DEVELOPMENT OF FBPSS TEACHING MATERIALS AS SEXUAL VIOLENCE EDUCATIONAL MEDIA FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i2.4420Abstract
Sexual violence against children is one of the cases that continues every year. This is because public awareness of the importance of education on sexual violence against childrennis still very weak. Not only that, the policies made by the government are still not strong enough to provide a deterrent effect on the perpetrators of crimes. The settlement in this case is very necessary because sexual violence will have an extraordinary impact on victims of violence including depression and death. This study aims to figure out the effectiveness of Personal Safety Skill-based Flipbook media on knowledge and ways to protect themselves from sexual violence in grade 5 students at SDN Tunggulsari II. This study had subjects in the form of 5th grade students at SDN Tunggulsari II which included 10 female students and 8 male students. The type of research method used is Research and Development (R&D) research and development with the ADDIE development model. With this research it is intended that students have knowledge and attitudes about how to protect themselves from sexual violence. so that the number of sexual violence against children does not increase. This is evidenced by the results of the study, namely 57.1 with a percentage of 29% before getting education and an average score of 84.8 with a percentage of 71% after getting Flipbook media education.
Kekerasan seksual yang terjadi pada anak merupakan salah satu kasus yang terus mengalami peningkatan setiap tahunnya. Hal ini dikarenakan kesadaran masyarakat terhadap pentingnya edukasi kekerasan seksual terhadap anak masih sangat lemah. Tidak hanya itu saja kebijakan-kebijakan yang dibuat oleh pemerintah masih belum cukup kuat untuk memberikan efek jera pada pelaku tindak kejahatan. Penyelesaian dalam kasus ini sangat diperlukan karena kekerasan seksual akan menimbulkan dampak yang luar biasa pada korban kekerasan diantaranya depresi hingga kematian. Oleh karena itu edukasi kepada anak melalui bahan ajar Flipbook berbasis Personal Safety Skill sangat diperlukan. Penelitian ini mempunyai tujuan untuk mengetahui keefektifan media Flipbook berbasis Personal Safety Skill terhadap pengetahuan dan cara melindungi diri dari kekerasan seksual siswa kelas 5 SDN Tunggulsari II. Penelitian ini mempunyai subyek berupa murid kelas 5 SDN Tunggulsari II yang meliputi 10 siswa perempuan dan 8 siswa laki-laki. Jenis metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE. Dengan adanya penelitian ini bertujuan agar siswa memiliki pengetahuan dan sikap tentang bagaimana cara untuk melindungi diri dari kekerasan seksual. sehingga angka kekerasan seksual pada anak tidak mengalami peningkatan. Hal ini dibuktikan dengan hasil penelitian yaitu 57,1 dengan presentase 29% sebelum mendapatkan edukasi dan rata-rata skor 84,8 dengan presentase 71% setelah mendapatkan edukasi media Flipbook.
Keywords:
Flipbook, Personal Safety Skill, sexual violence, educationDownloads
References
Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 37. https://doi.org/10.24269/dpp.v0i0.2300
Devita, Y., Nita, Y., & Alfianur. (2022). Edukasi Pengenalan Dan Pencegahan Kekerasan Seksual Pada Anak Dan Remaja Di Panti Asuhan Anak Yatim/ Fakir Miskin Ar-Rahman Pekanbaru. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat, 9, 2916–2926.
Handayani, T. (2017). Pencegahan Permainan “Starter” Melalui Pendekatan Personal Safety Skill Pada Murid Sekolah Dasar. Journal of Empowerment, 1(1), 59. https://doi.org/10.35194/je.v1i1.21
Hermawan, H., Wulandari, M. D., & Psi, S. (2022). Pengembangan Flipbook Pendidikan Pencegahan Pelecehan Seksual Anak (FP3SAS) untuk Meningkatkan Perlindungan Diri Anak dari Pelecehan Seksual.
Kemensesneg, R. (2014). Undang - Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perubahan Atas Undang – Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak. UU Perlindungan Anak, 48. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38723/uu-no-35-tahun-2014
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Pedoman Pencegahan Dan Penanggulangan Tindak Kekerasan Di Sekolah Dasar. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://book4you.org/book/11644157/104025
Kodi, A. I., Hudha, M. N., & Ayu, H. D. (2019). Pengembangan Media Flipbook Fisika Berbasis Android untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Topik Perpindahan Kalor. Prosiding Seminar Nasional Fisika (e-Jurnal) SNF2015, 1–8.
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Noviana, I. (2015). Kekerasan seksual terhadap anak: dampak dan penanganannya. Sosio Informa, 1(1). https://doi.org/10.33007/inf.v1i1.87
Nurbaya, S., & Qasim, M. (2018). Penerapan Pendidikan Seks (Underwear Rules) Terhadap Pencegahan Kekerasan Seksual Pada Anak Dan Orang Tua Di Sd Negeri 52 Welonge Kabupaten Soppeng. Media Kesehatan Politeknik Kesehatan Makassar, 13(2), 19. https://doi.org/10.32382/medkes.v13i2.612
Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 20, 41–50.
Rusnilawati, R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika bercirikan active knowledge sharing dengan pendekatan saintifik kelas VIII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 245–258. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i2.10633
Sari, dewi ratna, & , wulandari, murfiah dewi. (2022). No Title. Media Papan Bimbingan Untuk Meningkatkan Perlindungan Diri Dari Pelecehan Seksual Pada Siswa Sekolah Dasar, 8(3), 781–787.
Sri Haryati. (2012). ( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. Academia, 37(1), 13.
Trilisiana, N., Ismaniati, C., & Wahyuningsih, D. (2020). Modul pendidikan perlindungan anak dari kekerasan seksual untuk guru sekolah dasar. Epistema, 1(2), 78–85. https://doi.org/10.21831/ep.v1i2.34900
Umar, N. M., Noviekayati, I., & Saragih, S. (2018). Efektivitas Personal Safety Skill terhadap Peningkatan Kemampuan Mencegah Kekerasan Seksual pada Anak Ditinjau dari Jenis Kelamin. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 45–50. https://doi.org/10.23917/indigenous.v3i1.5815
Wirawan, A., Sunartini, S., Suryawan, B., & Soetjiningsih, S. (2016). Tumbuh Kembang Anak Hipotiroid Kongenital yang Diterapi dini dengan Levo-tiroksin dan Dosis Awal Tinggi. Sari Pediatri, 15(2), 69. https://doi.org/10.14238/sp15.2.2013.69-74
Yusyanti, D. (2020). Perlindungan Hukum terhadap Anak Korban dari Pelaku Tindak Pidana Kekerasan Seksual. Jurnal Penelitian Hukum De Jure, 20(4), 619. https://doi.org/10.30641/dejure.2020.v20.619-636
Zahirah, U., Nurwati, N., & Krisnani, H. (2019). Dampak Dan Penanganan Kekerasan Seksual Anak Di Keluarga. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 10. https://doi.org/10.24198/jppm.v6i1.21793
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laily Saharani, R Rusnilawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).