THE EFFECT OF USING GOOGLE SITES MEDIA ON THE LEARNING OUTCOMES OF SCIENCE AND TECHNOLOGY STUDENTS IN GRADE V
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3713Abstract
Learning media is very influential in teaching and learning activities to achieve learning objectives. Besides teaching, the teacher acts as a facilitator who is expected to be able to present innovative learning media for students. The teacher's creativity in choosing learning media can attract students' learning interests so that it has an impact on improving learning outcomes. This study aims to determine and analyze the use of instructional media Google Sites on the learning outcomes of grade 5 students in the subject of Natural Sciences (IPA) at SDN Beji Timur. The research method used is like an experimentwithNon-equivalent Control Group Design. The population in this study were all 5th-grade students at SDN Beji Timur for the 2022/2023 academic year.
In contrast, the research sample was 68 students consisting of 34 students in class 5B and 34 in class 5E. The type of instrument used in this study was a multiple choice test that was tested whenPre-test andPost-test. Data analysis techniques were carried out to test normality by testingKolmogorov-Smirnov, homogeneity test with Levene Statistic. Next, test the hypothesis using the test independent sample t-test. Based on the t-test, hypothesis testing shows no effect on the average grade 5 science learning outcomes using mediaGoogle Sites at SDN Beji Timur. Thus, using mediaGoogle Sites does not affect student learning outcomes in Natural Sciences (IPA) subjects at SDN Beji Timur.
Demi tercapainya tujuan pembelajaran, media pembelajaran sangat berpengaruh dalam kegiatan belajar mengajar. Disamping mengajar, guru berperan sebagai fasilitator yang diharapkan mampu menghadirkan media pembelajaran yang inovatif bagi siswa. Kreativitas guru dalam memilih media pembelajaran dapat menarik minat belajar siswa sehingga berdampak pada peningkatan hasil belajarnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis penggunaan media pembelajaran Google Sites terhadap hasil belajar siswa kelas 5 pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di SDN Beji Timur. Metode penelitian yang digunakan adalah Quasi Experiment dengan Non-equivalent Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas 5 SDN Beji Timur tahun ajaran 2022/2023. Sedangkan yang dijadikan sampel penelitian adalah 68 siswa yang terdiri dari 34 siswa kelas 5B dan 34 siswa kelas 5E. Jenis instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah tes pilihan ganda yang diujikan saat Pre-test dan Post-test. Teknik analisis data dilakukan untuk menguji normalitas dengan uji Kolmogorov-Smirnov, uji homogenitas dengan Levene Statistic. Selanjutnya, untuk menguji hipotesis menggunakan uji independent sample t-test. Berdasarkan pengujian hipotesis uji-t menunjukkan bahwa tidak ada pengaruh dari rata-rata hasil belajar IPA kelas 5 dengan penggunaan media Google Sites di SDN Beji Timur. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan media Google Sites tidak berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di SDN Beji Timur.
Keywords:
google site, Learning Media, Learning OutcomesDownloads
References
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4891
Al-Samarraie, H., & Saeed, N. (2018). A systematic review of cloud computing tools for collaborative learning: opportunities and challenges to the blended-learning environment. Computers and Education, 124, 77–91. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.016
Astuti, L. S. (2017). Penguasaan Konsep IPA Ditinjau dari Konsep Diri dan Minat Belajar Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 40–48. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1293
Davis, N. (2018). The Fourth Industrial Revolution. Journal of International Affair Editorial Board, Vol. 72.
Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare, 17(2), 90–97. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/247
Efendi, N. M. (2019). Revolusi Pembelajaran Berbasis Digital (Penggunaan Animasi Digital Pada Start Up Sebagai Metode Pembelajaran Siswa Belajar Aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173. https://doi.org/10.20961/habitus.v2i2.28788
Febrianto, A., & Saputra, N. (2020). Pelatihan Media Pembelajaran Inovatif dengan VideoScribe Bagi Guru SDN Malangrejo. Community Empowerment, 6(1), 24–28. https://doi.org/10.31603/ce.3835
Fitriya, D., Magdalena, I., & Fauziah Fadhillahwati, N. (2021). Konsep Pembelajaran Daring di Era Pandemi Covid-19. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(3), 182–188. https://doi.org/10.36418/cerdika.v1i3.30
Hadidi, H., & Setiawan, B. (2021). Penerapan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Google Sites Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 377–384. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v3i2.1395
Hapudin, M. S. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Kencana.
Ilomäki, L., & Lakkala, M. (2018). Digital technology and practices for school improvement: innovative digital school model. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(1). https://doi.org/10.1186/s41039-018-0094-8
Japrizal, J., & Irfan, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Google Sites Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Masa Covid-19Di Smk Negeri 6 Bungo. JAVIT : Jurnal Vokasi Informatika, 100–107. https://doi.org/10.24036/javit.v1i3.33
Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 8, Issue 9).
Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. 1–16.
Novialdi, N., Zubaidah Amir MZ, & Thahir, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Siswa SMK Negeri 5 Pekanbaru. Milenial: Journal for Teachers and Learning, 1(1), 25–33. https://doi.org/10.55748/mjtl.v1i1.18
Nur Jannah, I. (2020). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 54. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.24135
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Pebriyanti, I., Divayana, D. G. H., & Kesiman, M. W. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Pelajaran Informatika Kelas VII Di SMP Negeri 1 Seririt. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 10(1), 50. https://doi.org/10.23887/karmapati.v10i1.31110
Prananda, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pedagogik, 6(1), 122–130. https://ejournal.unmuha.ac.id/index.php/pedagogik/article/download/648/127
Rahmat, P. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Scopindo Media Pustaka.
Ramadhani, P. . (2019). Konsep Dasar IPA. Yayasan Riesa Rich.
Ramasundrum, S., & Sathasivam, R. V. (2022). Effect of Google Sites on Science Achievement Among Year Five Students. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 2(April), 157–166. http://mojem.um.edu.my
Rasyid, & Rohani. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Axiom, VII(1), https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.
Salic-Hairulla, M. A., L. Agad, L. M., A. Pitonang, D. J., & B. Terrado, T. F. (2020). A web quest in teaching circulatory system using google site for grade VI pupils. Malaysian Journal of Movement, Health & Exercise, 9(1), 31–44. https://doi.org/10.15282/mohe.v9i1.313
Salsabila, F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6088–6096. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3155
Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Deepublish.
Suzana, Y., & Jayanto, I. (2021). Belajar Dan Pembelajaran. Literasi Nusantara Abadi.
Wijayanti, E., Trija, F., & Ika, P. P. Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Website Pada Materi Persamaan Garis Lurus Kelas VIII di SMP PGRI 01 Pakisaji Kabupaten Malang. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, IX(2), 224–235.
Wu, P., Yu, S., & Wang, D. (2018). Using a learner-topic model for mining learner interests in open learning environments. Educational Technology & Society, 21(2), 192–204.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nadya Jihan Nabilah, Zulfa Dewina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).