SCIENCE PROCESS SKILLS IN THE "NAWU HIPE" CUSTOM OF THE PEOPLE OF PALU'E ISLAND, SIKKA DISTRICT
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3573Abstract
The indigenous people of Palu'e Island, Sikka Regency, NTT Province, have used geothermal energy to meet their needs for drinking water and to cook certain types of food. Geothermal will produce steam, a form of energy conversion where heat energy from within the earth is used for cooking Hi'pe (Canavalia ensivormis). Therefore, this study aims to analyze science process skills in Nawu Hi'pe activities implemented in elementary school science learning. This research uses mixed or mixed method research that combines two research methods: quantitative and qualitative. The research was conducted at Edo Khatolik Elementary School with as many as 22 students and five people from Palu'e Island, Sikka Regency, as a community sample. The results showed that students' science process skills per indicator were forecasting/predicting at 2.7 (good), observing at 3.75 (very good), conducting experiments at 3.7 (good), concluding at 3.6 (good ), and the last indicator is communicating at 3.65 (very good). The indicator with the lowest average is predicting at 2.7 (enough), and the highest is observing at 3.75 (very good). There was a difference in student learning outcomes between the pretest scores of 52.7273 and the posttest scores of 82.7273. The posttest value is much greater than the pretest value. Therefore, the science process skills of students taught through observing Nawu Hi'pe activities obtain higher learning outcomes after being given learning and included in the excellent category.
Masyarakat asli Pulau Palu'e, Kabupaten Sikka, Provinsi NTT, telah memanfaatkan energi panas bumi untuk memenuhi kebutuhan air minum dan memasak jenis makanan tertentu. Panas bumi akan menghasilkan uap yang merupakan bentuk konversi energi dimana energi panas dari dalam bumi digunakan untuk memasak Hi'pe (Canavalia ensivormis). Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk melakukan analisis terhadap keterampilan proses sains pada kegiatan Nawu Hi’pe yang akan diimplementasikan pada pembelajaran IPA di SD. Penelitian ini menggunakan metode campuran atau mixed method research yang menggabungkan dua metode penelitian yaitu metode kuantitatif dan metode kualitatif. Penelitian dilakukan di Sekolah SD Khatolik Edo sebanyak 22 siswa dan 5 orang Masyarakat Pulau Palu’e, Kabupaten Sikka sebagai sampel masyarakt. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan proses sains peserta didik per indikator yaitu meramal/memprediksi sebesar 2,7 (Baik), mengamati sebesar 3,75 (sangat baik), melakukan percobaan sebesar 3,7 (baik), menyimpulkan sebesar 3,6 (baik), dan indikator yang terahkir yaitu mengkomunikasikan sebesar 3,65 (sangat baik). Indikator yang memperoleh rata-rata rendah yaitu indikator memprediksi sebesar 2,7 (cukup) dan indikator yang paling tinggi yaitu mengamati sebesar 3,75 (sangat baik). Terjadi perbedaan hasil belajar siswa nilai pada pretest sebesar 52,7273 dan nilai postest sebesar 82,7273. Nilai posttest jauh lebih besar dari nilai pretest. Oleh karena itu, Keterampilan proses sains siswa yang dibelajarkan melalui observasi kegiatan Nawu Hi’pe secara langsung memperoleh memiliki hasil belajar lebih tinggi setelah diberikan pembelajaran dan termasuk kategori baik.
Keywords:
Analysis, Science Process Skills, Nawu Hi'peDownloads
References
Acesta, A. (2014). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 1(2), 96764.
Creswell, J. W. (2009). (2016). Creswell J.W.: Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, London: Sage publications, 2009. Politeia VO - 6, 891(12), 191.
Fitri, agus zaenul, & Haryanti, N. (2020). Metode Penelitian Pendidikan kuantitatif,kualitatif dan Reasarch and Development. Madani Media, 115.
Frederiksen, M. (2013). Integration i “mixed methods” forskning: Metode eller design? Metode & Forskningsdesign, 1(1), 17–40. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/mf/article/view/8260
Handika, I., & Wangid, M. N. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V the Effect of Problem-Based Teaching on the Concept Mastery of Science and Science Process Skills of Grade V. Jurnal Prima Edukasia, 1(2), 85–93.
Janah, M. C., Widodo, A. T., & Kasmui. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1), 2097–2107.
Juhji, J. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 2(1), 58. https://doi.org/10.30870/jppi.v2i1.419
Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 8, Issue 9).
Kurnia, I. W. S., & Wulandari, R. (2020). Analisis kemampuan kognitif dalam pembelajan IPA SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 145–152.
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168–174. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.333
Murhaini, S., & Achmadi. (2021). The farming management of Dayak People’s community based on local wisdom ecosystem in Kalimantan Indonesia. Heliyon, 7(12), e08578. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08578
Mustaqim. (2016). Metode Penelitian Gabungan Kuantitatif Kualitatif / Mixed Methods. Jurnal Intelegensia, 04(1), 1–9.
Nuada, I. M., & Harahap, F. (2015). Analisis Sarana dan Intensitas Penggunaan Laboratorium Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa SMA Negeri Se-Kota Tanjungbalai. Tabularasa, 12(1), 89–106. https://doi.org/10.24114/jt.v12i1.3234
Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(1), 337–348.
Puspita, A. R., Paidi, P., & Nurcahyo, H. (2017). Analisis keterampilan proses sains LKPD sel di SMA negeri Kota Bekasi. Jurnal Prodi Pendidikan Biologi, 6(3), 164–170. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pbio/article/view/7972
Rahayu, A. H., & Angg. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33. https://doi.org/10.24815/pear.v7i2.14753
Sappaile, B. I. (2007). Konsep Instrumen Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(66), 379–391. https://doi.org/10.24832/jpnk.v13i66.356
Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2018). Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Pembelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Iv B Sdm 14 Surakarta. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 93. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.4464
Sumiati, E., Septian, D., & Faizah, F. (2018). Pengembangan modul fisika berbasis Scientific Approach untuk meningkatkan Keterampilan Proses Sains siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 4(2), 75. https://doi.org/10.25273/jpfk.v4i2.2535
Suprayitno, A. R., & Lokal, P. M. (2008). Mengembangkan Kapasitas Masyarakat Pedesaan Dalam Berswasembada Energi Melalui Pendidikan: Pengembangan Energi Hijau (Green Energy) sebagai Energi Alternatif. Jurnal Penyuluhan, 4(2), 2–5.
Susilawati, & Sridana, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Jurnal Tadris IPA Biologi FTIK IAIN Mataram, 8(1), 27–36.
Wahyudi, L. E., & Supardi, Z. A. I. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Pokok Bahasan Kalor Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Jipf, 02(02), 62–65.
Widodo, J. (2012). Urban Environment and Human Behaviour: Learning from History and Local Wisdom. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 42(July 2010), 6–11. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.04.161
Yuliati, Y. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v2i2.335
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marianus Yufrinalis, Sukarman Hadi Jaya Putra, Maria Helvina, Maria H.D. Bunga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).