The Impact of Using Smartphones on Social Interaction and PJOK Learning Outcomes in Students of SMPN 2 Jombang

Authors

  • Mecca Puspitaningsari Physical Education Study Program, STKIP PGRI Jombang, Jombang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/respecs.v5i2.6125

Abstract

The aim of this research is to determine the impact of smartphone use on social interaction and PJOK learning outcomes for students at SMPN 2 Jombang. The subjects of this study were class VII students of SMPN 2 Jombang, totaling 320 students. The research design uses a correlational descriptive method with a quantitative approach. Data on smartphone use and social interaction were obtained from a questionnaire consisting of 19 statements for smartphone use and 45 statements for social interaction using a Likert scale. Meanwhile, data on PJOK learning outcomes was obtained from the final grades of the even semester for the 2023–2024 academic year for PJOK subjects. The results of the study show that the impact of smartphone use on social interaction is 5.3%; with each smartphone usage value increasing by 1 point, the social interaction value will decrease by 0.337. Meanwhile, the impact of smartphone used on PJOK learning outcomes is 18.7%; with each smartphone use value (X) increasing by 1 point, the PJOK learning outcomes (Y2) will decrease by 0.433. From these results, it can be concluded that excessive smartphone use has a negative impact on social interaction and PJOK learning outcomes.

Keywords:

Learning outcome, social interaction, Students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2015). F1 ( ppm ). Perkembangan Media Informasi Dan Teknologi Terhadap Perkembangan Anak, 2:400.

Amin, M. F. (2018). Pengaruh Smartphone Terhadap Prestasi Belajar Peserta didik Kelas 8 MTs.Wali Songo Sugihwaras Bojonegoro. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Anggraeni, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kehidupan Sosial Para Peserta didik SMA. Jurnal PPKn & Hukum, 13(1), 64–76.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. In Psikologi Perkembangan Peserta Didik. https://doi.org/10.1145/2505515.2507827

Gifary, S., & Kurnia N, I. (2015). Intensitas Penggunaan Smartphone Dan Perilaku Komunikasi (Studi Pada Pengguna Smartphone di Kalangan Mahapeserta didik Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Telkom). Jurnal Sosioteknologi, 14(2),170-178.https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2015.14.2.7

Hurlock, E. B. (1997). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. https://doi.org/10.1145/2505515.2507827

Makawi, F. (2016). Penggunaan Smartphone dalam Interaksi Sosial di Kalangan Remaja Awal. In Skripsi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik.

Maksum, A. (2014). Meteodologi Penelitian Dalam Olahraga. https://doi.org/10.1145/2505515.2507827

Manumpil, B., Ismanto, A., & Onibala, F. (2015). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Tingkat Prestasi Peserta didik Di Sma Negeri 9 Manado. Jurnal Keperawatan UNSRAT, 3(2), 112721.

Nova, Y. R. (2018). Hubungan Penggunaan Smartphone terhadap intensitas interaksi sosial. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nugroho, A. M. ; H. A. F. (2019). Dampak Psikologi Penggunaan Smartphone. Universitas Muhammadiah Purwokerto.

Rahma, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Aktifitas Kehidupan Peserta didik (Studi Kasus MAN 1 Rengat Barat). Jurnal Fisip, 2(2), 1–12. https://doi.org/10.1016/j.immuni.2018.03.025

Rohmah, C. oktia. (2017). Pengaruh Penggunaan Gadget dan Lingkungan Belajar Terhadap Minat Belajar Peserta didik Kelas XI Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta.

Sobon, K., & Mangundap, jelvi M. (2019). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Peserta didik. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 3(2), 25–34. https://doi.org/10.36379/autentik.v3i2.38

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif Kualitatif Dan R&D (Alfabeta). https://doi.org/10.1145/2505515.2507827

Syahudin, D. (2019). Pengaruh Gadget Terhadap Pola Interaksi Sosial dan Komunikasi Peserta didik. Gunahumas Jurnal Kehumasan, 2(1), 273–282.

Taufikkurrachman. (2019). Hubungan Penggunaan Smartphone Terhadap Tingkat Obesitas Dan Kebugaran Jasmani Peserta didik Smpn 1 Jombang Usia. Jurnal Sporta Saintika, 4(1),57. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Wardhani, P. A. (2015). Efikasi Diri Dan Pemahaman Konsep IPA Dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Peserta didik Sekolah Dasar Negeri Kota Bengkulu, 6, 105–109. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Yordi Anugrah Pertama. 2015. Dampak Positif dan Negatif dalam Menggunakan Gadget. Diakses dari (internet) www.jendelaberita.com/2015/dam pak-positif-dan-negatif-dalammenggunakan-gadget/pada tanggal 9 September 2018 pukul 09.30 WIB

Widiawati&Sugiman. 2014. Gadget. Google Book.(internet) Hasil Survey Kebiasaan Pengguna Smartphone diIndonesia. Viva News (31 Juli).

Derry Iswidharmanjaya. (2011). “Bila Si Kecil Bermain Gadget: Panduan Bagi Orang Tua Untuk Memahami Faktor-Faktor Penyebab Anak Kecanduan Gadget. Google Book.

Downloads

Abstract Views : 140
Downloads Count: 96

Published

2023-07-31

How to Cite

Puspitaningsari, M. (2023). The Impact of Using Smartphones on Social Interaction and PJOK Learning Outcomes in Students of SMPN 2 Jombang. JOURNAL RESPECS (Research Physical Education and Sports), 5(2), 437–441. https://doi.org/10.31949/respecs.v5i2.6125

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.