Kemampuan Higher Order Thinking Skill Melalui Model Contextual Teaching and Learning Berdiferensiasi

Authors

  • Ai Halimatus Salamah Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Jujun Ratnasari Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Setiono Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6101

Abstract

Abstrack 

The research conducted was motivated by the demands of the school curriculum in improving learning with students who had difficulty doing HOTS questions, so that students' HOTS abilities were still low. This study aims to determine the ability to think higher  order (hots) in CTL is distinguished by looking at the increase in students' higher order thinking skills (hots) based on student learning styles. The method used in this study is quantitative descriptive. The subjects of the study were 30 students of SMP Negeri 1 Kota Sukabumi. The sampling technique used is purposive sampling using the Multiple Choice HOTS test instrument. The results showed that the percentage of students' HOTS ability averaged 72.87 ± 18.26% with good criteria, with the average pretest and posttest results of the linguistic learning group  were 43.37 ± 8.34% and postest  70.89 ± 6.29  %. While in  the visual-auditory  learning style, the pretest value was 43.64  19.10%, and the postest value was  78.64 ± 9.33%. Furthermore, the percentage of N-gain scores on the ability  of HOTS students  in the linguistic and visual-auditory learning groups was in the medium category, namely in the linguistic learning group  with a value of 0.48 and in  visual-auditory  learning  got a value of 0.62. Therefore, learning using the CTL model is well differentiated to improve HOTS seen from the increase in the percentage of HOTS ability and N-Gain value of each linguistic and  visual-auditory learning style group, with the highest value obtained by  the visual-auditory  group. Thus,  the HOTS ability of the visual-auditory group  is superior to the HOTS ability of the linguistic learning group.

Abstrak

Penelitian yang dilakukan dilatar belakangi oleh tuntutan kurikulum sekolah dalam meningkatkan pembelajaran dengan siswa yang kesulitan mengerjakan soal HOTS, sehingga kemampuan HOTS siswa masih rendah. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui kemampuan berpikir tingkat tinggi (hots) melalui model belajar CTL dibedakan melalui peningkatan kemampuan berpikir tingkat tinggi (hots) siswa berdasarkan kebutuhannya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Subyek penelitian adalah siswa SMP Negeri 1 Kota Sukabumi yang berjumlah 30 siswa. Teknik pengambilan sampel adalah purposive sampling menggunakan instrumen tes HOTS Pilihan Ganda. Hasil penelitian menunjukkan persentase kemampuan HOTS siswa rata-rata 72,87 ± 18,26% dengan kriteria baik, dengan rata-rata hasil pretest dan posttest kelompok pembelajaran linguistik adalah 43,37 ± 8,34% dan postest 70,89 ± 6,29%. Sedangkan pada gaya belajar visual-auditory nilai pretest 43,64 19,10%, dan nilai postest 78,64 ± 9,33%. Selanjutnya persentase skor N-Gain pada kemampuan HOTS siswa kelompok pembelajaran linguistik dan visual-auditory berada pada kategori sedang yaitu pada kelompok pembelajaran linguistik dengan nilai 0,48 dan pada pembelajaran visual-auditory mendapat nilai 0,62. Oleh karena itu, pembelajaran melalui model CTL berdiferensiasi baik untuk meningkatkan kemampuan HOTS dilihat dari kenaikan persentase kemampuan HOTS dan nilai N-Gain setiap kelompok gaya belajar linguistik dan visual-auditory, dengan nilai tertinggi diperoleh oleh kelompok visual-auditory. Sehingga, kemampuan HOTS kelompok visual-auditory lebih unggul dibandingkan kemampuan HOTS kelompok belajar linguistik.

 

Keywords:

Higher Order Thinking Skills, Contextual Teaching and Learning, Berdiferensiasi

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dalman, R. P., & Junaidi, J. (2022). Penyebab Sulitnya Siswa Menjawab Soal Hots Dalam Pembelajaran Sosiologi Di Kelas Xi Ips Sman 1 Batang Kapas Pesisir Selatan. Naradidik: Journal Of Education And Pedagogy, 1(1), 103–112. Https://Doi.Org/10.24036/Nara.V1i1.12

Dinni, H. N. (2018). Hots (High Order Thinking Skills) Dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Matematika. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Prisma/

Fahmi. (2017). Strategi Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Conference: Seminar Nasional Pendidikan Ipa “Mengembangkan Keterampilan Beripikir Tingkat Tinggi Melalui Pembelajaran Ipa,” September 2016, 121–128.

Fatimah, S., Devi, E., & Kamilah, Z. (2022). Analisis Perbedaan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Menggunakan Problem Based Learning Dan Contextual Teaching And Learning Dalam Pembelajaran Pai. Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(2), 126–136. Https://Www.Ejournal.Iainu-Kebumen.Ac.Id/Index.Php/Pai

Hadi, S., Ismara, K. I., & Tanumihardja, E. (2015). Pengembangan Sistem Tes Diagnostik Kesulitan Belajar Kompetensi Dasar Kejuruan Siswa Smk. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(2), 168–175. Https://Doi.Org/10.21831/Pep.V19i2.5577

Hasibuan, D. H. M. I., & Pd, M. (2014). Model Pembelajaran Ctl (Contextual Teaching And Learning) Oleh. Logaritma, Ii(01), 1–12.

Herman, T., Hasanah, A., Nugraha, R. C., Dkk (2022). Pembelajaran Berbasis Masalah-High Order Thinking Skill (Hots) Pada Materi Translasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1131–1150. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V6i1.1276

Janah, F. (2019). Hubungan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (Hots) Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Kimia. Program Studi Pendidikan Kimia Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 1–296.

Kusuma, A. P., & ’Adna, S. F. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Skill (Hots) Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Saintika Unpam : Jurnal Sains Dan Matematika Unpam, 3(2), 150. Https://Doi.Org/10.32493/Jsmu.V3i2.8674

Melati, R. (2016). Pengaruh Pengembangan Destinasi Wisata Cipanas Terhadap Perilaku Remaja. Repository.Upi.Edu, 40–65.

Mujib, M., & Mardiyah, M. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Kecerdasan Multiple Intelligences. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 187. Https://Doi.Org/10.24042/Ajpm.V8i2.2024

Sani, M. M. R., Meha, A. M., & Nenotek, S. A. (2020). Penerapan Model Siklus Belajar 5e Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (Hots) Siswa Di Smp Adhyaksa 2 Kupang Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 3(1), 15–23. Https://Doi.Org/10.24246/Juses.V3i1p15-23

Setiono, S., Nuranti, G., & Agustini, M. M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Aktivitas Saintifik Dan Visualisasi. Jurnal Pendidikan Sains (Jps), 8(1), 27. Https://Doi.Org/10.26714/Jps.8.1.2020.27-31

Setiono, S., Rustaman, N. Y., Rahmat, A., & Anggraeni, S. (2019). Student’s Inquiry Skills And Learning Achievement In Plant Anatomy Practical Work Using Open-Guided Inquiry. Journal Of Physics: Conference Series, 1157(2). Https://Doi.Org/10.1088/1742-6596/1157/2/022089

Simbolon, J. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots) Menggunakan Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Critical Thinking Dan Self Confidence Siswa Sman 2 Percut Sei Tuan. Digital Repository, 1(16), 1–19.

Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013. Inventa, 3(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.36456/Inventa.3.1.A1803

Suryandari, K. C., & Sajidan, S. (2019). Memberdayakan High Order Thinking Skill (Hots) Melalui Model Scientific Reading Based Project (Srbp) Pada Pembelajaran Ipa Bagi Calon Guru Di Era Revolusi Industri 4.0. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 3(2), 183. Https://Doi.Org/10.20961/Jdc.V3i2.35059

Tanfidiyah, N., & Utama, F. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(3), 9–18. Https://Doi.Org/10.14421/Jga.2019.43-02

Tilamsari, B.Y & Komarayanti, S. P. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Melalui Pbl Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X.3 Sman Rambipuji Balkis. Scienceedu Jurnal Pendidikan Ipa, Vi(1), 48–54.

Wibawa, P. R., & Agustina, R. D. (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots) Pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama Di Era Society 5.0 Sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia 1) 2).

Wahyuni, A.S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. Https://Doi.Org/10.37630/Jpm.V12i2.562

Zubaidah, S. (2020). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Online. December 2016.

Downloads

Abstract Views : 370
Downloads Count: 158

Published

2023-12-31

How to Cite

Salamah, A. H., Ratnasari, J., & Setiono, S. (2023). Kemampuan Higher Order Thinking Skill Melalui Model Contextual Teaching and Learning Berdiferensiasi . Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 2165–2172. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6101

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.