ANALYSIS OF INFLUENCE THE PANCASILA STUDENT PROFILE STRENGTHENING PROJECT ON LITERACY ABILITY IN ELEMENTARY SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i4.6635Abstract
The aim of this research is to determine the factors that cause low reading of letters and improve literacy skills through the application of the Pancasila student profile. This type of research is qualitative. The object of this research is SD Negeri 29 Gresik involving grade 1 students, grade 1 teachers and the principal as research subjects. Data collection techniques include observation, interviews, written tests, and documentation. Based on research findings, low literacy can be caused by two main factors, namely internal factors originating from the students themselves and external factors originating from outside influences. Students have included four of the six elements identified as influential in forming literacy skills. Among them are cultivating noble ethics, embracing global diversity, fostering cooperation, and developing critical thinking skills. However, the other two elements, creativity and independence, only show a limited influence on students' reading abilities. Therefore, it is important to emphasize these two aspects to improve students' reading skills.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor penyebab rendahnya membaca huruf dan meningkatkan kemampuan literasi melalui penerapan profil siswa pancasila. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Objek penelitian ini adalah SD Negeri 29 Gresik dengan melibatkan siswa kelas 1, guru kelas 1, dan kepala sekolah sebagai subjek penelitian. Teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara, tes tertulis, dan dokumentasi. Berdasarkan temuan penelitian, rendahnya literasi dapat disebabkan oleh dua faktor utama yaitu faktor internal yang berasal dari siswa itu sendiri dan faktor eksternal yang berasal dari pengaruh luar. Siswa telah memasukkan empat dari enam elemen yang diidentifikasi berpengaruh dalam membentuk keterampilan literasi. Diantaranya adalah menumbuhkan etika luhur, merangkul keberagaman global, membina kerja sama, dan mengembangkan kemampuan berpikir kritis. Namun, dua elemen lainnya, kreativitas dan kemandirian, hanya menunjukkan pengaruh yang terbatas terhadap kemampuan membaca siswa. Oleh karena itu, penting untuk menekankan kedua aspek tersebut untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa.
Keywords:
student's profile, literacy, pancasilaDownloads
References
Arumi Handayani, N., & Maknun, luil. (2022). Optimalisasi Gerakan Literasi Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 2022–2069.
Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., Bagus, A., & Rahma, N. (2019). Kompetensi Literasi Digital Bagi Guru Dan Pelajar Di. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 3, 98–104.
Faiz, A., Hambali, D. S., Mulyadi, M., & Kurniawaty, I. (2022). Tinjauan Studi Pustaka Tahapan Domain Afektif untuk Mengukur Karakter Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 5508–5515. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3092
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
Hasan et al. (2018). Bangladesh Journal of Veterinary and Animal Sciences. 6(1), 1–6.
Hidayat, M. H., Basuki, I. A., & Akbar, S. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(6), 810–817. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/11213
Indonesia, M. P. D. K. R. (2020). Nomor 22 Tahun 2020 Tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Tahun 2020-2024. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya Penguasaan Literasi Bagi Generasi Muda Dalam Menghadapi Mea. Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula, 640–647. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/view/1282
Isma, C. N., Rohman, N., & Istinigsih. (2022). Pengaruh Penggunaan Smartphone terhadap Minat Baca Siswa Kelas 4 di MIN 13 Nagan Raya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7932–7940. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3650
Kastro, A. (2020). Peran perpustakaan sekolah sebagai sarana penunjang gerakan literasi sekolah di SMP. Jurnal Pembelajaran Dan Kajian Ilmiah, 4(1).
Kharizmi, M. (2021). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan. Ragam :Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(3), 102–108.
Lidinillah, D. A. M., Mulyana, E. H., Karlimah, K., & Hamdu, G. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Berbasis STEAM di SDIT Lukmanul Hakim Puring Kebumen. Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan, 2(1), 966–978. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/semnasmp/article/view/10901
Lubis, L. E. S. (2019). Peran Guru dalam Menciptakan Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SD Negeri 050718 Cempa. Jurnal Sintaksis , 1(1), 1–7. http://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/
Mujib, A., & Sitepu, D. N. (2020). Metode Penelitian Pendidikan.
Mukaroh, E. N., & Nani, D. A. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Karyawan. REVENUE: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 2(1), 27–46. https://doi.org/10.24042/revenue.v2i1.7939
Muspawi, M. (2020). Menata Pendidikan Karakter Untuk Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Literasiologi, 4(2). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i2.147
Najibuddiin, A., Sutrisno, S., & Sunarto, S. (2022). Strategi Implementasi Profil Pelajar Pancasila Berbasis Literasi Sekolah Di Ma Al Islamiyah Uteran Geger Madiun. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(2), 53–66. https://doi.org/10.24269/jpk.v7.n2.2022.pp53-66
Nikmah, K., & Rondli, W. S. (2023). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. ILUMINASI: Journal of Research in Education, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.54168/iluminasi.v1i2.191
Nirmala, S. D. (2022). Problematika Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 393. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8851
Nugraheni, R., Arita, M., Maratun, N., & Iis, N. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2714
Omeri N. (2015). Pentingnya Pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).
Pramesti, F. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Membaca Awal pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 283–289.
Pratiwi, A., & Surya, E. (2021). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Berdasarkan Gaya Belajar Honey Mumfrod. https://www.researchgate.net/publication/351624424
Pusparani, I. (2018). Efektifitas Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Berkesulitan Belajar Membaca. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(3), 226–237.
Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439
Ratna Rintaningrum. (2019). Explaining the Important Contribution of Reading Literacy to the Country’s Generations: Indonesian’s Perspectives. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(3), 936–953. https://www.ijicc.net/images/Vol_5_Iss_3/Part_2_2020/5310_Ratna_2019_E_R.pdf
Risniawati, M., Serevina, V., & Delina, M. (2020). The development of E-learning media to improve students’ science literacy skill in Senior High School. Journal of Physics: Conference Series, 1481(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1481/1/012075
Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 230–237. https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n3.p230-237
Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1). https://doi.org/10.32585/jdb.v2i1.182
Setiani, R. (2022). Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Anak Kelas III Di Sd Negeri 24 Kota Bengkulu Skripsi.
Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 49–58. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.214
SM, A., Lubis, A., & Sabrina, H. (2020). Pengaruh Loyalitas Dan Integritas Terhadap Kebijakan Pimpinan Di PT. Quantum Training Centre Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 21–30.
Sudarto, Sabir, A., & Nurfadilah. (2022). Analisis strategi guru dalam meningkatkan minat baca siswa pada pembelajaran IPA. Inovasi Penelitian, 3(5), 6087–6092.
Sugiarto, S., & Suhaili, N. (2022). Pentingnya Self Awareness Siswa Dalam Mengikuti Layanan Bimbingan Kelompok Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tematik, 3(3), 100–105.
Suryani, A. I. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Membaca Siswa. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1).
Undang-undang nomor 103 tahun, 2014. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. Applied Microbiology and Biotechnology, 85(1), 2071–2079.
Windy, R. W. T., Huda, S. N., & Elza, I. (2016). Kajian Bblr, Kelengkapan Imunisasi Dasar, Dan Status Asi Eksklusif Terhadap Kejadian Stunting Pada Anak Balita (12-60 Bulan) Di …. http://eprints.poltekkesjogja.ac.id/945/%0Ahttp://eprints.poltekkesjogja.ac.id/945/4/4._Chapter_2.PDF
Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230–238. https://doi.org/10.24176/re.v10i2.4663
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nafillah Dipa Aeiniq, Iqnatia Alfiansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).