Descriptive Study of Students' Understanding of The Competencies of Physical Education Teachers
DOI:
https://doi.org/10.31949/respecs.v6i2.9493Abstract
This research is a descriptive study which aims to determine the level of understanding of the 2019 FIKK UNM Physical Education, Health and Recreation Study Program students regarding teacher competency. The data collection technique was carried out by surveying 50 students. Data collection was carried out with a questionnaire of 50 questions using the Guttman scale. Analysis uses descriptive tests which are then grouped into 5 (five) categories. Based on the research results, it is known that the understanding of the students of the Physical Education, Health and Recreation Study Program FIKK UNM, namely 5 people or 10% are in the "very poor" category, 10 people or 20% are in the "poor" category, 17 people or 34% are in the medium category, 18 people or 35% were in the "good" category, and none were in the very good category. So it can be concluded that the majority of students' understanding of teacher competency is in the "good" category.
Keywords:
Understanding, Students, Teacher CompetenceDownloads
References
Aini, D. F. N. (2018). Self esteem pada anak usia sekolah dasar untuk pencegahan kasus bullying. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (Jp2sd), 6(1), 36–46.
Alfuadi, H. (2018). Manajemen Mutu Dalam Peningkatan Kompetensi Profesional Guru di MAN 2 Model Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Anwar, A. S., Ma’mun, A., Sauri, S., Hendrayana, Y., & Budiana, D. (n.d.). Tanggung Jawab Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Jasmani Dan Olahraga-Jejak Pustaka (Vol. 1). Jejak Pustaka.
Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., & Putra, A. (2019). Kompetensi literasi digital bagi guru dan pelajar di lingkungan sekolah kabupaten Malang. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 3(2), 98–104.
Darmawan, C. (2020). Implementasi Kebijakan Profesi Guru Menurut Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen Dalam Perspektif Hukum Pendidikan. Wacana Paramarta: Jurnal Ilmu Hukum, 19(2), 61–68.
Indrawan, I., & others. (2022). Manajemen Kelas. Penerbit Qiara Media.
Kaligis, J. N., & Rawis, J. A. M. (2019). Evaluasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. PT Arr rad Pratama.
Maure, Y. L., Djong, K. D., & Dosinaeng, W. B. N. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematik Siswa Sma Pada Materi Program Linear. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika, 2(1), 47–56.
Mulyani, F. (2017). Konsep kompetensi guru dalam Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen (kajian ilmu pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan UNIGA, 3(1), 1–8.
Musbikin, I., & others. (2021). Penguatan Karakter Kemandirian, Tanggung Jawab dan Cinta Tanah Air. Nusamedia.
Prastiwi, B. K. (2016). Menyiapkan Mahasiswa Berwirausaha Melalui Pendidikan Jasmani. JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 2(1).
Rusli, K., Majid, B., & others. (2022). SURVEI MINAT SISWA MENGIKUTI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI SECARA DARING PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SMP KARTIKA XX-2 MAKASSAR. Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa (Kapasa): Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(2), 167–175.
Saputri, S. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Poster Comment Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII Mts Al-Hidayah Sri Kuncoro Tanggamus Tahun Ajaran 2016/2017. UIN Raden Intan Lampung.
Sidiq, U. (2018). Etika dan profesi keguruan. Tulungagung: Penerbit STAI [Sekolah Tinggi Agama Islam] Muhammadiyah. Tersedia Secara Online Juga Di: Http://Repository. Iainponorogo. Ac. Id/395/1/Etika, 20, 26.
Suryana, E., Lestari, A., & Harto, K. (2022). Teori Pemrosesan Informasi Dan Implikasi Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3).
Thahir, A. (2014). Perbedaan Mekanisme Koping Antara Mahasiswa Laki-Laki dan Perempuan dalam Menghadapi Ujian Semester pada Fakultas Tarbiyah Iain Raden Intan Lampung. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 11–21.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Akbar Syafruddin, Ikadarny

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.