Student Satisfaction in Physical Education with Sports Facilities at SMA Negeri 12 Pekanbaru

Authors

  • Tri Hesti Adriani Physical Education, Faculty of Teacher Training and Education, Islamic University of Riau, Riau, Indonesia
  • Leni Apriani Physical Education, Faculty of Teacher Training and Education, Islamic University of Riau, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/ijsm.v5i2.13682

Abstract

Physical education is essential for students' physical and social development, and the availability of sports facilities in schools affects the quality of learning. However, research on student satisfaction with these facilities is still limited, creating a gap that needs to be addressed to understand their impact on the learning experience. This highlights the need for adequate facilities to enhance students' learning experiences. This study aims to assess student satisfaction with sports facilities at SMA Negeri 12 Pekanbaru. This study uses quantitative methods and descriptive statistical analysis, data were collected using a questionnaire with a Likert scale. This study with a total of 40 students. The conclusion in this study as a whole The survey of student satisfaction levels with the facilities and infrastructure of SMA Negeri 12 Pekanbaru obtained a frequency of 17 with 42.5% in the category Quite satisfied.

Keywords:

Student satisfaction, Sports facilities, Learning quality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif Maulana Soleh, & Waluyo. (2021). Sarana Dan Prasarana Olahraga Mata Pelajaran PJOK Sekolah Menengah Pertama Negeri Se- Kota Salatiga. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 2(2), 164–171. https://doi.org/10.46838/spr.v2i2.121

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Dwinarsih Rina. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Pelayanan Bakmi Aisy Di Depok. Ekonomi Manajemen, 15. https://www.academia.edu/download/34126207/Artikel_11205052.pdf

Gultom, D. K., Arif, M., & Muhammad Fahmi. (2020). Determinasi Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepercayaan Dedek. MANEGGGIO: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 273–282.

I. W. Budiastawan, & I. K. Sukarata Adnyana. (2023). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Penunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Tingkat SMA dan SMK. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 11(1), 84–88. https://doi.org/10.23887/jiku.v11i1.56292

Mardicko, A. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 54.

Mesfer, N., Ismail, A., & Walinga T, N. A. (2025). SURVEI TINGKAT KEPUASAN SISWA TERHADAP KETERSEDIAAN SARANA DAN PRASARANA PJOK DI SMA NEGERI 10 GOWA. Djs (Dharmas Journal Of Sport), 05(01), 10–16.

Miftahul Arifin, Siti Napisah, Arif, A. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Siswa Smp Al Aqso Cluring Kelas Vii Terhadap Pelaksanaan Layanan Bimbingan Konseling Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 9(1), 83–84.

Mowen Dalam Redy Aditya. (2018). Tingkat Kepuasan Peserta Didik Kelas X Dan Xi Tahun 2018 Terhadap Sarana Prasarana Dalam Pembelajaran Penjas Di Smk Prakarya Internasional (Pi) Ambarrukmo Yogyakarta.

Ningsih, fitria bella. (2021). Tingkat Motivasi Berprestasi Atlet Gymnastic Persani Jambi Dalam Menghadapi POPNAS XVI 2021. 0741. https://repository.unja.ac.id/16789/%0Ahttps://repository.unja.ac.id/16789/1/ARTIKEL BELLA FITRIA-dikonversi%281%29.pdf

Panjaitan, K., & Fardana, N. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pendekatan Permainan dalam Pembelajaran Penjas. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 7(1), 54–61. https://doi.org/10.31539/jpjo.v7i1.6857

Permenpora. (2022). Salinan-Permenpora-15-Tahun-2022-Pplp. Salinan-Permenpora-2022-Pplp, 1–138.

Pratama, D. Y., & Wisnu, H. (2019). Survei Srana dan Prasarana Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SD Negeri Se-Gugus 1 di Kecamatan Wonoayu Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(24), 499–502.

Rahmi, R. A., Nahdlatul, U., & Sumatera, U. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SD Negeri 101731 Kampung Lalang T . A 2023 / 2024. 3(2), 159–163.

Siregar, F. S., Sri, R., Tambunan, P., & Deasari, F. (2024). Analisis Peran Sarana dan Prasarana dalam Proses Pendidikan Jasmani dan Keolahragaan di Sekolah Dasar.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan (Issue Januari). Jakarta, Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Titin, T. D. (2023). Hubungan Antara Sarana Prasarana, Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Mahasiswa: Perspektif dan Implikasinya. Jurnal Bisnisman : Riset Bisnis Dan Manajemen, 4(3), 92–100. https://doi.org/10.52005/bisnisman.v4i3.128

Zikri Sohibuz, A., & Alexander, K. (2023). Survei Tingkat Kepuasan Siswa Terhadap Sarana dan Prasarana Olahraga di SMP Negeri Se-Kecamatan Sarolangun. Cerdas Sifa Pendidikan, 12(2), 84–96. https://doi.org/10.22437/csp.v12i2.27204

Published

2025-05-30

How to Cite

Adriani , T. H., & Apriani, L. (2025). Student Satisfaction in Physical Education with Sports Facilities at SMA Negeri 12 Pekanbaru. Indonesian Journal of Sport Management, 5(2). https://doi.org/10.31949/ijsm.v5i2.13682

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.