THE INFLUENCE OF ROLE PARENTS IN HABITUATION GRADE IV ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IMPLEMENT CLEAN AND HEALTHY BEHAVIOR
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i2.4675Abstract
The fact that the educational role of parents is lacking in forming clean and healthy living habits is the background of this research. As subjects of formal education for students, parents must be able to develop practices that prioritize cleanliness and health. During the Covid-19 pandemic, instilling clean and healthy living habits became very important for students in the world of education. The study was conducted by involving fourth-grade elementary school students as participants to determine how effective parents' role was in influencing the development of clean and healthy living habits by using a quantitative cross-sectional design approach based on survey analysis. The research findings show that simple linear regression analysis shows a parental influence coefficient of 1.106 which gives a positive value. The t-test also showed that the parental role variable had a higher t count, namely 17.581, than t table 1.993, along with a Pearson value of 0.902 and a significance value of 0.000, less than 0.05. From the R2 test, parental influence gives a value of 0.813 or 81.3%, and other variables provide a value of 0.187 or 18.7%. Therefore, the conclusion is that the role of parents is very influential and has a strong relationship in forming clean and healthy living habits for fourth-grade elementary school students.
Fakta bahwa peran edukatif orang tua yang kurang dalam membentuk kebiasaan hidup bersih dan sehat menjadi latar belakang penelitian ini. Orang tua, sebagai subjek pendidikan formal bagi siswa, harus mampu membentuk kebiasaan yang memprioritaskan kebersihan dan kesehatan. Selama pandemi Covid-19, menanamkan perilaku hidup bersih dan sehat menjadi sangat penting bagi siswa dalam dunia pendidikan. Penelitian dilakukan dengan melibatkan siswa kelas IV sekolah dasar sebagai partisipan untuk mengetahui seberapa efektif peran orang tua dalam mempengaruhi perkembangan kebiasaan hidup bersih dan sehat dengan menggunakan pendekatan kuantitatif desain cross-sectional berbasis analisis survei. Temuan penelitian menunjukkan bahwa analisis regresi linier sederhana menunjukkan koefisien pengaruh orang tua sebesar 1,106 yang memberikan nilai positif. Pada uji t juga dihasilkan bahwa variabel peran orang tua memiliki t hitung lebih besar yaitu 17,581 dari t tabel 1,993 beserta nilai pearson sebesar 0,902 dan nilai signifikansi 0,000 lebih kecil dari 0,05. Dari uji R2 bahwa pengaruh orang tua memberikan nilai sebesar 0,813 atau 81,3%, dan variabel lain memberikan nilai sebesar 0,187 atau 18,7%. Oleh karena itu, kesimpulannya adalah bahwa peran orang tua sangat berpengaruh dan memiliki hubungan yang kuat dalam membentuk kebiasaan hidup bersih dan sehat bagi siswa kelas IV sekolah dasar.
Keywords:
Role of Parents, Clean, Healthy, HabituationDownloads
References
Aidah. (2021). Desain Pendidikan Karakter dalam Keluarga. Bantul: Penerbit KBM Indonesia.
Aminah, S., Wibisana, E., Huliatunisa, Y., & Magdalena, I. (2021). Usaha Kesehatan Sekolah (Uks) Untuk Meningkatkan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Siswa Sekolah Dasar. Universitas Muhamadiyah Tangerang, 6(1).
Burhanuddin, dkk. (2020). Merajut Asa di Tengah Pandemi Covid-19 (Pandangan Akademis UNHAS). Yogyakarta: Deepublish.
Dewi Prigantini, R., Abdullah, K., & Muhammadiyah Hamka, U. (2022). Perubahan Perilaku Belajar Dan Psikologis Siswa Saat Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2755
Julianti, R., & Nasirun, H. M. (2018). Pelaksanaan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Di Lingkungan Sekolah. In Jurnal Ilmiah Potensia (Vol. 3, Issue 2). www.dinkes.go.id
Kesehatan, J. I., Husada, S., Penelitian, A., Sikap, H., Asuh, P., Orang Tua, P., Bersih, H., Sehat, D., Chrisnawati, Y., & Suryani, D. (n.d.). Hubungan Sikap, Pola Asuh, Peran Orang Tua,Guru, Saranadengan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.484
Maryunani, A. (2018). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS). Jakarta: CV Trans Info Media.
Marzuki, et al. (2021). Covid-19: Seribu Satu Wajah. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Nasiatin, T., Hadi, I. N., Studi, P., Masyarakat, K., Kesehatan, I., & Faletehan, U. (2019). Determinan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Pada Siswa Sekolah Dasar Negeri. Faletehan Health Journal, 6(3), 118–124. www.journal.lppm-stikesfa.ac.id/ojs/index.php/FHJ
Notoatmodjo, Soekidjo. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nugraha, et al. (2020). Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Rohartati, S. (2022). Analisis Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1935
Rohdatul, Ais. (2020). Komunikasi Efektif di Masa Pandemi Covid-19, Pencegahan Penyebaran Covid-19 di Era 4.0. Tangerang: Makmood Publishing
Rozi, F., Zubaidi, A., Nurul Jadid Paiton Probolinggo Jl Nurul Jadid, U. P., Tanjung Lor Karanganyar Kec Paiton Probolinggo, D., & Timur, J. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Menerapkan Program Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Anak Usia Dini ARTICLE INFO ABSTRACT. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 59–68.
Ruli, E., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Keguruan, F., Pendidkan, I., Kristen, U., & Wacana, S. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak.
Sugiyono. (2017). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Suharyanto. (2020). Glosarium Seputar Covid-19. 2020: Pengurus Pusat Ikatan Pustawakan Indonesia
Syamsunardi dan Nur Syam. (2019). Pendidikan Karakter Keluarga dan Sekolah. Takalar: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Tabi’in, A. (2020). Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat(Phbs) Pada Anak Usia Dini Sebagai Upaya Pencegahan Covid 19. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 58. https://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3620
Wulandari, D. R. P. W. E. (2018). Pengetahuan Dan Peran Orangtua Terhadap Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Pada Siswa Sd Di Kecamatan Kramatwatu Serang. Jurnal Dunia Kesmas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isna Nurazmi, Diki Rukmana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).