THE EFFECTIVENESS OF DEVELOPING SCIENCE E-MODULES BASED PROJECT-BASED LEARNING TO IMPROVE THE COMMUNICATION SKILLS OF GRADE 5th STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6502Abstract
21st century teachers are required to be able to integrate information and communication technology (ICT) in the learning process. In addition, teachers must be able to equip students with skills needed in the 21st century, one of which is communication skills. Science as a subject studied since elementary school is related to communication skills. Therefore, this study aims to develop a project-based learning science learning e-module to improve the communication skills of grade 5 elementary school/ MI students. In addition, this study is focused on knowing the development process, feasibility and effectiveness in improving students' communication skills. The development of the e-module is carried out using the Research and Development (R&D) 4D model and data collection was carried out through interviews, observations and questionnaires. Meanwhile, data analysis was carried out by measuring the validity of the e-module by material experts, linguists and media experts while to determine the effectiveness of normality, homogeneity and hypothesis tests of independent samples t-test. Based on the overall feasibility test results, a score of 81.9% was obtained, which means that the e-modules that have been developed are very valid and suitable for use in science learning. In addition, the effectiveness test was carried out using the SPSS FOR Windows 26 application from posttest and pretest data in the control class and experimental class, obtained Sig. (2-Tailed) results of 0.001 or less than 0.05 which means there is a significant difference. Thus, it can be concluded that the project-based learning e-module of science learning is declared effective for improving students' communication skills. Keywords: Effectiveness, Development, E-module, Communication Skills.
Guru abad 21 didituntut untuk mampu mengintegrasikan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dalam proses pembelajaran. Selain itu, guru harus mampu membekali siswa dengan keterampilan yang dibutuhkan di abad 21, salah satunya keterampilan komunikasi. IPA sebagai mata pelajaran yang dipelajari sejak SD berkaitan dengan keterampilan komunikasi. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan e-modul pembelajaran IPA berbasis project based learning untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa kelas 5 SD/MI. Selain itu, penelitian ini difokuskan untuk mengetahui proses pengembangan, kelayakan dan keefektifannya dalam meningkatkan keterampilan komunikasi siswa. Pengembangan e-modul dilakukan menggunakan metode Research and Development (R&D) model 4D dan pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi serta angket. Adapun, analisis data dilakukan dengan mengukur validitas e-modul oleh ahli materi, ahli bahasa dan ahli media sedangkan untuk mengetahui efektivitas dilakukan uji normalitas, homogenitas dan uji hipotesis independent samples t-test. Berdasarkan hasil uji kelayakan secara keseluruhan diperoleh skor 81,9% yang berarti e-modul yang telah dikembangkan sangat valid dan layak digunakan dalam pembelajaran IPA. Selain itu, uji efektivitas dilakukan dengan menggunakan aplikasi SPSS FOR Windows 26 dari data posttest dan pretest di kelas kontrol dan kelas eksperimen, didapatkan hasil Sig.(2-Tailed) 0,001 atau kurang dari 0,05 yang berarti terdapat perbedaan yang signifikan. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa e-modul pembelajaran IPA berbasis project based learning dinyatakan efektif untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa.
Keywords:
Development, e-module, communication skillDownloads
References
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta:RajaGrafindo Persada.
Aji, W. P., Haryani, S., & Elianawati. (2023). Development of an E-Modul Based On Problem-Based Learning to Grow Critical Thinking Skills Of Class V Elementary School Students. International Journal of Education and Research, 11(5), 21–30. Purwekerto: Contemporary Research Center (CRC Publications).
Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi pembelajaran abad 21 Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–23. Padang: Universitas Negeri Padang.
Anggreni, Y. D., & Yohandri, Y. (2022). Pengembangan E-book Berbasis Discovery Learning terintegrasi Keterampilan 4C Untuk Pembelajaran Fisika SMA. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 6(2), 117–127. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss2/695
Asiyah, S. (2018). Implementasi Komunikasi Verbal Dan Non Verbal dalam Kegiatan Public Speaking Santri di Pondok Pesantren Darul Falah Amtsilati Putri Bangsri Jepara. Jurnal An-Nida, 10(2), 154–165. Riau: LPPM UIN Sultan Syarif Kasim.
Awalia, N., & Witarsa, R. (2021). Analisis Pembelajaran Sains Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Rambah. Jurnal Pendidikan Tembusai, 5, 3904–3914. Riau: Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.
Berlianda, A. (2022). Pengembangan E-Modul Bahasa Indonesia Berbasis Pendekatan Komunikatif Kelas IV SD/ MI. Published Dissertation. Lampung: UIN Raden Intan.
Endaryati, S. A., Atmojo, I. R. W., Slamet, S. Y., & Suryandari, K. C. (2021). Analisis E-Modul Flipbook Berbasis Problem Based Learning untuk Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2), 300. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Ermawati, E., Triwoelandari, R., & Abristadevi. (2022). Pengembangan Handout Pembelajaran IPA Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa kelas 5 MI. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(2) : 376-388. Sintang: LPPM STKIP Persada Kahatulistiwa.
Fitriah, P. I., Yulianto, B., & Asmarani, R. (2020). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Melalui Penerapan Metode Everyone Is A Teacher Here. Journal of Education Action Research, 4(4), 546-555. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Gistituati, N., & Atikah, N. (2022). E-Module Based on RME Approach in Improving the Mathematical Communication Skills of Elementary Students. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 106–115. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Hapudin, Muhammad Soleh. (2022). Digital Mindset of Behaviour: Teori dan Konsep Pengembangan Kompetensi Guru Menghadapi Transformasi Digital. Jakarta: Salemba Humanika.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia SD/MI. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 10(1), 26–50. Semarang: Universitas Wahid Hasyim.
Hidayat, S., & Puspitasari, D. R. (2022). Penerapan Model Pembelajran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Innovation in Primary Education, 1(2), 181–188. Majalengka: Universitas Majalengka.
Indriyani, U., Supriatna, N., & Sumantri, Y. K. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Sejarah melalui Strategi Giving Question Getting Answer. Factum: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 85–94. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Kelana, J. B., & Wardani, D. S. (2021). Model Pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia.
Kemendikbud. (2020). Panduan Penerapan Model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Pusat Data Informasi dan Teknologi Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khoerunnisa, N., Triwoelandari, R. & Arif, S. (2022). Pengembangan LKS Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Kelas 5 MI Al Ittihad Ciampea Bogor. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(2), 237–247. Sintang: LPPM STKIP Persada Kahatulistiwa.
Mayuni, K. R., Rati, N. W., & Mahadewi, L. P. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 183–193. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Siswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 480-492. Lampung: Universitas Muhamadiyah Metro.
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing.
Padwa, T. R., & Erdi, P. N. (2021). Penggunaan E-Modul Dengan Sistem Project Based Learning. Javit : Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 21–25. Padang: Universitas Negeri Padang.
Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi tentang Standar Proses pada pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. (2022). Jakarta: Kemendikbudristek.
Putri, A., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2022). Pengembangan E-Modul IPA Berbasis Adobe Flash Pada Tema Makananku Kesehatanku Untuk Kelas VIII SMP. Pendipa Journal of Science Education, 6(1), 143–150. Bengkulu: Universitas Bengkulu.
Rahayu, I., & Sukardi, S. (2021). The Development of E-Modules Project Based Learning for Students of Computer and Basic Networks at Vocational School. Journal of Education Technology, 4(4), 398. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Riskayanti, Y. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis, Komunikasi, Kolaborasi Dan Kreativitas Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Di Sma Negeri 1 Seteluk. Secondary: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(2), 79–87. Lingkungan Handayani: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Rizki, I. Y., Surur, M., & Noervadilah, I. (2021). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) terhadap Keterampilan Komunikasi Siswa. Visipena, 12(1), 124–138. Banda Aceh: LPPM STKIP Bina Bangsa Gatsempena.
Rizki, N., & Sari, N. (2021). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SDN 035 Indrapuri 1A. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1157–1165. Riau: Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.
Sa’diah, S., Ruhiat, Y., & Sholih, S. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Augmented Reality untuk Siswa Sekolah Dasar. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1), 21–29. Sintang: LPPM STKIP Persada Kahatulistiwa.
Salma Monika, T., Julia, J., & Nugraha, D. (2022). Peran dan Problematika Guru Mengembangkan Keterampilan 4C Abad 21 Masa Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3). Majalengka: Universitas Majalengka.
Siregar, A. D., & Harahap, L. K. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Project Based Learning Terintegrasi Media Komputasi Hyperchem Pada Materi Bentuk Molekul. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(1), 1925. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development). Bandung: CV Alfabeta.
Thiagarajan, S., Semmel, D. & Semmel, M. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana: Indiana University Bloomington.
Widya, Andriani, R., Sudirman, Hidayat, A. T., & Elisyah, N. (2023). The Effectiveness of Physics E-Modules Based on Creative Problem-Solving Learning Model Integrated With 21st-Century Skills. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 6(1), 48–58. Lampung: UIN Raden Intan.
Yuliana, Y., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Interaktif untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(6), 6034–6039. Riau: Faculty of Education University of Pahlawan Tuanku Tambusai.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Asriani Asriani, Retno Triwoelandari, Hambari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).