DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY GAME MEDIA FOR GRADE IV ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Ana Khalimatul Muna Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Murbangun Nuswowati Universitas Negeri Semarang
  • Deby Luriawati Naryatmojo Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i3.5023

Abstract

Low interest in reading affects the quality of education so that tools in the form of learning media are needed to increase students' reading interest which is relatively low due to the impact of the rise of online entertainment and games. The purpose of this research is to develop digital game media in increasing the reading interest of grade 4 elementary school students. From these problems, researchers developed a digital literacy game media in the form of developing a word guessing game application equipped with energy-saving themed reading materials to increase students' reading interest. The development of this game media not only focuses on students' reading interests but also insight into energy-saving knowledge around. This research uses the type of Research and Development (R&D) research according to Borg and Gall. Data analysis techniques carried out include preliminary studies, product development, validity tests and conclusions. From the results of the material expert validity test, it showed a score of 88% in the very high category and the validation results by media experts obtained a score of 85.6% in the very high category. So that the results show that digital literacy game media is qualified and suitable for use.

Rendahnya minat baca mempengaruhi mutu pendidikan sehingga diperlukan alat bantu berupa media pembelajaran untuk meningkatkan minat baca siswa yang tergolong rendah akibat dampak dari maraknya jenis hiburan dan game online. Tujuan dilakukan penelitian ini yakni untuk mengembangkan media permainan digital dalam meningkatkan minat baca siswa kelas 4 Sekolah dasar. Dari permasalahan tersebut peneliti mengembangkan sebuah media permainan literasi digital berupa pengembangan aplikasi permainan tebak kata yang dilengkapi bahan bacaan bertema hemat energi untuk meningkatkan minat baca siswa. Pengembangan media permainan ini bukan hanya fokus pada minat baca siswa tetapi juga wawasan terhadap pengetahuan hemat energi disekitar. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian Research and Development (R&D) menurut Borg and Gall. Teknik analisis data yang dilakukan meliputi studi pendahuluan, pengembangan produk, uji validitas dan penarikan kesimpulan. Dari hasil uji validitas ahli materi menunjukan skor 88% dalam kategori sangat tinggi dan hasil validasi oleh ahli media diperoleh skor 85,6% dalam kategori sangat tinggi. Sehingga dari hasil tersebut menunjukan bahwa media permainan literasi digital memenuhi syarat dan layak untuk digunakan.

Keywords:

digital literacy, game media, reading interest

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multimodal Terhadap Kemampuan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 103–116. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.3429

Agustina, N., Ramdhani, I. S., & Enawar. (2022). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 SDN Bojong 04. Al-Irsyad, 105(2), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh Kemampuan Literasi Membaca Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52–58. https://doi.org/10.17509/eh.v13i1.25916

Apriadi, D., Alfiarini, & Yanto, R. (2021). Sosialisasi Dampak Penggunaan Smartphone Terhadap Siswa Siswi Mts Ittihadiyah Karang Dapo Musi Rawas Utara. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Radisi, 1(3 SE-Artikel), 176–180. https://jurnal.radisi.or.id/index.php/PKMRADISI/article/view/56

Criollo-C, S., Guerrero-Arias, A., Jaramillo-Alcázar, Á., & Luján-Mora, S. (2021). Mobile learning technologies for education: Benefits and pending issues. Applied Sciences (Switzerland), 11(9). https://doi.org/10.3390/app11094111

Firdaus, W., Jamila, W. B., Maulidiyah, A., & Nuha, N. U. (2022). Meningkatkan Minat Baca Pada Anak Usia Sekolah Melalui Gerakan Literasi Rumah Baca Di Dusun Sentono. DEVELOPMENT: Journal of Community Engagement, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.46773/djce.v1i1.273

Indra, W., & Fitria, Y. (2021). Pengembangan Media Games IPA Edukatif Berbantuan Aplikasi Appsgeyser Berbasis Model PBL untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 9(1), 59–66. https://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8654

Jumanto, & Mustofa, M. (2023). Jurnal Cakrawala Pendas Development Of Ipas Teaching Materials In The Independent Curriculum For Grade Iv Elementary Abstrak. 9(2), 262–271.

Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Megawaty, D. A., Damayanti, D., Assubhi, Z. S., & Assuja, M. A. (2021). Aplikasi Permainan Sebagai Media Pembelajaran Peta Dan Budaya Sumatera Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Komputasi, 9(1), 58–66. https://doi.org/10.23960/komputasi.v9i1.2779

Nahdi, D. S., & Jatisunda, M. G. (2020). Analisis Literasi Digital Calon Guru Sd Dalam Pembelajaran Berbasis Virtual Classroom Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2), 116–123. https://doi.org/10.31949/jcp.v6i2.2133

Naryatmojo, D. L. (2019). Internalization the Concept of Local Wisdom for Students in the Listening Class. 10(1), 382–394.

Ngaka, W., & Masagazi, F. (2015). Participatory Literacy Learning in an African Context: Perspectives from the Ombaderuku Primary School in the Arua District, Uganda. Journal of Language and Literacy Education, 11(1), 88–108.

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385

Prasrihamni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar Mega. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134.

Puspitasari, A. C. D. D., & Rahmawati, R. (2021). Peran Alat Permainan Edukatif (APE) sebagai Media Pembelajaran untuk Menstimulasi Minat Membaca Siswa Tk Al-Aflah Jagakarsa Jakarta Selatan. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 2(2), 292–297. https://doi.org/10.37385/ceej.v2i2.237

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237

Safitri, L., Muslim, A. H., & Hawanti, S. (2019). Pengaruh Membaca 15 Menit Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 153–157. https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1387

Sari, D. N. A., Rusilowati, A., & Nuswowati, M. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 2(2), 114. https://doi.org/10.24905/psej.v2i2.741

Simbolon, M. & N. (2022). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Minat Baca Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 532–542. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2449

Sutinah, C., & Ristiana, M. G. (2023). Jurnal Cakrawala Pendas The Development Of Assisted Worksheets Differentiation Learning Based On Learning Style : How Great It Can Help Students ’ Mathematical Understanding Ability ? 9(2), 205–214.

Tapiah, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis e-Komik untuk Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini 5 – 6 Tahun. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(1), 20–25. https://doi.org/10.57251/tem.v1i1.251

Taufina, D., & Chandra, D. (2017). Developing The Big Questions And Bookmark Organizers (Bqbo) Strategy-Based Literacy Reading Learning Materials In The 4th Grade Of Elementary School. 118(5), 857–864. https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.139

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707

Downloads

Abstract Views : 127
Downloads Count: 99

Published

2023-07-31

How to Cite

Ana Khalimatul Muna, Nuswowati, M., & Naryatmojo, D. L. (2023). DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY GAME MEDIA FOR GRADE IV ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(3), 409–419. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i3.5023

Issue

Section

Articles