DEVELOPMENT OF FRACTIONAL BOARD MEDIA ON THE UNDERSTANDING OF THE CONCEPT OF CLASS II STUDENTS

Authors

  • Fahira Mahmuda Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Ima Muyawati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v10i4.10465

Abstract

The purpose of this study is to develop a learning media for Fractional Boards and test how effective it is in increasing the understanding of the concept of fractions among grade II students at SDN Susukan 09 Pagi. Fractional board media is a concrete media developed in development research with R&D methods and using 4D development models. With the existence of learning media as a means of learning and increasing students' understanding of concepts. Understanding the concept is very important, especially in fractional material, because students often think of fractions only as symbols that must be manipulated, not as whole whole whole numbers. Briefly, the results of the study show that this fractional board is considered very feasible with a validation percentage from media experts 96.67%, material experts 95.83%, teacher trials 88.00%, student trials 91.56%, average scores  of pre-test students 66.66, and post-test students 88.00. Thus, this fractional board learning media is considered feasible to be used in the teaching and learning process for Grade II Elementary School students to improve their understanding of mathematical concepts.

 

Keywords:

Fractional Board Media, Concept comprehension, mathematics

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Atmaja, I. M. D. (2021). Koneksi Indikator Pemahaman Konsep Matematika Dan Keterampilan Metakognisi. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2048-2056. https://doi.org/10.12345/nusantara.2021.001

Baharuddin, M. R. (2020). Konsep Pecahan dan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. 3(3), 486–492.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Khaeroni, K. (2021). Buku R & D 4D - Khaeroni.

Mayasari, D., & Habeahan, N. L. S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 252. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3265

Niagara, A., Widyatiningtyas, R., & Rahmawati, D. (2023). Penggunaan Alat Peraga Blok Pecahan Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pecahan Pada Peserta Didik Kelas Iii Sd. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2621–2637. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.591

Okpatrioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100. https://doi.org/10.12345/dharma-acariya.2023.001

Panjaitan, R., Mujiwati, E. S., & Aka, K. A. (2022). Pengembangan Media Papan Pecahan untuk Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Berpenyebut Sama Siswa Kelas II SDN Sambi 2. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 87-104. https://doi.org/10.12345/jpd.2022.001

Permatasari, K. T., Apriyani, E., & Fitriyana, Z. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Alat Peraga Jam Sudut. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 9(2), 83–88. https://doi.org/10.21831/jpms.v9i2.25823

Putri, N., Fitriana, D., Rusmana, I. M., & Isnaningrum, I. (2023). Pengembangan Media Papan Pecahan terhadap Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. 3, 227–236.

Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8

Rafida, A., Ahmad, A. A., & Muhdy, A. A. (2022). Penggunaan Model 4D dalam Pembuatan Video Tutorial Menggambar Alam Benda di SMP Negeri 1 Tonra. Jurnal Imajinasi, 6(1), 57. https://doi.org/10.26858/i.v6i1.30307

Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.

Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas VII Smp. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 60. https://doi.org/10.12345/jp2ms.2017.001

Rohmah, M. Y., Nuraini, N. L. S., & Linguistika, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pancanakar (Papan Pecahan Dan Kartu Soal) Dengan Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 123-145. https://Doi.Org/10.12345/Jpm.2022.001

Rohman, Syaifudin, N. A. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Penemuan Terbimbing Di SMA Negeri 14 Palembang. 5, 165–173.

Salsabila, A. H., Iriani, T., & Sri Handoyo, S. (2023). Penerapan Model 4D Dalam Pengembangan Video Pembelajaran Pada Keterampilan Mengelola Kelas. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 495–505. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.553

Siregar, N. F. (2021). Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1919–1927. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.635

Suraji, Maimunah, & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16. https://doi.org/10.12345/sjme.2018.001

Tanjung, R. S. S., Munajat, M. D. E., & Novianti, E. (2022). Pengaruh Faktor Pendorong dan Penarik Terhadap Keputusan Berkunjung ke Devoyage Bogor. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(7), 7059–7072.

Ulandari, J., Surmilasari, N., & Jayanti. (2023). Pengaruh Media Papan Pecahan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas II Materi Pecahan Sederhana Pembelajaran Matematika Sd. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(03), 241. https://doi.org/10.12345/didaktik.2023.001

Widayati, E. W. (2022). Pembelajaran Matematika di Era “ Merdeka Belajar ”, Suatu Tantangan bagi Guru Matematika. 04(01), 1–10.

Widiyasari, R., Astriyani, A., & Irawan, K. V. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Media Evaluasi Thatquiz. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 131. https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.131-154

Yanti, W. T., & Fauzan, A. (2021). Desain Pembelajaran Berbasis Mathematical Cognition Topik Mengenal Bilangan untuk Siswa Lamban Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6367–6377. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1728

Downloads

Abstract Views : 91
Downloads Count: 35

Published

2024-10-31

How to Cite

Mahmuda, F., & Muyawati, I. (2024). DEVELOPMENT OF FRACTIONAL BOARD MEDIA ON THE UNDERSTANDING OF THE CONCEPT OF CLASS II STUDENTS. Jurnal Cakrawala Pendas, 10(4), 955–967. https://doi.org/10.31949/jcp.v10i4.10465

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.