THE EFFECT OF THE INDONESIAN REALIST MATHEMATICS EDUCATION APPROACH ON LEARNING OUTCOMES OF DATA PRESENTATION IN GRADE V ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3859Abstract
This research aims to see how huge the influence of the Pendidikan Matematika Realisitk Indonesia (PMRI) approach is on learning outcomes by students in class V Cluster I, Koto Baru District. The method used in the research was a quasi-experimental design in the form of a nonequivalent control group design. The research population was all class V Cluster I students Koto Baru District. Sampling was carried out by purposive sampling, so class V A was obtained as the class for experimental and class V B as the class for control. Based on the research results, by testing the hypothesis using the t-test at the 0,05 level of significance, it was found that tcount = 5,202 and ttable = 2.014, which means H1 is accepted because tcount > ttable. So we concluded that there is a significant effect of using the indonesian realist mathematics education approach on outcomes of learning by students in data presentation in class V Cluster I Koto Baru District.
Rendahnya kemampun peserta didik dalam pemahaman konsep matematika hingga menyebabkan rendahnya hasil belajar. Berdasarkan kajian literatur, pendekatan pembelajaran seperti PMRI memiliki kelebihan-kelebihan yang dapat dipakai dalam melakukan pengatasan akan permasalahan tersebut. Hal ini menyebabkan peneliti melaksanakan penelitian yang memiliki tujuan untuk melihat efek pendekatan berjenis Pendidikan Matematika Realisitk Indonesia (PMRI) akan hasil belajar dari peserta didik dalam materi penyajian data di kelas V Gugus I Kecamatan Koto Baru. Metode yang dipakai pada penelitian ini yakni quasi eksperimental design melalui bentuk nonequivalent control group design. Populasi dari penelitian ini yakni semua peserta didik dari kelas V Gugus I Kecamatan Koto Baru. Proses untuk mengambil sampel dilaksanakan melalui teknik purposive sampling. Sehingga diraih hasil dimana kelas V A menjadi kelas untuk eksperimen dan kelas V B menjadi kelas untuk kontrol. Berdasarkan hasil penelitian yang dilaksanakan melalui proses uji hipotesis untuk taraf signifikan 0,05 diperoleh thitung = 5,202 sedangkan ttabel adalah 2,014 yang berarti H1 diterima, karena thitung > ttabel, jadi bisa diambil kesimpulan dimana terdapat pengaruh yang signifikan dari penggunaan model belajar Pendidikan Matematika Realisitk Indonesia (PMRI) akan hasil belajar dari peserta didik pada proses belajar tematik terpadu untuk kelas V Gugus I Kecamatan Koto Baru.
Keywords:
The Indonesian Realist Mathematics Education, Math, Data PresentationDownloads
References
Anggraini, I., & Ningsih, Y. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Bangun Datar Kelas IV SD Gugus 3 Kecamatan Barangin Kota Sawahlunto. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 720-734.
Arrafi, A., & Masniladevi, M. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) sebagai Upaya Meningkatkan hasil Belajar Matematika di SD. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 750–774.
Arikunto,S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis Siswa sekolah dasar pada pembelajaran matematika kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61-70.
Elhusna, S. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Hasil Belajar Penyajian Data di Kelas V Sekolah Dasar. e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(10), 149-158.
Fitra, D. (2018). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Edukasi, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.35141/jie.v1i1.27
Faot, M. M., & Amin, S. M. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 9(1).
Hasanah, A. U., & Ariani, Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Jaring–jaring Kubus Dan Balok di Kelas V Gugus I Pariaman Utara. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2728-2738.
Hazami dan Nida Jarmita. 2013. Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) pada Materi Perkalian. Jurnal Ilmiah Didaktika Februari 2013, 13 (2): 212- 222
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
M., Helsa, Y., Zainil, Y., & Yanti, W. T. (2018). Mathematics learning through pendidikan matematika realistik Indonesia (PMRI) approach and Adobe Flash CS6. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012095
Ningsih, S. (2014). Realistic mathematics education: model alternatif pembelajaran matematika sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73-94.
Roslinawati, R., Marhadi, H., & Alpusari, M. (2017). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iva SD Negeri 032 Mumugo Kecamatan Tanah Putih. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(1), 1-11.
Safitri, N. U., & Arlis, S. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Terhadap Hasil Belajar FPB KPK Kelas IV SD. … Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd/article/view/ 10400
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ulandari, L., Amry, Z., & Saragih, S. (2019). Development of Learning Materials Based on Realistic Mathematics Education Approach to Improve Students' Mathematical Problem Solving Ability and Self-Efficacy. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 375–383. https://doi.org/10.29333/iejme/5721
Yandiana, S. N., & Ariani, Y. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) terhadap Hasil Belajar Pecahan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2945-2951.
Zuardi, Z., Yunisrul, Y., Arwin, A., & Abadi, A. (2019). The Effect of Cooperative Models of Pair Share Think on the PKN Learning Outcomes of Basic V Vocational School Students. In 5th International Conference on Education and Technology (ICET 2019). 753-757.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hadif Alfiansyah, Yarisda Ningsih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).