SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, INTELLECTUAL, AND MULTILITERACY MODELS TO INCREASE STUDENTS' INTEREST IN LEARNING

Authors

  • Perawati Bte Abustang Universitas Negeri Jakarta
  • Zuleha Universitas Negeri Jakarta
  • Edwita Universitas Negeri Jakarta
  • Gusti Yarmi Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3811

Keywords:

Somatic, Audiotory, Visualization, Intellectual (SAVI) Models, Multiliteration, Interest in learning IPS

Abstract

The idea that technology can dramatically change our lives has become a public discourse both within and outside academia. Claims that technology can effect change faster than anything else in human history often convey a sense of urgency that urges us to keep up and inspire fear that parts of our society are being left behind. The cartoon humorously depicts the gap between young people who grew up with technology and older generations who seem mysterious or threatening. Technological change has created a utopian vision of a brave new world, promoting greater equality and active participation. Underlying all these conceptions of modern life is the idea that technological progress creates social changes that require new methods and practices. This study aims to generate interest in learning the social studies model used by Somatic, Auditory, Visualization, Intellectual (SAVI), and Multiliteracy students in SD Negeri 74 Bonti-Bonti students, Maros Regency. The type of research used is action research in the classroom. The subjects in this study were all 4th-grade students who took place at SD Negeri 74 Bonti-Bonti, totaling 25 students consisting of 14 boys and 11 girls. Data collection techniques using observation, questionnaires, and documentation. The research instruments used are observation, questionnaires, and documentation. The results of the study in cycle I showed that students' interest in learning increased with an average score of 63-81 with a percentage of 43% in the interest category. In cycle II, the average interest in learning was 82-100, with a percentage of 60% being very interested. It can be concluded that using the SAVI and Multiliteration models can increase the learning interest of SD Negeri 74 Bonti-Bonti Students, Maros Regency.

Gagasan bahwa teknologi dapat mengubah hidup kita secara dramatis telah menjadi wacana publik baik di dalam maupun di luar akademisi. Klaim bahwa teknologi dapat mempengaruhi perubahan lebih cepat daripada apa pun dalam sejarah manusia sering menyampaikan rasa urgensi yang mendesak kita untuk mengikuti dan menimbulkan ketakutan bahwa sebagian masyarakat kita tertinggal. Kartun itu dengan lucu menggambarkan kesenjangan antara anak muda yang tumbuh dengan teknologi dan generasi tua yang tampak misterius atau mengancam. Perubahan teknologi telah membuka visi utopis tentang dunia baru yang berani, mempromosikan kesetaraan yang lebih besar dan partisipasi aktif. Mendasari semua konsepsi kehidupan modern ini adalah gagasan bahwa kemajuan teknologi menciptakan perubahan sosial yang membutuhkan metode dan praktik baru. Penelitian ini bertujuan untuk membangkitkan minat belajar IPS model yang digunakan siswa Somatic, Audiotory, Visualization, Intellectual (SAVI) dan Multiliterasi pada Siswa SD Negeri 74 Bonti-Bonti Kabupaten Maros. Jenis penelitian yang digunakan yaitu Penelitian tindakan di dalam kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas 4 yang bertempat di SD Negeri 74 Bonti-Bonti yang berjumlah 25 Orang siswa yang terdiri dari laki-laki 14 orang dan perempuan 11 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, angket, dan dokumentasi. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu menggunakan observasi, angket, dan dokumentasi. Hasil penelitian pada siklus I terdapat minat belajar siswa meningkat dengan nilai rata-rata berada pada 63-81 dengan persentase 43% kategori berminat. Pada siklus II, minat belajar rata-rata berada pada 82-100 dengan persentase 60% kategori sangat berminat. Dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model SAVI dan Multilterasi dapat meningkatkan minat belajar Siswa SD Negeri 74 Bonti-Bonti Kabupaten Maros.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendidikan Praktik. Jakarta. Rineka Cipta.

Akhiruddin, A. A. (2022). Cypriot Journal of Educational Sociology teaching materials development based on the inside out circle model to espouse l earners' multiliteracies. 17(12), 4424–4436.

Alfisyahriya, K. (2018). Meningkatkan minat belajar pada mata pelajaran ips melalui metode mind mapping pada siswa kelas iv sd [Universitas Muhammdiyah Sidoarjo]. http://eprints.umsida.ac.id/3165/1/30.Khoirun Alfisyahriya 158620600145.pdf

Çakıroğlu, A. (2018). The language acquisition approaches and the development of literacy skills in children. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 201–206. https://doi.org/10.26822/iejee.2019248600

Dafit, F. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 87–100. https://doi.org/10.24036/jippsd.v1i1.7937

Dafit, F., & Ramadan, Z. H. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1429–1437. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.585

Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572

Fitriyana, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Savi Berbantuan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 13. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1667

Habibiyah, Z. (2021). Model Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually) dalam Meningkatkan Minat Belajar dan Kemampuan Berfikir Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran Fikih di MTs. Al-Ihsan Blambangan.

Inan, T., & Temur, T. (2021). Examining media literacy levels of prospective teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(2), 269–285.

Ismayanti, Arsyad, M., & Marisda, D. H. (2020). Pada Materi Fluida. Karst : Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 3(1), 27–31.

Kurniawati, K., Kartowagiran, B., Wuryandani, W., Retnawati, H., & Herwin, H. (2022). Portraits of elementary schools in practicing integrated multiliteracy in learning: A phenomenological study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(8), 2720–2732. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i8.7801

Misa, M., Education, L., Java, E., Purwati, O., Language, P., Program, L. E., Java, E., Retnaningdyah, P., Education, L., Java, E., & Nicosia, N. (2022). Cypriot Journal of Educational Multiliteracy pedagogical framework in action : Critical reading in ELT. 17(12), 4311–4323.

Nursyam, A. (2019). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Increased Interest in Student Learning Through Information Technology- Based Learning Media. 18(1), 811–819.

Rahayu, A., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Savi Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 102–111.

Wulandary, K. L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Multiliterasi. In News.Ge.

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Abustang, P. B., Zuleha, Edwita, & Yarmi, G. (2023). SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, INTELLECTUAL, AND MULTILITERACY MODELS TO INCREASE STUDENTS’ INTEREST IN LEARNING. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 197–204. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3811

Issue

Section

Articles