Values of Physical Education and sports As character development and strengthening
DOI:
https://doi.org/10.31949/respecs.v6i2.9563Abstract
world of education that teaches about how to live a healthy life and maintain fitness, but in it there are values that can be used as a driving force for developing and strengthening character, some of the values in sports are referred to in this article. in the form of Fair play, cooperation and teamwork, discipline and independence, leadership and mental toughness, it is hoped that these values can become a reference that can build and strengthen character so that it grows into optimal character both personally and in social life. The research method used is a qualitative method which produces descriptive data using literature studies
Keywords:
Physical education, Sports, Character, Sports valuesDownloads
References
Abduljabar, B. (2011). Pengertian pendidikan jasmani. Ilmu Pendidikan, 36, 1991.
Adi, S. (2016). Latihan mental atlet dalam mencapai prestasi olahraga secara maksimal. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Pascasarjana UM, 143–153.
Akhmad, I. (2010). KEDUDUKAN FAIR PLAY DALAM AKTIFITAS OLAHRAGA. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 4(1), 124–136.
Aqobah, Q. J., Ali, M., Decheline, G., & Raharja, A. T. (2020). Penanaman Perilaku Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisonal. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 5(2).
Aulina, C. N. (2013). Penanaman disiplin pada anak usia dini. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 36–49.
Ginting, A. (2018). KEPEMIMPINAN DALAM KEPELATIHAN OLAHRAGA.
Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif.
Herdiyana, A., & Prakoso, G. P. W. (2016). Pembelajaran pendidikan jasmani yang mengacu pada pembiasaan sikap fair play dan kepercayaan pada peserta didik. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 12(1).
Hidayatullah, M. F. (2019). Model Pendidikan Karakter Sepenuh Hati Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Elementeris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 19–28.
Madri, M., & Asnaldi, A. (2020). Motivasi dan Disiplin dengan Hasil Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. JOSEPHA: Journal of Sport Science And Physical Education, 1(2), 32–44.
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan karakter menurut kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57.
Musbikin, I., & others. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin. Nusamedia.
Nasional, I. D. P. (2003). Undang-undang republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.
Putra, M. F. P., Nasruddin, N., Hasan, B., & Syarif, M. S. (2021). Jiwa Kepemimpinan dan Tanggung Jawab Mahasiswa Olahraga. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 6(2), 87–94.
Rantauwati, H. S. (2020). Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Melalui Kubungortu Dalam Pembentukan Karakter Siswa SD. Jurnal Ilmiah WUNY, 2(1).
Sa’Diyah, R. (2017). Pentingnya melatih kemandirian anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
Setyawan, D. A. (2016). Fair Play dalam Olahraga. Jendela Olahraga, 1(1 Juli).
Simon, R. L. (2018). Fair play: The ethics of sport. Routledge.
Sin, T. H. (2016). Persiapan mental training atlet Dalam menghadapi pertandingan. Jurnal Performa Olahraga, 1(01), 61–73.
Situmorang, A. S. (2012). Gaya kepemimpinan pelatih olahraga dalam upaya mencapai prestasi maksimal. Online Jurnal_PKR-2_pdf (Accessed 10/1/2014).
Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).
Widiyatmoko, F. A., & Hudah, M. (2017). Evaluasi Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran Penjas. Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 3(2).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andi Sahrul Jahrir, Adam Arlin, Syamsu A. Kamaruddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.