THE EFFECTIVENESS OF BRAINSTORMING METHOD AND AUDIO-VISUAL MEDIA ON THE LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL IPS STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3806Abstract
This research is motivated by the results of researchers' observations that students in understanding Social Sciences (IPS) learning materials are less able to support achieving maximum learning outcomes. So an exciting treatment is needed using the Brainstorming method and audio-visual media to give a significant impact effectively. The research objective was to determine the effectiveness of the treatment of student learning outcomes in Social Science learning through the Brainstorming method supported by Audio Visual media for fourth-grade students at SDN Grogol 1, Kediri Regency. The research method used is quantitative, with the True-Experimental-Design research technique using two classes, namely the control and experimental classes. The research sample was fourth-grade students at SDN Grogol 1, Kediri Regency, for the 2021/2022 academic year, totaling 40 students. Data collection techniques in research are tests. The analysis technique used with the t-test (Independent Sample t-test) is used to test the effectiveness of using the Brainstorming method, which is supported by Audio Visual media in learning Social Sciences (IPS). The results showed that the probability (Sig. 2-tailed) = 0.002 <0.05 (significance level) and a t-count of 3.206 was more significant than a t-table of 2.009. The conclusions in the study provide evidence that the effectiveness of the Brainstorming method supported by Audio Visual media can improve learning outcomes in Social Sciences (IPS) in class IV Elementary School students.
Penelitian ini dilatarbelakangi melalui hasil pengamatan peneliti bahwa siswa dalam memahami materi pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) kurang mampu mendukung tercapainya hasil belajar yang maksimal, sehingga dibutuhkan perlakuan yang menarik dengan menggunakan metode Brainstorming dan media audio visual sebagai bentuk efektivitas dalam memberikan dampak secara signifikan. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui efektivitas perlakuan terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial melalui metode Brainstorming yang didukung media Audio Visual siswa kelas IV SDN Grogol 1 Kabupaten Kediri. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan teknik penelitian True-Experimental-Design dengan menggunakan dua kelas yaitu kelas kontrol dan kelas eksperimen. Sampel penelitian adalah siswa kelas IV SDN Grogol 1 Kabupaten Kediri tahun ajaran 2021/2022 yang berjumlah 40 siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian adalah tes. Teknik analisis yang digunakan dengan uji-t (Independent Sample t-test) digunakan untuk menguji tingkat efektivitas penggunaan metode Brainstorming yang di dukung media Audio Visual dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Hasil penelitian menunjukkan besarnya probabilitas (Sig. 2-tailed) = 0,002 < 0,05 (taraf signifikasi) dan diperoleh t-hitung sebesar 3,206 lebih besar dibandingkan t-tabel sebesar 2,009. Simpulan dalam penelitian memberikan bukti bahwa efektivitas metode Brainstorming yang didukung media Audio Visual dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) pada siswa kelas IV Sekolah Dasar.
Keywords:
Audio Visual, Brainstorming, Social ScienceDownloads
References
Aksiwi, R. D., & Sagoro, E. M. (2014). Implementasi Metode Pembelajaran Course Review Horay Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Jurnal Penyesuaian. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 12(1), 36–47.
Aldeirre, D., Komala, R., & Heryanti, E. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Materi Vertebrata Siswa SMA. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 5(2), 110–116.
Amin, D. N. . (2016). Penerapan Metode Curah Gagasan (Brainstorming) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 1–15.
Aminah, N., & Wahyuni, I. (2019). Keterampilan Dasar Mengajar. Cirebon: LovRinz Publishing.
Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh Kemampuan Literasi Membaca terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 52–58.
Dwinata, A., Pratiwi, E. Y. R., As’ari, A. R., & Sa’dijah, C. (2022). The Development of Food Production Teaching Materials For Class III Elementary School Students. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 7(10), 1–9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i10.15732
Fitra, H., Dwinata, A., Hardati, P., & Irmawati, L. (2022). The Implementation of Interactive Multimedia on Critical Thinking Skills in Social Studies Learning for Elementary School Students. IJPSE : Indonesian Journal of Primary Science Education, 3(1), 8–14. https://doi.org/https://doi.org/10.33752/ijpse.v3i1.3319
Friday, K., & Olube, M. A. (2015). Primary School Pupils' Response to Audio-Visual Learning Process in Port-Harcourt. Journal of Education and Practice, 6(10), 118–124.
Hadijah, S., Aulia, L., & Evianti, C. Y. (2020). Profil Hasil Belajar Matematika Siswa yang Diajar Mengunakan Media Pembelajaran Berintegrasi Budaya Aceh. Jurnal Numeracy, 7(1), 35–48. https://doi.org/https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i2.1256
Isnaeni, R., & Radia, E. R. (2021). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 304–313.
Kaluku, K., Sari, M. P., & Lestaluhu, S. A. (2021). Metode Brainstorming dan Media Audiovisual Dalam Upaya Mengedukasi Kader Untuk Secara Mandiri Mengenali dan Mengelola Stunting di Desa Larike Kabupaten Maluku Tengah. DINAMISIA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1331–1340. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i4.3965
Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 18–25.
Kusnadi. (2018). Metode Pembelajaran Kolaboratif. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Maryani, E., & Yani, A. (2014). Kearifan Lokal Masyarakat Sunda dalam Memitigasi Bencana dan Aplikasinya sebagai Sumber Belajar Berbasis Nilai. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(2), 114–125.
Meldina, A. T., Harahap, S. H., Melinedri, & Agustin, A. (2020). Integrasi Pembelajaran IPS pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 16–26. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29240/jpd.v4i1.1572
Nugroho, A. Y., Hartono, & Sudiyanto. (2020). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 4(1), 15–25.
Putri, A. A. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran PBL Berbantuan Media Gambar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD. Jurnal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 21–32. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jlls.v1i1.14621
Riansyah, S. K. (2017). Pengaruh Metode Brainstorming Didukung Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Mengidentifikasi Unsur Cerita Siswa Kelas V SDN Jagalan 3 Kota Kediri. Jurnal Simki Pedagogia, 1(11), 1–11.
Rofiq, M. A. (2020). Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial. Semarang: CV Pilar Nusantara.
Rohmanurmeta, F. M., Harsanti, A. G., & Widyaningrum, H. K. (2016). Pengaruh Metode Brainstorming terhadap Motivasi dan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 10–20.
Saharuddin, & Mutiani. (2020). Strategi Pembelajaran IPS: Konsep dan Aplikasi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Siregar, M. (2019). Penerapan Metode Brainstorming untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa VIII SMP Negeri 2 Satu Atap Pangkatan Labuhanbatu Tahun Pelajaran 2013/2014. Civitas: Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Civic, 5(1), 27–33. https://doi.org/https://doi.org/10.36987/civitas.v1i1.1516
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan: Research and Development (Ketiga). Bandung: Alfabeta.
Suparlan. (2020). Peran Media dalam Pembelajaran di SD/MI. Islamika : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 298–311. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/pensa.v1i2.375
Susilo, S. V. (2020). Penggunaan media pembelajaran berbasis audio visual untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2), 108–115. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.2100
Utami, D. (2015). Pengaruh Metode Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 232–241.
Yuzarion. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 107–117. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i12017p107
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anggara Dwinata, Emy Yunita Rahma Pratiwi, Muhammad Nuruddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).