DEVELOPMENT OF ANIMATED VIDEOS TO ENHANCE STUDENTS MASTERY OF CONCEPTS IN THE SOLAR SYSTEM

Authors

  • Anggi Ratna Sari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Atep Sujana Universitas Pendidikan Indonesia
  • I. Isrok'atun Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6437

Abstract

The learning outcomes obtained by students are still far below the standard assessment criteria. It turns out that the factor causing this issue is the students' lack of understanding of concepts taught by the teacher. Therefore, concept comprehension is the foundation for achieving learning objectives. The purpose of writing this article is to create the development of animated video learning media to enhance students' concept comprehension abilities. This study adopts a quantitative approach, using the Research & Development (R&D) method with the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research subjects consist of 30 sixth-grade students, comprising 16 males and 14 females, from a public elementary school in Bogor Regency, West Java. The research instruments used include observation and questionnaires aimed at assessing the effectiveness of the animated video learning media, as well as tests to measure students' concept comprehension as a benchmark for the success of the animated video. The research findings indicate that 100% of the students experienced an increase in scores when they underwent a pretest-posttest assessment using the validated animated video, which obtained a 100% score from media experts and subject matter experts. This means that the animated video is highly suitable for use as a learning media for the solar system subject. Thus, animated videos are an excellent learning media when used in education, as they capture students' interest and enthusiasm in participating in the learning process.

Hasil belajar yang diperoleh peserta didik masih jauh dari sebuah standar penilaian yang menjadi acuan. Ternyata hal yang menjadi faktor terjadinya permasalahan tersebut adalah karena peserta didik yang mengalami kurangnya pemahaman sebuah konsep dari suatu materi yang diajarkan oleh guru kepada peserta didik. Maka pemahaman konsep adalah hal yang menjadi sebuah dasar di dalam mencapai sebuah tujuan pembelajaran. Tujuan dari penulisan artikel ini adalah untuk menciptakan sebuah pengembangan media pembelajaran video animasi agar dapat meningkatkan terhadap kemampuan pemahaman konsep yang dimiliki peserta didik. Penelitian ini menggunakan sebuah pendekatan kuantitatif. Dengan metodenya adalah Research & Development (R&D) dengan model ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) dengan subjek penelitian yaitu 30 peserta didik kelas VI yang terdiri dari 16 orang laki-laki dan 14 orang perempuan pada salah satu SD Negeri yang berada di Kabupaten Bogor, Jawa Barat. Instrumen penelitian ini dengan menggunakan observasi, angket yang khususnya bertujuan untuk dapat mengetahui keefektifan sebuah media pembelajaran video animasi tersebut dan tes agar dapat juga mengetahui pemahaman konsep peserta didik sebagai tolak ukur keberhasilan suatu video animasi tersebut. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa 100% peserta didik mengalami peningkatan nilai ketika melaksanakan pretest – posttest dalam pembelajarannya menggunakan video animasi yang telah melalui tahap uji validasi kepada ahli media dan ahli materi mendapatkan skor 100% yang artinya video animasi sangat baik untuk digunakan sebagai media pembelajaran materi tata surya. Jadi, video animasi merupakan salah satu media pembelajaran yang sangat baik apabila digunakan pada pembelajaran karena dengan  video animasi ini sangat menarik minat peserta didik untuk berantusias dalam mengikuti pembelajaran.

Keywords:

Concept mastery, animated videos, learning media, solar system

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, V., Prananda, G., & Hader, A. E. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Muatan Pelajaran Metematika Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Ika : Ikatan Alumni Pgsd Unars, 10(2), 54–62. https://doi.org/https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v10i2.1099

Barbara, N. K. R., & Bayu, G. W. (2021). Powtoon-Based Animated Videos as Learning Media for Science Content for Grade IV Elementary School. International Journal of Elementary Education, 6(1), 29–37. https://doi.org/10.23887/ijee.v6i1

Bulkani, Fatchurahman, M., Adella, H., & Setiawan, A. M. (2022). Development of animation learning media based on local wisdom to improve student learning outcomes in elementary schools. International Journal of Instruction, 15(1), 55–72. https://doi.org/10.29333/iji.2022.1514a

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Carolin, L. L., Astra, I. K. B., & Suwiwa, I. G. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Addie Pada Materi Teknik Dasar Tendangan Pencak Silat Kelas Vii Smp Negeri 4 Sukasada Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani dan Olah Raga), 5(2), 12–18. https://doi.org/10.36526/kejaora.v5i2.934

Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare, 17(2), 90–97. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/247

Deti Nurhamidah, S., Sujana, A., & Karlina, D. A. (2022). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1318–1329. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.3190

Dewi, S. Z., & Ibrahim, T. (2019). Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130–136.

(Fika Ari, W., Ika, M., & 2Rungchatchadaporn, V. , 2022)

Helda, & Syahrani. (2022). National Standards of Education in Contents Standards and Education Process Standards in Indonesia. In Indonesian Journal of Education (INJOE (Vol. 2, Nomor 3). https://doi.org/https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.32

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Isrok’atun, I., Yulianti, U., & Nurfitriyana, Y. (2021). Analisis Profesionalisme Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 454–462. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1961

Jannah, M., & Julianto, J. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 254798.

Kirani, S. D., Septiyaningsih, I., Yusvinthawati, P. A., Ardiyanto, I. T., & Hajron, K. H. (2022). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Ipa. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3(2), 9. https://doi.org/10.31949/jcp.v4i2.1050

Laksmi, N. K. P., Yasa, I. K. A., & Mirayani, K. A. M. (2021). The Use Of Animation Video As Learning Media For Young Learner To Improve Efl Students’ Motivation In Learning English. Lingua : Jurnal Pendidikan Bahasa, 17(1), 42–52. https://doi.org/https://doi.org/10.34005/lingua.v17i1.1378

Mardianto, Matsum, H., & Sarmita, D. (2022). Development Of Addie Model For Chapter Thaharah Learning Based On Game Applications In Junior High School. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 543–554. https://doi.org/10.31538/nzh.v5i2.2126

Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA Di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. Journal Educative : Journal of Educational Studies, 4(2), 121. https://doi.org/10.30983/educative.v4i2.2340

Patimah, Masnun, M., & Hidayat, A. P. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring Melalui Media Video Animasi terhadap Hasil Belajar Tematik di Kelas 5D MI An-Nidhomiyah Cerebon. al-Afkar, 5(2), 16–28.

Putri, A., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377–387. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p377

Rohaeni, S. (2020). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini. Instruksional, 1(2), 122. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.122-130

Rosmiati, M. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. Paradigma - Jurnal Komputer dan Informatika, 21(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/p.v21i2.6019

Rustandi, A., & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546

Supriyani, M. D., Japa, I. G. N., & Margunayasa, I. G. (2021). Tingkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Dengan Media Video Animasi Pembelajaran. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 523–533. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.40974

Suryani, N. K., Renda, N. T., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berorientasi Tri Kaya Parisudha Terhadap Penguasaan Konsep Ipa Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V Sd Di Gugus Vii Kecamatan Sukasada Kabupaten Buleleng Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal of Education Technology, 3(1), 35. https://doi.org/10.23887/jet.v3i1.17962

Trianawati, I. G. A. K., Ardana, I. K., & Surya Abadi, I. B. G. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Animasi Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. International Journal of Elementary Education, 4(1), 73. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i1.24337

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R n D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah. https://books.google.co.id/books/about/Metodologi_Penelitian_Kualitatif_Kuantit.html?hl=id&id=k8j4DwAAQBAJ&redir_esc=y

Downloads

Abstract Views : 273
Downloads Count: 224

Published

2023-10-31

How to Cite

Anggi Ratna Sari, Atep Sujana, & I. Isrok’atun. (2023). DEVELOPMENT OF ANIMATED VIDEOS TO ENHANCE STUDENTS MASTERY OF CONCEPTS IN THE SOLAR SYSTEM. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(4), 664–675. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6437

Issue

Section

Articles