CONCEPTUALIZATION OF DECODABLE BOOKS BASED ON HUMAN SECURITY TO EARLY READER FOR STRENGTHENING OF THE PANCASILA STUDENT PROFILE IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Sani Aryanto Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Truly Wangsalegawa Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Tri Alida Apriliana Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Putri Ayuni Agustina Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Meyke Erlianda Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Meliyanti Meliyanti Directorate of Elementary Education Teachers Ministry of Education Culture Research and Technology of the Republic of Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6390

Abstract

The purpose of this research is to provide a comprehensive picture of the development of decodable books based on human security in an effort to strengthen the Pancasila student profile for students in the Early Readers category in elementary schools (SD). The qualitative approach presented descriptively through library research shows several conceptual findings, such as: (1) Decodable Books Terminology; (2) Characteristics of Decodable Books for Early Readers Category (B1); (3) The Concept of Human Security in SD; (4) Internalization of Pancasila Student Profile Values in the Context of Developing Decodable Books in Elementary Schools The library research was carried out in a comprehensive manner by conducting a meta-analysis of several relevant previous studies, taking inventory of several theoretical studies from various sources, and supporting government policies related to the focus of this study. The results of the study show that book development is explicitly contained in BSKAP No. 030/P/2022 Concerning Guidelines for Leveled Books, although unfortunately this has not been comprehensively discussed. The results of this literature study produce propositions that can be followed up in other, more complex studies.

Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan gambaran komprehensif mengenai pengembangan buku ramah cerna berbasis human security sebagai upaya penguatan Pancasila student profilepada siswa kategori Pembaca Awal di Sekolah Dasar (SD). Pendekatan kualitatif yang disajikan secara deskriptif melalui library research menunjukan beberapa temuan yang bersifat konseptual seperti: (1) Hakikat Buku Ramah Cerna; (2) Klasifikasi Buku Ramah Cerna dan Buku Berjenjang; (3) Karakteristik Buku Ramah Cerna untuk Kategori Pembaca Awal (B1); (4) Konsep Human Security di SD; (5) Internaliasi Nilai-Nilai Pancasila student profiledalam Konteks Pengembangan Buku Ramah Cerna di SD. Studi pustaka dilakukan secara komprehensif dengan melakukan metaanalisis pada beberapa penelitian terdahulu yang relevan dan inventarisasi pada beberapa kajian teori dari berbagai sumber serta kebijakan-kebijakan pemerintah yang mendukung terkait fokus kajian ini. Hasil kajian menunjukan bahwa pengembangan buku secara eksplisit terdapat dalam BSKAP No. 030/P/2022 Tentang Pedoman Perjenjangan Buku, walaupun sayangnya belum dibahas secara komprehensif. Hasil studi pustaka ini menghasilkan proposisi yang dapat ditindaklanjuti pada penelitian lainnya yang lebih kompleks.

Keywords:

Decodable Books, Human Security, The Pancasila Student Profile, Elementary School, Early literacy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Rahman, M. N., Abdul Malek, A., & Mansor, M. A. (2021). Pedagogi Responsif Budaya Menerusi Cerita Rakyat Untuk Kemahiran Literasi Awal Kanak-Kanak. Sains Insani, 6(1), 91–98. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol6no1.254

Aishah Abdul Malek, Mohd Nazri Abdul Rahman, Romli Darus, & Muhammad Asyraf Mansor. (2019). Pendekatan Bercerita Berasaskan Kurikulum Berkepelbagaian Budaya Untuk Pembelajaran Literasi Awal Kanak-Kanak. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 7(3), 28–34.

Arsa, D., Atmazaki, A., & Juita, N. (2019). Literasi Awal pada Anak Usia Dini Suku Anak Dalam Dharmasraya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 127. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.159

Aryanto, S., Hartati, T., Maftuh, B., & Darmawan, D. (2022). Sastra Anak Berbasis Ecoprenuership Sebagai Muatan Pembelajaran Literasi Finansial Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 722–737. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2569

Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Penggerak. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61–72. https://doi.org/10.54124/jlmp.v19i2.78

Baiti, N., & Zulkarnaen, M. (2021). Pelatihan Stimulasi Keterampilan Literasi Awal Melalui Media Poster Bagi Anak Usia Dini di Masa Pandemi. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 71. https://doi.org/10.17977/um050v4i2p71-77

Barry, A. L., Rice, S., & McDuffie-Dipman, M. (2013). Books with potential for character education and a literacy-rich social studies classroom: A research study. Journal of Social Studies Research, 37(1), 47–61. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2012.12.002

Farhana, H., Affandi, I., Supriatna, N., & Nurbayani, S. (2021). Analisis Deskriptif Nilai Human Security Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5112–5125. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1588

Fitria, N., Jalal, F., Supena, A., & Id, A. A. (2022). Strategi Guru Dalam Pengenalan Literasi Awal Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(2), 145–153. https://doi.org/10.33369/jip.7.2.

Grøver, V., Snow, C. E., Evans, L., & Strømme, H. (2023). Overlooked advantages of interactive book reading in early childhood? A systematic review and research agenda. Acta Psychologica, 239(July). https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.103997

Guevara, J. P., Erkoboni, D., Gerdes, M., Winston, S., Sands, D., Rogers, K., Haecker, T., Jimenez, M. E., & Mendelsohn, A. L. (2020). Effects of Early Literacy Promotion on Child Language Development and Home Reading Environment: A Randomized Controlled Trial. Journal of Pediatrics: X, 2, 100020. https://doi.org/10.1016/j.ympdx.2020.100020

Gunawan, D. M. R., & Suniasih, N. W. (2022). Profil Pelajar Pancasila dalam Usaha Bela Negara di Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 133–141. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.45372

Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553–559. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.309

Handayani, S. (2019). “Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Awal melalui Media Big Book.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara PAUD-007, 1--7. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php

Hasannah, R. G. U. (2019). Efektifitas Metode Mendongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Dini Anak Prasekolah. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(3), 360–368. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i3.4793

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Jamaludin, J., Alanur S, S. N. A. S., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2553

Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. 257–265.

Karima, R., & Kurniawati, F. (2020). Kegiatan Literasi Awal Orang Tua pada Anak Usia Dini. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 69–80. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2020.61-06

Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembentukan Karakter di Sekolah Dasar. Sains Dan Teknologi, 9(3), 2022–2687.

Lynch, K., Lee, M., & Loeb, S. (2023). An investigation of Head Start preschool children’s executive function, early literacy, and numeracy learning in the midst of the COVID-19 pandemic. Early Childhood Research Quarterly, 64(March), 255–265. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.04.002

Meliyanti, M., Raraswati, P., Hidayat, D. N., & Aryanto, S. (2021). Kajian Literatur: Perkembangan Literasi dan Numerasi di Lingkungan Keluarga. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6504–6512. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1973

Mulyani, D., Intem, D. N., & Aziz, H. (2022). Bercerita Seraya Berkarya untuk Menumbuhkan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak …, 6(6), 6450–6461. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2976

Puspita, A. M. I., Setyaningtyas, D., Mutiara, A., Wagiran, W., Pristiwati, R., Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., Saputra, E. R., Yanti, Y., Maesaturofiqoh, P., Sodiq, A., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Islam, U., & Raden, N. (2022). Pengembangan Buku Pengayaan Elektronik Cerita Fabel Bermuatan Profil Pelajar Pancasila Elemen Gotong Royong Sebagai Media Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 149–160. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2455

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714

Rizal, M., Najmuddin, N., Iqbal, M., Zahriyanti, Z., & Elfiadi, E. (2022). Kompetensi Guru PAUD dalam Mengimplementasikan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Penggerak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6924–6939. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3415

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613

Sari, N. (2019). Aktivitas bermain , perkembangan literasi awal dan tempat penitipan anak (daycare). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 559–566.

Setiyaningsih, S., & Wiryanto, W. (2022). Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 3041–3052. https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.4095

Sinaga, E. S. (2019). Pengaruh Gender Anak dan Kebiasaan Orang Tua Membacakan Buku terhadap Kemampuan Literasi Awal Anak Usia Dini. JPP PAUD FKIP Untirta, 6(2), 127–138. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpppaud/index

Su, J., & Ng, D. T. K. (2023). Artificial intelligence (AI) literacy in early childhood education: The challenges and opportunities. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100124. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100124

Sukma, E., Indrawati, T., & Suriani, A. (2020). Penggunaan Media Literasi Kelas Awal di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 103. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107623

Susilawati, E., Sarifuddin, S., Data, P., & Pendidikan, K. (2021). Internalization of Pancasila Values in Learning through Implementation of Pancasila Student Profile with “ Merdeka Mengajar ” Platform. Jurnal TEKNODIK, 25(2), 155–168.

Yanti, Y., Maesaturofiqoh, P., Sodiq, A., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Islam, U., & Raden, N. (2021). Pengembangan Buku Cerita Anak Berbasis Nilai Karakter Semangat Kebangsaan dan Cinta Tanah Air untuk Peserta Didik Kelas IV SD / MI PENDAHULUAN Penanaman pendidikan karakter merupakan suatu kebutuhan untuk tuntunan didalam memberikan budi pekerti atau mora. 8(2), 149–160.

Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Buku Teks Bahasa Indonesia Berbasis Media Komik Digital Bermuatan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Basicedu, 6(5), 8431–8440. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3869

Downloads

Abstract Views : 215
Downloads Count: 145

Published

2023-10-31

How to Cite

Aryanto, S., Wangsalegawa, T., Apriliana, T. A., Agustina, P. A., Erlianda, M., & Meliyanti, M. (2023). CONCEPTUALIZATION OF DECODABLE BOOKS BASED ON HUMAN SECURITY TO EARLY READER FOR STRENGTHENING OF THE PANCASILA STUDENT PROFILE IN ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(4), 735–749. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6390

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)