DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS BASED ON THE RADEC MODEL TO IMPROVE THE HOTS OF GRADE V ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Hasanatul Fitri Universitas Negeri Padang
  • Yanti Fitria Universitas Negeri Padang
  • Solfema Universitas Negeri Padang
  • Elfia Sukma Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3847

Keywords:

Teaching Materials, RADEC Model, HOTS, Elementary School Students

Abstract

Challenges and changes in the 21st century require students to have 4C skills (Critical Thinking, Collaboration, Communication, and Creativity). These 4C skills are closely related to HOTS or higher-order thinking skills. Familiarizing students with HOTS skills in making decisions will be able to act quickly and efficiently compared to students who are less trained in HOTS thinking. These HOTS skills should be loaded into RADEC-based teaching materials. However, its application is still not optimal at the SD level. This study aimed to develop teaching materials based on the RADEC model (Read, Answer, Discuss, Explain and Create) to improve the good high-order thinking skills of fifth-grade elementary school students. The model used in this development research is the 4-D development model. It is a model that defines, designs, develop, and distributes information. Sixty-one fifth-grade students from SDN 35 Payakumbuh, SDN 13 Payakumbuh and SDN 07 Payakumbuh participated in this study. The products developed are tested for validity using validation sheets from material experts, linguists, and media experts. This validation sheet is used to determine the validity of their answers. Material expert validation scored 94% in the "very valid" category. For linguists, it was 95% in the "very valid" category, and media experts got 93% in the "very valid" category. This proves that RADEC Model-Based Teaching Materials To Increase Student HOTS Class V SD should properly be used as teaching materials in elementary schools.

Tantangan dan perubahan pada abad ke 21 ini mengaharuskan siswa memiliki keterampilan 4C (Critical Thinking, Collaboration, Communication, dan Creativity). Keterampilan 4C ini sangat erat kaitannya dengan HOTS atau kemampuan berfikir tingkat tinggi. Membiasakan siswa untuk memiliki keterampilan HOTS dalam mengambil keputusan maka akan dapat bertindak cepat dan efisiensi jika dibandingkan siswa yang kurang dilatih dalam berpikir secara HOTS. Keterampilan HOTS ini harusnya dapat dimuat kedalam bahan ajar berbasis RADEC. Namun, penerapannya masih belum optimal pada jenjang SD. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan bahan ajar berbasis model RADEC (Read,Answer,Disscuss,Explain and Create) untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa siswa kelas V sekolah dasar yang valid. Model yang digunakan dalam penelitian pengembangan ini adalah model pengembangan 4-D. Ini adalah model yang mendefinisikan, merancang, mengembangkan, dan mendistribusikan informasi. Sebanyak 61 siswa kelas V dari SDN 35 Payakumbuh, SDN 13 Payakumbuh dan SDN 07 Payakumbuh berpartisipasi dalam penelitian ini. Produk yang dikembangkan diuji validitasnya dengan menggunakan lembar validasi ahli materi, ahli bahasa dan ahli media. Lembar validasi ini digunakan untuk menentukan validitas jawaban mereka. Validasi ahli materi mendapat skor 94% kategori “sangat valid”, dari ahli bahasa adalah 95% kategori “sangat valid” dan ahli media mendapat skor 93% kategori “sangat valid”, Hal ini membuktikan bahwa Bahan Ajar Berbasis Model RADEC Untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas V SD sudah selayaknya digunakan sebagai bahan ajar di sekolah dasar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hasanatul Fitri, Universitas Negeri Padang

 

 

Yanti Fitria, Universitas Negeri Padang

 

 

Solfema, Universitas Negeri Padang

 

 

Elfia Sukma, Universitas Negeri Padang

 

 

References

Agustin, M., Pratama, Y. A., Sopandi, W., & Rosidah, I. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Radec Terhadap. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 13–19.

Anggraini, W., & Hudaidah, H. (2021). Reformasi Pendidikan Menghadapi Tantangan Abad 21. Journal on Education, 3(3), 208–215. https://doi.org/10.31004/joe.v3i3.363

Departemen Pendidikan, I. P. A., & Hamka, J. P. D. (2018). Implementasi Literasi Sains Framework PISA 2015 melalui Lesson Study Dalam Pembelajaran IPA di SMP: Plan; Do; See. Jurnal SEMESTA, 1(02), 12–18. https://www.researchgate.net/profile/Aristo-Hardinata/publication/329787691_Implementasi_Literasi_Sains_Framework_PISA_2015_melalui_Lesson_Study_Dalam_Pembelajaran_IPA_di_SMP_Plan_Do_See/links/5c1ab617a6fdccfc705ac5cf/Implementasi-Literasi-Sains-Framework

Fitria, Y., & Idriyeni, I. (2017). Development of Problem-Based Teaching Materials for the Fifth Graders of Primary School. Ta'dib, 20(2), 99. https://doi.org/10.31958/jt.v20i2.747

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122

Indriani, I. (2021). Analisis Kemampuan Higher Order Thinking Skills (HOTS) Mahasiswa pada Materi Pokok Kerusakan Lingkungan Hidup. FASHLUNA, 2(1), 22–30. http://ejournal.stitbima.ac.id/index.php/fashluna/article/view/312

Lia, L. (2015). Multimedia interaktif sebagai salah satu alternatif pembelajaran dalam bidang pendidikan sains. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 132–140. https://core.ac.uk/download/pdf/267823087.pdf

Memori, E. O., Darvina, Y., Syafriani, & Dew, W. S. (2020). Validitas Lks Berbasis Problem Solving Dalam Meningkatkan Staf Pengajar Jurusan Fisika , FMIPA Universitas Negeri Padang. 13(2), 257–264.

Mubiar Agustin., dkk. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran RADEC Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa PGSD. Jurnal Cakrawala, 7(1), 140–152. https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2672

Mufit, M., & Wrahatnolo, T. (2020). Faktor yang Mempengaruhi dan Cara Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMK Kompetensi Keahlian TITL. Pendidikan Tehnik Elektro, 9(2), 411–418.

Pohan, A. A., Abidin, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). Model Pembelajaran Radec Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa. In Seminar Internasional Riksa Bahasa, pp. 250–258. http://proceedings2.upi.edu/index.php/riksabahasa/article/view/1354

Pratama, Y. A., Sopandi, W., Hidayah, Y., & Trihastuti, M. (2020). Pengaruh model pembelajaran RADEC terhadap keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 6(2), 191–203. https://doi.org/10.22219/jinop.v6i2.12653

Sasmito, L. F., & Asfuri, N. B. (2020). Pengembangan Modul Bahasa Indonesia Menggunakan Pendekatan Local Wisdom Dengan Materi Menulis Puisi Untuk Mahasiswa. JURNAL MITRA SWARA GANESHA, 7(2), 1–12. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JMSG/article/view/1009

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 107–117. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/alawlad.v8i2.1597

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya Offset.

Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. ALFABETA.

Trianto. (2014). Mendesaian Model Pembelajaran Inovatic, Progresif dan Kontekstual. Prenadamedia Group.

Triska Rindiana, Muh. Husen Arifin, Y. W. (2022). Model Pembelajaran RADEC untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skill dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 89–100. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.186

Tulljanah, R., & Amini, R. (2022). Model Pembelajaran RADEC sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Higher Order Thinking Skill pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Systematic Review. Jurnal Basicedu, 5(6), 5508–5519. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1680

Wulandari, I., & Oktaviani, N. M. (2021). Validitas Bahan Ajar Kurikulum Pembelajaran Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 90–98. https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2456

Downloads

Published

2023-01-30

How to Cite

Hasanatul Fitri, Yanti Fitria, Solfema, & Elfia Sukma. (2023). DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS BASED ON THE RADEC MODEL TO IMPROVE THE HOTS OF GRADE V ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 108–116. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3847

Issue

Section

Articles