnandi Universitas Muhammadiyah Prof.Dr.Hamka
  • Zulfadewina Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3661

Abstract

Learning Natural Sciences in elementary schools is still considered a subject that is difficult to understand. This is evidenced by the scores of student learning outcomes which are still below the Minimum Completeness Criteria with a criterion score of 7.5. This study aims to analyze the influence of Sway's Microsoft learning media on student learning outcomes in Natural Sciences subjects. The research method uses quantitative research methods, a quasi-experimental model with a posttest-only control design pattern, and the type of instrument used uses a multiple choice test using 2 class samples. The experimental class uses Microsoft Sway learning media, and the control class uses conventional learning media. The results of this study indicate that the Microsoft sway learning media affects the learning outcomes of fifth-grade students in the Natural Sciences subject. This is supported by a hypothesis test with a result of N_sig < N_table with a score of 0.00 < 0.05. The results of the research obtained can be concluded that Sway's Microsoft learning media influences the learning outcomes of fifth-grade students in Natural Sciences subjects.

Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di sekolah dasar masih dianggap sebagai mata pelajaran yang sulit untuk dipahami, hal ini dibuktikan dengan nilai hasil belajar siswa yang masih banyak dibawah Kriteria Ketuntasan Minimal dengan kriteria nilai 7,5. Penelitian ini bertujuan unuk menganalisis pengerauh media pembelajaran micrososft sway terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Metode penelitian mengunakan metode penelitian kuantitatif, model quasi eksperimen dengan pola posttest only control design dan jenis instrument yang digunakan mengunakan sebuah tes pilihan ganda dengan mengunakan 2 sampel kelas, pada kelas ekperimen mengunakan media pembelajaran micrososft sway dan kelas kontrol mengunakan media pembelajaran yang konvensional. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa media pembelajaran Microsoft sway berpengaruh terhadap hasil belajar siswa kelas V pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam, hal ini didukung dengan uji hipotesis dengan hasil nilai  <  dengan skor 0,00 < 0,05. Hasil penelitian yang diperolereh dapat disimpulkan terdapat pengaruh media pembelajaran micrososft sway terhadap hasil belajar siswa kelas V pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.

Keywords:

Learning Outcomes, Natural Sciences, Microsoft Sway

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zulfadewina, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

 

 

References

Aji, W. N. (2018). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia, 431, 431–440.

Alif, T. A., & Putri, G. R. D. (2021). Jurnal Pendidikan Implementasi Microsoft Sway Pada Pembelajaran Jarak. Sistema : Jurnal Pendidikan, 02(02), 30–37.

Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 170–175. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i2.2446

Ardian, S., Hasanah, W. K., & Rana, F. I. (2020). Pemanfaatan Microsoft Sway Dan Microsoft Form. Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(2), 66–74.

Dewi, R. V. K., Sunarsi, D., & Akbar, I. R. (2020). Dampak Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Minat Belajar Siswa Di SMK Ganesa Satria Depok. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 6(4), 295–307. https://doi.org/10.5281/zenodo.4395889

Endra, R. Y., Cucus, A., & Ciomas, M. (2020). Penerapan Teknologi Augmented Reality bagi Siswa untuk meningkatkan Minat Belajar Bahasa Mandarin di Sekolah. 1(1).

Febrinasti, R., Rochmad, R., & Isnarto, I. (2021). Problem-Solving Ability Through E-Learning With Pbl of Ethnomathematics Reviewed From Student Character In Primary School. Journal of Primary Education, 10(2), 117–128. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/46381%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/download/46381/18735

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. 2020, 1–17.

Hakim, M. N. (2018). Penerapan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III MIS Darul Ulum Muhammadiyah Bulukumba. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i2.79

Halimah, M., Solfarina, & Langitasari, I. (2019). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 15–22.

Harefa, N., Fransisca Dewi Silalahi, N., Sormin, E., Sanga Lamsari Purba, L., & Sumiyati, S. (2019). The difference in students' learning outcomes with project-based learning using handout and sway Microsoft 365. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(2), 24–30. https://doi.org/10.24114/jpkim.v11i2.14459

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505

Joon Woei, R. L., Bikar, S. S., Rathakrishnan, B., & Rabe, Z. (2021). Integrasi Permainan Media Word Wall dalam Pendidikan Sejarah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(4), 69–78. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765

Junaedah, & Nafiah. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Modern Menggunakan Aplikasi Sway Untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas II Sdn 1 Semanggi. National Conference for Ummah, 1(1), 14. https://conferences.unusa.ac.id/index.php/NCU2020/article/view/681

Khofifah Indra Sukma1*, T. H. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas pengaruh pengunaan media interaktif berbasis word wall terhadap hasil belajar IPA Abstrak Pendahuluan Pendidikan merupakan hal yang sangat penting dan tidak dapat lepas dari kehidupan KKM . Hasil belajar yang rendah , dipengar. 8(4), 1020–1028.

Mardiana, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Ipa Berbasis Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Sikap Ilmiah Pada Siswa Madrasah Ibtidayah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 61–80. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.69

Pande, M. W., Aswasulasikin, A., & Marhamah, M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Office 365 Terhadap Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Ipa Sd Kelas V Gugus Iv Kecamatan Sambelia. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(2), 196–205. https://doi.org/10.51878/edutech.v2i2.1302

Pangeli, F., Tamaela, I. C., & Apituley, P. S. (2022). J-EDu Journal - Erfolgreicher Deutschunterricht pengaruh pengunaan office 365 terhadap hasil belajar bahasa jerman siswa SMA Negeri 1 Ambon. 2(113).

Saheriestyan, P., & Primasatya, N. (n.d.). Metode Demonstrasi Berbantuan Media Pembelajaran Microsoft Sway Pada Peningkatan Prestasi Belajar Di Sekolah Dasar. 627–638.

Siregar, B. H., & Mansyur, A. (2021). Pendampingan Guru-Guru Penggerak Dalam Pengembangan Bahan Ajar Digital Interaktif Untuk Mengoptimalkan Proses Belajar …. Seminar Nasional Pengapdian Kepada Masyarakat, September, 96–100. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/43713%0Ahttp://digilib.unimed.ac.id/43713/1/Fulltext.pdf

Siti, K., & Nurizzati, Y. (2018). Dampak Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Perilaku Sosial Siswa Di Man 2 Kuningan. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 7(2), 161–176. https://doi.org/10.24235/edueksos.v7i2.3370

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. In Bandung:Alfabeta. In Metode Penelitian Pendidikan. In Bandung:Alfabeta.

Teni Nurrita. (2018). Kata Kunci :Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171. https://media.neliti.com/media/publications/271164-pengembangan-media-pembelajaran-untuk-me-b2104bd7.pdf

Trisyanti, U., & Prasetyo, B. (2018). Revolusi Industri dan Tantangan Revolusi Industri 4.0. Prosiding SEMATEKSOS 3 “Strategi Pembangunan Nasional MenghadapiRevolusiIndustri 4.0,” 22–27. http://iptek.its.ac.id/index.php/jps/article/view/4417

Umar Abdul Azis. (2022). Analysis of the Effect of Online-Based Interactive Digital Learning Media Word Wall on Pancasila and Citizenship Education Learning Outcomes of Elementary School Students. IkanJurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendid, 7(4), 281–288. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy

Usman. (2020). The Use of Microsoft Sway 365 in Teaching Reading Descriptive Text: A Response to Pandemic Situation. Journal of English Language Teaching and Cultural Studies, 3(2), 82–88. https://doi.org/10.48181/jelts.v3i2.9999

Zulvira, R. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Tematik terpadu. 8(4), 1273–1286.

Downloads

Abstract Views : 167
Downloads Count: 120

Published

2023-01-30

How to Cite

Arnandi, A. M., & Zulfadewina. (2023). THE INFLUENCE OF MICROSOFT SWAY MEDIA ON LEARNING OUTCOMES IN NATURAL SCIENCE SUBJECTS IN GRADE V STUDENTS. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 52–60. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3661

Issue

Section

Articles