PRACTICALITY OF DEVELOPING INTERACTIVE MULTIMEDIA BASED ON MACROMEDIA FLASH 8 ON LEARNING INTEGRATED THEMATIC ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3846Abstract
The implementation of learning objectives cannot be separated from certain aspects, one of which is the aspect of learning media, including interactive multimedia, which is very suitable for learning in the current technological era. However, the implementation in the field related to the use of interactive multimedia in learning has not been optimal, including the lack of optimal use of interactive multimedia based on computer applications, even though the facilities and infrastructure are adequate. This research aims to develop interactive multimedia based on Macromedia Flash 8 for integrated thematic learning in practical elementary schools. This type of research is R&D using the 4-D model consisting of four stages: define, design, develop, and disseminate. The subjects of this study were the fifth-grade students at SDN 32 Bungo Pasang, SDN 45 Bungo Pasang, and SDN 51 Bungo Pasang, Koto Tangah District, Padang City, totaling 62 students. The research data collection instrument was through practicality sheets, namely the educator's response questionnaire and the student's response questionnaire. The results showed that the practicality level of interactive multimedia was obtained with the teacher's response value of 95.56% in the "very practical" category and the student's response was 91.36% in the "very practical" category. Thus, the development of interactive multimedia based on Macromedia Flash 8 in elementary school integrated thematic learning is practically used in classroom learning.
Terlaksananya tujuan pembelajaran tidak lepas dari aspek-aspek tertentu salah satunya ialah aspek media pembelajaran diantaranya multimedia interaktif yang sangat cocok diterapkan pada pembelajaran di era teknologi saat ini. Namun, pelaksanaan dilapangan terkait penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran belum optimal diantaranya masih kurangnya pemanfaatan multimedia interaktif berbasis aplikasi komputer secara optimal padahal sarana dan prasarana memadai. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan multimedia interaktif berbasis macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik terpadu sekolah dasar yang praktis. Jenis penelitian ini adalah R&D dengan menggunakan model 4-D terdiri atas empat tahap yaitu, define, design, develop, dan disseminate. Subjek Penelitian ini adalah peserta didik kelas V SDN 32 Bungo Pasang, SDN 45 Bungo Pasang dan SDN 51 Bungo Pasang Kecamatan Koto Tangah Kota Padang berjumlah 62 orang peserta didik. Instrumen pengumpulan data penelitian ini adalah melalui lembar praktikalitas yaitu angket respon pendidik dan angket respon peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, diperoleh hasil tingkat kepraktisan multimedia interaktif dengan nilai respon pendidik yaitu 95,56% pada kategori “sangat praktis” dan respon peserta didik yaitu 91,36% pada kategori “sangat praktis”. Dengan demikian, pengembangan multimedia interaktif berbasis macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik terpadu sekolah dasar praktis digunakan dalam pembelajaran di kelas.
Keywords:
Practicality, Interactive Multimedia, Macromedia Flash 8, Elementary SchoolDownloads
References
Abdiyah, L., & Subiyantoro, S. (2021). Penerapan Teori Konstruktivistik Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 127. https://doi.org/10.30651/else.v5i2.6951
Astuti, I., Haryati, E., & Atika, A. (2022). Pengembangan Model Resiliensi Akademik Berbantuan Konseling Kelompok. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 15(2), 116. https://doi.org/10.24114/jtp.v15i2.39122
Desrinelti, D., & Miaz, Y. (2022). Development of Lkpd Based on PBL on Integrated Thematic Learning in Class V of Elementary School. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(2), 2299–2312. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1. 1284
Dewi, D. A., Hamid, S. I., Annisa, F., & Octafianti, M. (2021). Menumbuhkan Karakter Siswa melalui Pemanfaatan Literasi Digital Dinie Anggraeni Dewi1, Solihin Ichas Hamid2, Farah Annisa3, Monica Octafianti 4 , Pingkan Regi Genika 5 . 5(6), 5249–5257.
Dwiana, A. A., Samosir, A., Sari, N. T., Awalia, N., Budiyono, A., Wahyuni, M., & Masrul, M. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 499–505. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1669
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1). http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/download/571/160
Geni, K. H. Y. W., Sudarma, I. K., & Mahadewi, L. P. P. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berpendekatan CTL Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 1. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28919
Ibda, H., Syamsi, I., & Rukiyati, R. (2023). Professional elementary teachers in the digital era: A systematic literature review. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(1), 459–467. https://doi.org/10.11591/ijere.v12i1.23565
Maghfiroh, W. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Penerapan Teknologi Informasi di MI Miftahul Ulum Bago Pasirian. URNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 3(1), 20–28. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v3i1.1800
Marjuni, A., & Harun, H. (2019). Penggunaan Multimedia Online Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3(2), 194–204. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10015
Miaz, Y., Helsa, Y., Desyandri, & Febrianto, R. (2018). Cartography in designing digital map using Adobe Flash CS6. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012069
MP Minalti., Erita, Y. (2021). Penggunaan aplikasi nearpod untuk bahan ajar pembelajaran tematik terpadu tema 8 subtema 1 pembelajaran 3 kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2231–2246. https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/3724
Nahak, K. E. N., Degeng, I. N. S., & Widiati, U. (2019). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(6), 785. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i6.12527
Ngazizah, N., Saputri, D. R., Prahastiwi, F. A., Maulannisa, D., & Safitri, D. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter Tema 6 Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 81–89. https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2591
Nurmawati, Kadarwati, S., Hariyono, M., & Dartani, M. Y. R. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Melalui Penggunaan Multimedia. Indonesian Journal Of Community Service, 2(1), 75–82.
Nurtanto, M., Kholifah, N., Masek, A., Sudira, P., & Samsudin, A. (2021). Crucial problems in arranged the lesson plan of vocational teacher. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 345–354. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i1.20604
Pangestika, R. R., & Yansaputra, G. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Terintegrasi Budaya Lokal Purworejo Pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 99–109. https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2465
Putri, R. (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Multimedia Pada Mata Pelajaran PAI Kelas XII SMA Negeri 1 Banuhampu. Jurnal Sakinah, 4(1), 68–73.
Rahmad Wahyugi. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 785–793. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.439
Rahmi, N., & Fitria, Y. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2715–2722. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/765/685
Sartono, E. K. E., Sekarwangi, T., & Herwin, H. (2022). World Journal on Educational Technology : Current Issues understanding of civic concepts and learning motivation. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14(2), 356–368.
Situmorang, A. S. (2020). Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran. Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Minat Belajar, 02(01), 30–35.
Suswandari, M. (2021). Implementasi Pembelajaran Tematik Di Sd N Kemasan 1 Polokarto. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(1), 33–46. https://doi.org/10.36379/autentik.v5i1.104
Sutarna, N., & Ripai, I. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2), 130–137. https://doi.org/10.31949/jcp.v6i2.2188
Syaflin, S. L. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Pada Materi Ipa Sekolah Dasar Approved : 2022-10-30. 8(4), 1516–1525.
Yossa Arisanti. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Software Macromedia Flash 8 untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2580–1147. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.930
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Arespi Junindra Arespi Junindra, Yalvema Miaz, Yeni Karneli, Elfia Sukma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).