IMPROVING ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' ENVIRONMENTAL CARE SKILLS IN UTILIZING PLASTIC BOTTLES AS SOCIAL SCIENCE LEARNING MEDIA

Authors

  • Faridilah Fahmi Nurfurqon IKIP Siliwangi
  • Jajang Bayu Kelana IKIP Siliwangi
  • Deri Fadly Pratama IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3909

Keywords:

Environmental care, Plastic bottles, Social Studies Learning

Abstract

Garbage is a social problem that until now has become a problem that is difficult to overcome. The problem of waste is very disturbing human activities everyday. Garbage can cause the environment to become dirty, damage the beauty of the surrounding environment, cause bad odors, and become a source of various diseases that can interfere with public health. Therefore, awareness of the environment needs to be cultivated as early as possible, including at the elementary school level. This study aims to improve students' environmental care skills in terms of utilizing plastic bottle waste as social studies learning media in elementary schools. Environmental care skills are part of the character that needs to be developed because love for the environment is a manifestation of love for the motherland, and shows pride as a dignified Indonesian society. This study uses a quasi-experimental method. The population of this study were 5th grade students with a sample of 70 students consisting of 35 control class students and 35 experimental class students. The instruments used are test questions and observation guidelines. The data were processed and analyzed using the SPSS 22 application. The results showed that the comparison between the control class and the experimental class obtained that the average N-Gain value for the experimental class was greater than that of the control class. Thus, the application of learning by utilizing plastic bottles as a learning medium in social studies learning in elementary schools can improve environmental care skills.

Sampah merupakan permasalahan sosial yang hingga saat ini menjadi persoalan yang sulit diatasi. Permasalahan sampah sangat mengganggu aktifitas manusia sehari-hari. Sampah dapat menyebabkan lingkungan menjadi kotor, merusak keindahan lingkungan sekitar, menimbulkan bau tidak sedap, hingga menjadi sumber dari berbagai penyakit yang dapat mengganggu kesehatan masyarakat. Oleh karena itu  kesadaran akan lingkungan perlu di pupuk sedini mungkin tidak terkecuali di jenjang sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatakan keterampilan peduli lingkungan siswa dalam hal memanfaatkan sampah botol plastik sebagai media pembelajaran IPS di sekolah dasar. Keterampilan peduli lingkungan merupakan bagian dari karakter yang perlu dikembangkan karena kecintaan terhadap lingkungan merupakan perwujudan cinta tanah air, dan menunjukkan kebanggan sebagai masyarakat Indonesia yang bermartabat. Penelitian ini menggunakan metode Quasi Eksperimen. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas 5 dengan sempel sebanyak 70 siswa yang terdiri dari 35 siswa kelas kontrol dan 35 siswa kelas ekperimen. Adapun instrument yang digunakan adalah soal tes dan pedoman observasi. Data diolah dan dianalisis menggunakan bantuan aplikasi SPSS 22. Hasil penelitian menunjukan bahwa perbandingan antara kelas kontrol dan kelas ekperimen diperoleh nilai rata-rata N-Gain kelas eksperimen lebih besar dari kelas kontrol. Dengan demikian, penerapan pembelajaran dengan memanfaatkan botol plastik sebagai media pembelajaran pada pembelajaran IPS di sekolah dasar dapat meningkatkan keterampilan peduli lingkungan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Faridilah Fahmi Nurfurqon, IKIP Siliwangi

 

 

References

Anggalih, N. N., Patria, A. S., Kristiana, N., Mutmainah, S., & Aryanto, H. (2022). Pelatihan Kerajinan dari Sampah Botol Plastik untuk Meningkatkan Ketrampilan Remaja di Pelemwatu Menganti Gresik. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 620. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i2.5349

Baroah, S., & Qonita, S. M. (2020). Penanaman CiLi (Cinta Lingkungan) Pada Siswa Melalui Program Lingkungan Sekolah Tanpa Sampah Plastik. Jurnal PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1), 11–16.

Chen, W., Oldfield, T. L., Patsios, S. I., & Holden, N. M. (2020). Hybrid life cycle assessment of agro-industrial wastewater valorization. Water Research, 170. https://doi.org/10.1016/j.watres.2019.115275

Hilmi, M. Z. (2017). Implementasi Pendidikan IPS Dalam Pembelajaran IPS Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 3(2), 164–172. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36312/jime.v3i2.198

Jansson, A. T., Patinvoh, R. J., & Taherzadeh, M. J. (2020). Effect of organic compounds on dry anaerobic digestion of food and paper industry wastes. Bioengineered, 11(1), 502–509. https://doi.org/10.1080/21655979.2020.1752594

Marniati, M., Zulyani, I., Putri, E. S., & Nas, K. (2021). Upaya pengendalian sampah plastik di lingkungan sekolah dasar. Indonesian Journal Of Community Service, 1(1), 111–114.

Nurfurqon, F. F. (2020). Peran Pendidikan Sekolah Dasar Dalam Mengembangkan Kebudayaan di Indonesia. Journal of Elementary Education, 03(04), 118–131.

Nurfurqon, F. F., Wardani, D. S., & Wulndari, M. A. (2021). The Effect of the Value Clarification Technology Model on Elementary School Students' Learning Motivation in Social Studies Learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156–2163.

Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20. https://doi.org/10.20961/jdc.v1i2.17622

Rarasandy, L., Indriyanti, D. R., & Santosa, K. (2013). Pembelajaran Biologi Mengarah Pada Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Pada Materi Pengelolaan Lingkungan. Lembaran Ilmu Kependidikan, 42(2), 129–136. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/LIK

Rehmani, M., Iftikhar, U., Khokhar, M. N., & Ur, H. I. (2022). Does the traditional recruitment procedure of higher education institutions cause paper waste ? Does the traditional recruitment procedure of higher education institutions cause paper waste ? Cogent Business & Management, 9(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2151679

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Pada Pembelajaran Berbasis Proses Pendidikan. Penada Media Grup.

Sapriya. (2013). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Saputra, N. E., & Ekawati, Y. N. (2017). Traditional Games Improve Children's Basic Skills. Jurnal Psikologi Jambi, 2(2), 48–53.

Sari, D. M. M., Prasetyo, Y., & Kurniawan, A. (2017). Metode Konversi Sampah Plastik Berupa Botol Plastik Bekas Melalui Budidaya Toga dengan Sistem Vertikultur yang Ramah Lingkungan. Science Journal, 3(2), 85–98. https://doi.org/10.21111/agrotech.

Sidik, G. T., Kelana, J. B., Altaftazani, D. H., & Firdaus, A. R. (2020). The Effect Of Macromedia Flash-Based Learning Media To Improve The Ability To Calculate Of Students In Elementary School. PrimaryEdu - Journal of Primary Education. https://doi.org/10.22460/pej.v4i2.1805

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Qualitative and Quantitative Research Methods R & D). Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D (Quantitative, Qualitative and R & D Research Methodologies). Alfabeta.

Sulistiyani, R. (2022). Pelatihan Daur Ulang Sampah Botol Plastik Sebagai Media Pembelajaran Pengelolaan Sampah Dan Kreativitas. Jurnal Pengabdian Masyarakat - PIMAS, 1(1), 10–21. https://doi.org/10.35960/pimas.v1i1.736

Susanto, A., Putranto, D., Hartatadi, H., Luswita, L., Parina, M., Fajri, R., Sitiana, S., Septiara, S., & Amelinda, Y. S. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengelolaan Sampah Dalam Mengurangi Sampah Botol Plastik Kampung Nelayan Kelurahan Tanjung Ketapang. Abdi: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 94–102. https://doi.org/10.24036/abdi.v2i2.49

Taniredja, Tukiran, Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif. Alfabeta.

Timutiasari, B., Al-muhdhar, M. H. I., & Suhadi. (2016). Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan Modul Program Krpl Untuk Dan Keterampilan Proses Sains Siswa SD Islam Moh . Hatta Malang. Jurnal Pendidikan, 1(6), 1185–1190. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6472

Utomo, E. P. (2018). Internalisasi Nilai Karakter Nasionalis dalam Pembelajaran IPS Untuk Membangun Jati Diri Ke-Indonesia-an. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(2), 95–102. https://doi.org/10.21831/socia.v14i2.18626

Widayat, W., Wiyanto, & Hindarto, N. (2017). Pembentukan Keterampilan Berpikir Kritis dan Karakter Peduli Lingkungan Berbantuan Scaffolding. Journal of Innovative Science Education, 6(1), 88–95.

Wijayanti, A. T. (2015). Implementasi Pendekatan Values Clarivication Technique (Vct) dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 72–79. https://doi.org/10.21831/socia.v10i1.5343

Wulandari, M. A., Senen, A., Wardani, D. S., & Kelana, J. B. (2022). Local Wisdom-Based Movable Book as A Teaching Material to Enhance Nationalism in the 21st Century. Jurnal Pendidikan Progresif, 12(1), 57–68. https://doi.org/10.23960/jpp.v12.i1.202205

Zorpas, A. A., Voukkali, I., & Loizia, P. (2017). Effectiveness of waste prevention program in primary students' schools. Environmental Science and Pollution Research, 24(16), 14304–14311. https://doi.org/10.1007/s11356-017-8968-7

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Nurfurqon, F. F., Kelana , J. B., & Pratama, D. F. (2023). IMPROVING ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS’ ENVIRONMENTAL CARE SKILLS IN UTILIZING PLASTIC BOTTLES AS SOCIAL SCIENCE LEARNING MEDIA. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 190–196. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3909

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)