PROBLEM-BASED LEARNING-BASED CIVICS E-MODULE DEVELOPMENT TO INCREASE UNDERSTANDING OF PANCASILA VALUES MATERIALS GRADE V
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3867Abstract
The lack of development of teaching materials in learning activities impacts student understanding because students cannot fully explore their knowledge. As a result, students feel bored because there are no other teaching materials that can be a source of student learning at school where the teacher cannot provide the teaching materials needed by students, so these conditions become a factor in conducting this research. This study uses the Research and Development methodology with the ADDIE product development model, which consists of five phases: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data collection methods include observation, interviews, and questionnaires. The data analysis method used in this research is descriptive qualitative and quantitative analysis. This study aimed to determine the feasibility of problem-based PPKn E-Module development on understanding Pancasila values and the effectiveness of problem-based PPKn E-Module implementation in increasing student understanding. Based on research conducted by researchers on the development of E-Modules, the results show that E-Modules are suitable for use in learning with a feasibility level obtained from media experts of 95%, material experts of 92.5%, individual student trials of 89.1%, small group trials of 83%, and field trials of 86.5%. Data analysis from the students' pre-test and post-test showed a difference in average results between the pre-test of 71.61% and the post-test of 83.39, so it can be said that problem-based learning-based PPKn E-Module is effectively used in learning.
Minimnya pengembangan bahan ajar dalam kegiatan pembelajaran memberikan dampak terhadap tingkat pemahaman siswa karena siswa tidak bisa menggali pengetahuannya dengan maksimal. Akibatnya siswa merasa bosan karena tidak adanya bahan ajar lain yang dapat menjadi sumber belajar siswa di sekolah yang mana guru tidak mampu menyediakan bahan ajar yang diperlukan siswa sehingga kondisi tersebut menjadi faktor dilakukannya penelitian ini. Penelitian ini menggunakan metodologi Research and Development dengan model pengembangan produk ADDIE, yang terdiri dari lima fase: analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Metode pengumpulan data meliputi observasi, wawancara, dan kuesioner. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kelayakan pengembangan E-Modul PPKn berbasis problem based learning pada pemahaman nilai-nilai Pancasila dan untuk mengetahui efektivitas penerapan E-Modul PPKn berbasis problem based learning terhadap peningkatan pemahaman siswa. Berdasarkan penelitian yang dilakukan peneliti tentang pengembangan E-Modul, diperoleh hasil bahwa E-Modul layak digunakan dalam pembelajaran dengan tingkat kelayakan yang didapat dari ahli media sebesar 95%, ahli materi sebesar 92,5%, uji coba siswa perseorangan sebesar 89,1%, uji coba kelompok kecil sebesar 83%, dan uji lapangan sebesar 86,5%. Analisis data dari hasil pre-test dan post-test siswa menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil rata-rata antara pre-test sebesar 71,61% dan post-test sebesar 83,39%, sehingga dapat dikatakan bahwa E-Modul PPKn berbasis problem based learning efektif digunakan dalam pembelajaran.
Keywords:
E-Module, problem-based learning, Pancasila valuesDownloads
References
Aeni, A. N., Adireza, R., Putri, D. E. N., & Utari, R. (2022). Pemanfaatan E – Book Jenis WOW (World Of Wedding) Untuk Meningkatkan Pengetahuan Pernikahan Dalam Islam Di Kalangan Mahasiswa. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(5), 1721–1730.
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11, 1835–1852.
Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E – Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1113
Agung, A. A. G. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif (Perspektif Manajemen Pendidikan). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Amrulloh, A. Y., & Indrianto, N. (2022). Pengembangan kaligrafi digital berbasis aplikasi android untuk pembelajaran khat araby. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 8(1), 42–54. https://doi.org/10.22219/jinop.v8i1.19889
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Farenta, A. S., Sulton, & Setyosari, P. (2016). Pengembangan E-Module Berbasis Problem Based Learning Mata Pelajaran Kimia Untuk Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Malang. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1159–1168. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6460/2741
Herdiana, L. E., Sunarno, W., & Indrowati, M. (2021). Studi Analisis Pengembangan E-Modul IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing Dengan Sumber Belajar Potensi Lokal Terhadap Kemampuan Literasi Sains. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 87. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v10i2.57247
Khodijah, N., Putra, M. J., & Dedy, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Cerita Bergambar Pada Mata Pelajaran PKn Kelas 5 SDN Karang Mukti. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4.
Martahayu, V., & Yuanita, Y. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Problem Based Learning Berbatuan E-Learning Pada Materi Manajemen Peserta Didik. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 29–39.
Mawaddah, R., Triwoelandari, R., & Irfani, F. (2022). Kelayakan LKS Pembelajaran IPA Berbasis Stem Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SD/MI. Jurnal Cakrawala Pendas, 8. https://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/view/3338/2387
Munandar, T., & Ahmad, M. (2022). E-Modul Berbasis Nearpod pada Materi PPKn Kelas 2 Tema Hidup Rukun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 11–20. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.48503
Muzzilawati, S., Nuraeni, A., & Hanifah, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbantuan Media Potret Budaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2101–2110.
Pramana, M. W. A., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 17. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28921
Ramadhan, M. I., Aeni, A. N., & Sujana, A. (2016). Penerapan Model PBL Berbantuan Multimedia Pada Materi Daur Air dan Peristiwa Alam. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 721–730.
Romayanti, C., Sundaryono, A., & Handayani, D. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker. Alotrop, 4(1), 51–58. https://doi.org/10.33369/atp.v4i1.13709
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono, S. (2019). Metodologi Penelitian & Pengembangan (Research and Development/R&D). Alfabeta.
Sumatri, M. S. (2015). Strategi Pembelajaran Teori Dan Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. P. R. Persada.
Tegeh. & Jampel. (2017). Metode Penelitian Pengembangan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Violadini, R., & Mustika, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Metode Inkuiri Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1210–1222. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.899
Wirawan, I. K. Y. A. P., Sudarma, I. K., & Mahadewi, L. P. P. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning Untuk Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII Semester Ganjil. In Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan (Vol. 8, Issue 2).
Zhafirah, T., Erna, M., & Rery, R. U. (2020). Development of E-Module Based on Problem Based Learning (Pbl) in Hydrocarbon Material. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 12(2), 216–229. https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.263
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Endang Suhartami Endang, Ani Nur Aeni, Dety Amelia Karlina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).