DEVELOPMENT OF CONTEXTUAL MEDIA DIORAMA OF WATER CYCLE IN SCIENCE SUBJECT IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Tasya Humaira Universitas Muhammadiyah Prof.Dr HAMKA
  • Mimin Ninawati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.5653

Abstract

This research is motivated by the fact that there are still many students who do not understand the water cycle material in science lessons because teachers do not use learning media in the learning process, this causes a lack of student understanding of the water cycle material in science lessons. The purpose of this study is to develop water cycle diorama media so that it meets the eligibility criteria to be implemented in science lesson content. This research uses the Research and Development (R&D) method or commonly referred to as development, with a 4D model. In the 4D model, there are several stages such as, define, design, develop, and disseminate. The data collection process uses descriptive data results through questionnaires. The descriptive data was obtained from responses and suggestions by experts and respondents of grade V students. The subject of this study was grade V students of SDN Ciracas 11 Pagi. The study was conducted in small groups and large groups. A small group consists of 5 students of Class V, while for large group consists of 32 students of Class V. Based on the results of validation by media experts and material experts, it shows that water cycle diorama media is very suitable to be used as a learning medium on water cycle material and the results of research to small groups with 5 students and large groups with 32 students,   It was concluded that this water cycle diorama media is also very suitable to be used as a learning medium for water cycle material in science lesson content in grade V elementary school. The results of validation by media experts got a very valid category, for the results of validation by material experts got a very valid category, and the responses obtained by 5 students in this study got a very decent category, and responses to 32 students got a very decent category. Based on the results of the acquisition, it was concluded that the water cycle diorama media in the content of science lessons for grade V elementary school was said to be very feasible to use.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masih banyak siswa yang belum memahami materi siklus air pada pelajaran IPA, dikarenakan guru tidak menggunakan media pembelajaran dalam proses pembelajaran, hal ini menyebabkan kurangnya pemahaman siswa terhadap materi siklus air muatan pelajaran IPA. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan media diorama siklus air sehingga memenuhi kriteria kelayakan untuk dapat diimplementasikan pada muatan pelajaran IPA. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D) atau biasa disebut dengan pengembangan, dengan model 4D. Pada model 4D terdapat beberapa tahapan seperti, define (pendefinisian), design (perancangan), develop (pengembangan), disseminate (penyebarluasan). Proses pengumpulan data menggunakan hasil data deskriptif melalui angket. Data deskriptif tersebut didapatkan dari tanggapan dan saran oleh para ahli dan responden siswa kelas V. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Ciracas 11 Pagi. Penelitian ini dilakukan dalam kelompok kecil dan kelompok besar. kelompok kecil terdiri dari 5 siswa Kelas V, sedangkan untuk kelompok besar terdiri dari 32 siswa kelas V. Berdasarkan hasil validasi oleh ahli media dan ahli materi menunjukan bahwa media diorama siklus air sangat layak digunakan sebagai media pembelajaran pada materi siklus air pada muatan pelajaran IPA di kelas V SD. Hasil validasi oleh ahli media mendapat kategori sangat valid, untuk hasil validasi oleh ahli materi mendapat kategori sangat valid, dan respon yang didapatkan pada 5 siswa dalam penelitian ini mendapat kategori sangat layak, serta  respon kepada 32 siswa memperoleh kategori sangat layak. Berdasarkan hasil perolehan disimpulkan bahwa media diorama siklus air pada muatan pelajaran IPA untuk kelas V SD dikatakan sangat layak digunakan.

Keywords:

learning media, contextual, diorama, water cycle, IPA

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arywiantari, D., Agung, A. A. G., & Tastra, I. D. K. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Model 4D pada Pembelajaran IPA di SMP Negeri 3 Singaraja Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha. E-Journal Edutech, 3(1), 1–12. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.

Doyan, A., Susilawati, S., & Hardiyansyah, H. (2020). Development Of Natural Science Learning Tools With Guided Inquiry Model Assisted By Real Media To Improve Students’ Scientific Creativity And Science Process Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(1), 15. Indonesia: Perkumpulan Pendidik IPA Indonesia.

Evitasari, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(1), 1. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Fadillah, M. R., & Ninawati, M. (2020). Pengembangan Media Pop Up Book Berbasis Kontekstual pada Materi Perkembangbiakan Hewan Kelas VI SDN Anyelir 1 Depok. Jurnal Penelitian Pendidikaan, 7(2), 1-10. Kuningan: Universitas Kuningan.

Fajri, A., Sari, S. M., Kasmini, L., Bangsa, B., Bina, U., Getsempena, B., & Aceh, B. (2020). Development of Social Science Learning Video Media for Elementary School Students About. 6(7), 1-3. Aceh: Universitas Serambi Mekkah.

Fajrina, W., Simorangkir, M., & Nurfajriani, D. (2018). Developing Interactive Computer Based Learning Media of Lectora Inpspire to Enhance Conceptual Skills of Senior High Schools Students. Atlantis Press, 200, 57–60. Paris: Springer Nature.

Firda, O., & Istianah, F. (2022). Pengembangan Media Rasi ( Diorama Siklus Air ) pada Mata Pelajaran IPA Materi Siklus Air Siswa Kelas V Sekolah Dasar Abstrak. 10(7), 1629–1639. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Fitria, Y., Kenedi, A. K., & Syukur, S. K. (2021). The Effect FF Scientific Approach on Elementary School Students’ Learning Outcomes in Science Learning. Jpsd, 7(1), 78–90. Yogyakarta: Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.

Hasanah, A., & Muryanti, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Diorama terhadap Perkembangan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Aulad : Journal On Early Childhood, 2(2), 1–7. Indonesia: PPIPAUD.

Husein B, H., & Noor A, D. (2019). Model Pengembangan Media Pembelajaran Adaptif di Sekolah Dasar Hamdan. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 33–46. Karawang: Universitas Singaperbangsa Karawang.

Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Mufidah, I., Nulhakim, L., & Alamsyah, T. P. (2020). Development Of Learning Media For Video Audio-Visual Stop Motion Based On Contextual Teaching And Learning In Science Learning Water Cycle Material. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(3), 449. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.

Ninawati, M., Rahmiati, R., & Wahyuni, N. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Audio Visual pada Pembelajaran Daring terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Pademangan Barat 11 Jakarta Utara. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(1), 64–73. Trenggalek: STKIP PGRI Tringgalek.

Nur A., D., Widiyono, A., & Nichala C.A., S. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipadi Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 528–533. Riau: Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. Jakarta: PPS IIQ.

Palupi, L., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media PENAWAPI berbasis Kontekstual Materi Hewan Ruminansia Muatan Pelajaran IPA Siswa Kelas V. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 838–845. Majalengka: Universitas Majalengka.

Prabowo, D. M. (2019). Pegembangan Media Diorama 3 Dimensi dalam Pembelajaran IPA Materi Ekosistem Kelas V. Joyful Learning Journal, 6(4), 234–242. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Pratiwi A, Syahriman, S. R. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok untuk Mengurangi Kecemasan Siswa Mengikuti Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Bk, 2(3), 212–219. Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Rahmaniyah, A., Hanifah, N., Sunaengsih, C., & Indonesia, U. P. (2023). Development Of The E-Book " Knowing History Around Us " To Increase Interest In Learning History In. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 40–51. Majalengka: Universitas Majalengka.

Ridho, S., Wardani, S., & Saptono, S. (2021). Development of Local Wisdom Digital Books to Improve Critical Thinking Skills through Problem Based Learning. Journal Of Innovative Science Education, 9(3), 1–7. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Suhana, A., Wardani, K. W., Kristen, U., & Wacana, S. (2022). Pengembangan Media Diorama Berbasis Audiovisual untuk Meningkatkan Dimensi Bergotong Royong pada Pembelajaran IPS Materi Tindakan Heroik Mendukung Proklamasi Kemerdekaan Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5289-5295. Nusa Tenggara Barat: STKIP Yapis Dompu.

Tegeh, I. M., Simamora, A. H., & Dwipayana, K. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Pengembangan 4D Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. Mimbar Ilmu. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2), 158. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.

Triyanti, Murtono, & Utaminingsih, &. (2021). Problem Based Technology And Science Development To Improve Science Learning Outcomes In Elementary Schools. Anp Journal Of Social Science And Humanities, 2(2), 151–156. Malaysia: Association for Researcher of Skills and Vocational Training (ARSVOT).

Wahyu, D., Suharno, S., & Triyanto, T. (2019). The Influence Of Active Learning On The Concept Of Mastery Of Sains Learning By Fifth Grade Students At Primary School. International Journal Of Educational Methodology, 5(1), 177–181. USA: Eurasian Society of Educational Research.

Zulherman, Z., Amirulloh, G., Purnomo, A., Aji, G. B., & Supriansyah, S. (2021). Development of Android-Based Millealab Virtual Reality Media in Natural Science Learning. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(1), 1–10. Aceh: Universitas Syiah Kuala.

Downloads

Abstract Views : 159
Downloads Count: 139

Published

2023-10-31

How to Cite

Humaira, T., & Ninawati, M. (2023). DEVELOPMENT OF CONTEXTUAL MEDIA DIORAMA OF WATER CYCLE IN SCIENCE SUBJECT IN ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(4), 631–641. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.5653

Issue

Section

Articles