COMMUNICATION EFFECTIVENESS AND SERVICE QUALITY ON PATIENT SATISFACTION AND ITS IMPLICATIONS ON PATIENT SATISFACTION
DOI:
https://doi.org/10.31949/infotech.v11i1.14126Abstract
Based on preliminary studies, 8% of respondents stated that communication was poor, 18% stated that service quality was poor, 28% were dissatisfied, and 8% stated that they would’t visit again. The type of research was quantitative research with a descriptive-verificative approach using path analysis. Based on the questionnaire results, communication and service quality were rated as very good, patient satisfaction was rated as very satisfied, and patients stated they would visit the health center again. There was a significant influence between communication and patient satisfaction (p-value 0.006), service quality and patient satisfaction (p-value 0.001), communication and service quality simultaneously on patient satisfaction (p-value 0.001), patient satisfaction on patient visits (p-value 0.001), direct communication on patient visits (p-value 0.042), direct service quality on patient visits (p-value 0.001), indirect communication on patient visits through patient satisfaction (p-value 0.031), and indirect service quality on patient visits through patient satisfaction (p-value 0.005).
Keywords:
Communication, Service Quality, SatisfactionDownloads
References
Along, A. 2020. Kualitas Layanan Administrasi Akademik di Politeknik Negeri Pontianak. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 006(01), 94–99.
Arikunto. 2019. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa –Prinsip, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.
Ghozali, Imam. 2021. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 26. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Harahap, Reni A., Fauzi E.K. 2019. Buku Ajar Komunikasi Kesehatan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Hasibuan, Malayu S. P. 2019. Manajemen: Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.
Heriyati., Marlina Faizal., & Maryati. 2021. Hubungaan Komunikasi dengan Minat Kembali Pemanfaatan Pelayanan di Rumah Sakit. Jurnal Informasi Kesehatan Indonesia. Vol. 7, No. 2, 2021: 91-96
Imamah., I Nyoman Nugraha Ardana Putra., & Sardjijo. 2024. Pengaruh Kinerja dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pasien pada Puskesmas di Kota Bima. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan. Vol. 8, No. 1 April 2024, Hal. 356–365.
Juanim. 2020. Analisis Jalur dalam Riset Pemasaran Pengelolahan Data SPSS dan LISREL. Bandung: PT. Rafika Aditama.
Kementrian Kesehatan RI. 2016. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia nomor 47 tahun 2016 tentang Fasilitas Pelayanan Kesehatan. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.
Kementrian Kesehatan RI. 2018. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia nomor 31 tahun 2018 tentang Aplikasi sarana, Prasarana dan Alat Kesehatan. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.
Kementrian Kesehatan RI. 2019. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2019 Tentang Pusat Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.
Kementrian Kesehatan RI. 2019. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2019 Tentang Pengenaan Urun Biaya dan Selisih Biaya Dalam Program Jaminan Kesehatan. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.
Kotler, P. dan Kevin, K. 2016. Marketing Management. 15th edition. New Jersey: Prentice Hall
Mulyani, Sri Rochani. 2021. Metodologi Penelitian. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Mustari Vera, H. 2022. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Unit Pelayanan Teknis Puskesmas Naioni Kota Kupang. Jurnal Manajemen. 6(1).
Notoatmodjo, S. 2020. Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Novitasari, Erna. 2020. Dasar-Dasar Ilmu Manajemen. Yogyakarta: Unicorn.
Nurdiansyah, H., & Rahman, R. S. 2019. Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Diandra Kreatif.
Olvin., et al. 2023. Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan minat kunjungan pasien rawat inap di RSUD Tenriawaru Bone. Journal of Muslim Community Health (JMCH). Vol. 4, No. 3. Page 52-69
Paraisu, W.M.M.S., Sri Rochani M., Rukhiyat S., Widjajanti U., & Vip Paramarta. 2024. Analisis Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien dan Implikasinya pada Kunjungan Ulang Pasien Poli Gigi Dan Mulut (Studi Survey di RSUD DR. Sam Ratulangi Tondano). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research. Volume 4 Nomor 5 Tahun 2024 Page 4425-4439
Pratama, Rheza. 2020. Pengantar Manajemen. Yogyakarta: CV. Budi Utama
Riinawati. 2019. Pengantar Teori Manajemen komunikasi dan Organisasi. Yogyakarta: Pustaka baru
Rizkiawan, Rachmat., Linawati N., & Dewi K. 2024. Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan Dan Komunikasi Terapeutik Dengan Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Daerah dr. A. Dadi Tjokrodipo Kota Bandar Lampung. MANUJU: Malahayati Nursing Journal. Volume 6 Nomor 2 Tahun 2024. Hal 700-714
Ruly, Prapitasari & Nurul Hidayatun. 2020. Konsep Dasar Mutu Pelayanan Kesehatan. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta.
Yassir, Ahmad., Purwadhi., & Rian Andriani. 2023. Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Pasien di Klinik Citra Medika Kota Semarang. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE). Volume: 8, Nomor: 1
Zaini, M. 2019. Asuhan Keperawatan Jiwa Masalah Psikososial di Pelayanan Klinis dan Komunitas. Yogyakarta: Deepublish
Zalius, M. F., dkk. 2023. Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan dan Komunikasi dengan Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Interne Lantai 3 RSUD dr. Achmad Mochtar Bukittinggi. Jurnal Keperawatan Sehat Mandiri. Volume 1, No 1, Mei 2023.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Endang Maryam Zamilah El Hakim, Sri Rochani Mulyani, rulia, vip paramarta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.