IMPROVING NARRATIVE TEXT WRITING SKILLS USING PROJECT-BASED LEARNING TECHNIQUES IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Markus Harefa Universitas Negeri Jakarta
  • Nidya Chandra Muji Utami Universitas Negeri Jakarta
  • Fahrurrozi Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i3.4919

Keywords:

narrative, project based learning, writing

Abstract

Writing narrative text is one of the important aspects of language education that involves students' ability to organize their ideas into a coherent and meaningful narrative. However, many students face difficulties in writing narrative texts due to lack of practical experience and lack of imaginative stimulation. In this regard, the Project Based Learning (PjBL) technique has proven to be an effective teaching approach in developing students' writing skills and imaginative abilities. PjBL engages students in real projects or tasks that require problem solving, research and collaboration. In the context of writing narrative texts, PjBL allows students to develop their writing skills through projects that encourage imagination, creativity, and collaboration. This study aims to see how the Project Based Learning (PjBL) technique can improve narrative text writing skills while developing imaginative ideas and self-confidence of fifth-grade students of SDN Semplak 2 Bogor. This study used classroom action research with 2 cycles following the Kemmis and Taggart model. Each cycle includes 4 stages: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study involved 17 fifth-grade students. Data were obtained using tests and words. The findings of this study indicate that the Project Based Learning (PjBL) technique can help improve narrative text writing skills. The results showed an increase in Project Based Learning (PjBL) writing skills in fifth-grade students.

Menulis teks naratif adalah salah satu aspek penting dalam pendidikan bahasa yang melibatkan kemampuan siswa untuk mengorganisir ide-ide mereka menjadi sebuah narasi yang koheren dan bermakna. Namun, banyak siswa menghadapi kesulitan dalam menulis teks naratif karena kurangnya pengalaman praktis dan kurangnya rangsangan imajinatif. Dalam hal ini, teknik Project Based Learning (PjBL) telah terbukti menjadi pendekatan pengajaran yang efektif dalam mengembangkan kemampuan menulis dan kemampuan imajinatif siswa. PjBL melibatkan siswa dalam proyek atau tugas nyata yang membutuhkan pemecahan masalah, penelitian, dan kolaborasi. Dalam konteks menulis teks naratif, PjBL memungkinkan siswa untuk mengembangkan kemampuan menulis mereka melalui proyek yang mendorong imajinasi, kreativitas, dan kolaborasi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana teknik Project Based Learning (PjBL) dapat meningkatkan keterampilan menulis teks naratif sekaligus mengembangkan ide imajinatif dan kepercayaan diri siswa kelas V SDN Semplak 2 Bogor. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas dengan 2 siklus yang mengikuti model Kemmis dan Taggart. Setiap siklus meliputi 4 tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini melibatkan 17 siswa kelas V. Data diperoleh dengan menggunakan tes dan kata-kata. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa teknik Project Based Learning (PjBL) dapat membantu meningkatkan keterampilan menulis teks naratif. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan keterampilan menulis teks naratif melalui Project Based Learning (PjBL) pada siswa kelas V SD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abriatin, R., Mursidin, & Yusuf, A. (2019) ‘Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek di Kelas IV SD Negeri 2 Palangga’, Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS, 3(70), pp. 1–8.

Arikunto, S. (2010) ‘Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi 2010 Jakarta: Remika Cipta, 2006’, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik [Preprint].

Aris, Y., A, F., & Astina, K. (2017) ‘Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa’, Jurnal Pendidikan, 2(3), pp. 448–453.

Chiang (2016) ‘The Effect of Project-Based Learning on Learning Motivation and Problem-Solving Ability of Vocational High School Students’, International Journal of Information and Education Technology, 6(9), pp. 709–712.

Darmayoga, I. W., & Suparya, I.K. (2021) ‘Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning ( PjBL ) Berbantuan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD N 1 Penatih Tahun Pelajaran 2019 / 2020’, Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar IslamJurnal Pendidikan Dasar, 2(1), pp. 41–50.

Donaviza, M. F., & Eliyasni, R. (2021) ‘Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar’, Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), pp. 197–205.

Fadliyatis, K. S., Harsiati, T., & Hasanah, M. (2016) ‘Pengembangan Instrumen Asesmen Autentik Keterampilan Menulis Teks Cerpen Dan Teks Fabel Untuk Siswa Smp / Mts.’, Jurnal Pendidikan, 1(3), pp. 421–427.

Fahrezi, I. ... Nafia’ah, N. (2020) ‘Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar’, Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), p. 408.

Farhrohman, O. (2017) ‘Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI’, Primary, 09(01), pp. 23–34.

Fauzan, A. R., & Diner, L. (2020) ‘Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Menulis BahsaJepang Siswa SMAN 1 Magelang dalam Pembelajaran Berbasis Proyek’, Chi’e: Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 8(1), pp. 64–67.

Guo, P. ... Admiraal, W. (2020) ‘A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measuresNo Title’, International Journal of Educational Research, 102(4), pp. 101–586.

Hapsari, D. I. ... Satya, K. (2018) ‘Penerapan Project Based Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V Implementation of Project Based Learnng To Improve Mathematics Learning Motivation the’, Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), pp. 154–161.

Hasanah, N. ... Rokhimawan, M.A. (2020) ‘Profesionalisme Guru Menanamkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Ipa Pada Siswa Kelas V MiMa’Arif Bego’, AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), p. 1.

Hindriyanto, R. A., Utaya, S., & Utomo, D.H. (2019) ‘Pengaruh Model Project Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Geografi’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(8), pp. 1092–1096.

Kula, S. S., & Askin Tekkol, I. (2019) ‘Investigation of Narrative Texts Used by Fourth Grade Primary School Students. Eurasian Journal of Educational Research’, Eurasian Journal of Educational Research, (81), pp. 165–188.

Kurniaman, O., Yuliani, T., & Mansur, M. (2018) ‘Investigating think talk write (TTW) learning model to enhance primary students’ writing skill’, Journal of Teaching and Learning in elementary Education (JTLEE), 1(1), pp. 52–59.

Makrufi, A., Hidayat, A., & Muhardjito, M. (2018) ‘Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pokok Bahasan Fluida Dinamis’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(7), pp. 878–881.

Marta, H., Fitria, Y., Hadiyanto, H., & Amini, R. (2019) ‘A Implementation of Contextual Approach to Improve Motivation and Student Learning Outcomes in Class VI Learning Science Learning SD Negeri 24 Ganting Singgalang’, International Journal of Educational Dynamics, 1(2), pp. 148–155.

Merawati, F., & Suwartini, I. (2021) ‘Pelatihan Penulisan Cerita Pendek Berbasis Kearifan Lokal’, in In Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan, pp. 1213–1218.

Musyawir, M., & Loilatu, S.H. (2020) ‘The Ability to Write a Narrative Essay Based on Students’ Personal Experiences’, Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(2), pp. 1–12.

Myhill, D., & Chen, H. (2020) ‘Developing writers in primary and secondary school years’, In Developing Writers Across the Primary and Secondary Years, pp. 1–18.

Natty, R. A. ... Anugraheni, I. (2 (2019) ‘Peningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Di Sekolah Dasar’, Jurnal Basicedu, 3(4), pp. 1082–1092.

Nida Winarti, Luthfi Hamdani Maula, Arsyi Rizqia Amalia, N. Liany Ariesta Pratiwi, N. (2022) ‘Penerapan Model Pembelajaran Project Basid Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar’, Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), pp. 552–563.

Ningsih, I. H., Winarni, R., & R. (2019) ‘Peran Guru Dalam Pembelajaran Menulis Permulaan Menghadi Abad 21’, BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(1), pp. 38–43.

Pratiwi, C. D. ... Anugraheni, I. (2018) ‘Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Mind Map Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD’, Jurnal Guru Kita (JGK), 2(3), pp. 116–125.

Purbosari, P.M. (2016) ‘Pembelajaran berbasis projek membuat ensiklopedia Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) untuk meningkatkan academic skill pada mahasiswa’, Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), pp. 231–238.

Rabudin (2020) Teknik dan Alat Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas.

Rao, P. (2018) ‘Pentingnya keterampilan menulis di lingkungan ELL’, Jurnal Penelitian Multidisiplin Internasional, 9(3), pp. 5–17.

Riana, R., & Setiadi, S. (2017) ‘Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Mind Mapping Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Ekspositoris Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas XII SMK Swadaya, Semarang’, Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 18(1), p. 109.

Saadati, B. A. ... Barat, N.T. (2019) ‘Penerapan Model Pembelajaran Induktif Kata Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia The Implementation of Visual Word Inductive Learning Model to Improve Interest Reading in Indonesian Lenguage’, Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), pp. 105–114.

Sahtoni (2017) ‘Implementation of Student’s Worksheet Based on Project Based Learning (PjBL) to Foster Student’s Creativity’, International Journal of Science and Applied Science, 2(1), pp. 329–337.

Sularmi, S., Utomo, D. H., & Ruja, I.N. (2018) ‘Pengaruh Project-Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(4), pp. 475–479.

Sumarni, I. (2020) ‘Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA Tentang Sifat-sifat Cahaya Di Kelas V A Semester II Bagi Siswa SD Negeri Bantarkemang 1 Tahun Ajaran 2017/2018’, Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1).

Wulandari, R., Mustadi, A., & Rahayuningsih, Y. (2021) ‘Pengaruh Project Based Learning Berbantuan Lapbook terhadap Keaktifan Belajar Siswa’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(2), pp. 300–308.

Zakiyah, I. (2019) ‘Implementasion of PjBL Model to Increased Creativity and Self-Reliance of Student on Poetry Wriring Skills’, Journal of Primary Education, 8(1), pp. 51–58.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Harefa, M., Utami, N. C. M., & Fahrurrozi. (2023). IMPROVING NARRATIVE TEXT WRITING SKILLS USING PROJECT-BASED LEARNING TECHNIQUES IN ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(3), 390–398. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i3.4919

Issue

Section

Articles