DEVELOPMENT OF THE E-BOOK "KNOWING HISTORY AROUND US" TO INCREASE INTEREST IN LEARNING HISTORY IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Anisa Rahmaniyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurdinah Hanifah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Cucun Sunaengsih Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3653

Keywords:

learning media, e-books, history

Abstract

Students' interest in studying history is still low. This is caused by various factors, one of which is the monotonous learning media. This research was conducted to increase students' interest in studying history using media in the form of e-books. This research uses the R&D (Research and Development) method with the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). This research was conducted at SD Islam Plus Al Kayyis in Kamulyan, Bantarsari, Cilacap, with research subjects consisting of material validators, media validators, teachers or educators, and 13 grade IV students. Data collection techniques in this study used observation, questionnaires, and tests. The instruments used in this study were questionnaires given to validators, due diligence questionnaires given to teachers, and pretests and posttests given to students. Data analysis was carried out in a quantitative descriptive manner. The validation results from material experts were 82.9% in the very valid category, from media experts, 100% were in the very valid category, and the e-book 86.67% in the very feasible category. And the results of the pretest showed an average student score of 56.00 and, at the time of the posttest, showed an average student score of 91.50 which means there was an increase in learning outcomes. Media e-book is very feasible to use to increase interest in learning history for elementary school students. 

Minat siswa dalam mempelajari sejarah masih rendah, hal ini disebabkan oleh berbagai faktor salah satunya media pembelajaran yang monoton. Penelitian ini dilakukan untuk meningkatkan minat belajar siswa dalam mempelajari sejarah menggunakan media berupa e-book. Penelitian ini menggunakan metode R&D (Research and Development) dengan model yang digunakan yaitu ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Penelitian ini dilakukan di SD Islam Plus Al Kayyis yang berada di Kamulyan, Bantarsari, Cilacap dengan subjek penelitian yang terdiri dari validator materi, validator media, guru atau pendidik, dan siswa kelas IV yang berjumlah 13 orang. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan observasi, kuesioner dan tes. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini berupa angket yang diberikan pada validator dan angket uji kelayakan yang diberikan pada guru, dan pretest dan posttest yang diberikan pada siswa. Analisis data dilakukan secara deskriptif kuantitatif. Hasil validasi dari ahli materi 82,9% dengan kategori sangat valid, dari ahli media 100% dengan kategori sangat valid, dan hasil uji kelayakan e-book 86,67% dengan kategori sangat layak. Serta hasil pretest menunjukan nilai rata-rata siswa sebesar 56,00 dan pada saat posttest menjukan nilai rata-rata siswa sebesar 91,50 yang berarti terdapat peningkatan hasil belajar. Berdasarkan hasil yang diperoleh dapat disimpulkan bahwa media e-book ini sangat layak digunakan untuk meningkatkan minat belajar sejarah siswa sekolah dasar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nurdinah Hanifah, Universitas Pendidikan Indonesia

 

 

Cucun Sunaengsih, Universitas Pendidikan Indonesia

 

 

References

Agustiningsih, N., & Fitri, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Blended Learning pada Mata Kuliah Sejarah Indonesia Kontemporer Program Studi Pendidikan Sejarah Universitas Batanghari Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(September), 173–180. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i2.173

Ahmad, I., Ambarwati, N. S. S., Indriyanti, N., Sastyarina, Y., Rijai, L., & Mun’im, A. (2018). Oral glucose tolerance activity of Bawang Dayak (Eleutherine palmifolia L. Merr.) bulbs extract based on the use of different extraction method. Pharmacognosy Journal, 10(1), 49–54. https://doi.org/10.5530/pj.2018.1.10

Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2021). Ethno-Edutainment Digital Module to Increase Students' Concept Understanding. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1823/1/012073

Bachtiar, M. A. T., & Hakim, L. (2016). Game petualangan untuk meningkatkan minat belajar siswa tentang sejarah kemerdekaan Bangsa Indonesia. Teknologi, 6(2), 80. https://doi.org/10.26594/teknologi.v6i2.591

Fahrizandi, F. (2019). Mengenal E-Book Di Perpustakaan. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 3(2), 141–157. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v3i2.141-157

Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3503

Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360

Khikmawati, D. K., Alfian, R., Nugroho, A. A., Susilo, A., Rusnoto, & Cholifah, Nn. (2021). Pemanfaatan E-book untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kudus. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 74–82. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14671

Kusni, Nasution, Suprijono, A., & Hendratno. (2021). Pengembangan Media Ebook Cergam Berbasis Kearifan Lokal Batik Tanjung Bumi Untuk Meningkatkan Karakter Siswa Kusni 1 , Nasution 2 , Agus Suprijono 3 , Hendratno 4. Jurnal Edueksos, X(20), 234–250.

Makdis, N. (2020). Penggunaan e-book pad era digital. Al-Maktabah, 19, 77–84. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/al-maktabah/article/download/21058/8876

Martianingtiyas, E. D. (2019). Research and Development (R&D): Inovasi Produk dalam Pembelajaran. Researchgate, August, 1–8. https://www.researchgate.net/publication/335227473

Nurhamidah, S. D., Sujana, A., & Karlina, D. A. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas Pengembangan Media Berbasis Android pada Materi Sistem Tata Surya untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Abstrak Received Reviesed Jurnal Cakrawala Pendas is licensed under a Creative Commons Pendahuluan Teknologi informasi ber. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1318–1329.

Putrislia, N. A., Airlanda, G. S., Kristen, U., & Wacana, S. (2021). Jurnal basicedu. JURNAL BASICEDU, 5(4), 2036–2044.

Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275

Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2750/2550

Silva, I. P., Purnomo, D., & Zuhri, M. S. (2019). Efektivitas Pendekatan Konstruktivisme Berbantu Media E-Book Berbasis Android terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Gaya Belajar pada Siswa Kelas X di SMKN 11 Semarang. 1(6), 310–316.

Sukmana, I., Supriatna, A. R., & Wardhani, P. A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1275–1281. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2597

Sukmawati, R. A., Pramita, M., Purba, H. S., & Utami, B. (2020). The Use of Blended Cooperative Learning Model in Introduction to Digital Systems Learning. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 2(2), 75–81. https://doi.org/10.23917/ijolae.v2i2.9263

Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan, dan Strategi) Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Susilawati, T., & Rusdinal. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Blended Learning Tematik Terpadu Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 378–387. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2285

Terton, U., & Greenaway, R. (2015). Ready, set, jump: An interactive e-book designed to awaken the aspirations of primary school students. CSEDU 2015 - 7th International Conference on Computer Supported Education, Proceedings, 1, 185–192. https://doi.org/10.5220/0005405201850192

Vindaswari, R. F., & Ulfah, A. (2018). Pengembangan Buku Cerita Anak Bergambar Berbasis Nilai-Nilai Kepedulian Bagi Peserta Didik Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(3), 148. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i3.661

Wang, H. (2020). E-book presentation styles and their impact on the learning of children.

Wulandari, V., Abidin, Z., & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Infografis Sebagai Penguatan Kognitif Siswa X MIA. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 37–44. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index

Zemtsov, B., & Suzdaleva, T. (2021). History as a science. Routledge Library Editions: Historiography, 26–35(Cesses), 1–148. https://doi.org/10.4324/9781315636849

Downloads

Published

2023-01-30

How to Cite

Rahmaniyah, A., Nurdinah Hanifah, & Cucun Sunaengsih. (2023). DEVELOPMENT OF THE E-BOOK "KNOWING HISTORY AROUND US" TO INCREASE INTEREST IN LEARNING HISTORY IN ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 40–51. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3653

Issue

Section

Articles