Critical Thinking Development Model in Nature Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.31949/jee.v8i1.13032Abstract
ABSTRACT
This study aims to determine: 1) School programs aimed at developing critical thinking; 2) Preparation of learning aimed at developing critical thinking; 3) Implementation of learning aimed at developing critical thinking; 4) Evaluation of learning aimed at developing critical thinking. This type of research is descriptive-qualitative with a phenomenological approach, with data collection techniques of observation, interviews, and documentation. The sources of this study were three homeroom teachers and PJOK/Outbond teachers. The research location was at SD Muhammadiyah Alam Surya Mentari in Laweyan District, Surakarta. The research time was carried out from October to December 2024. The analysis technique used triangulation data analysis of sources. The study results were as follows: (1) School programs aimed at developing critical thinking, namely through the implementation of the vision and mission of the nature school, annual activities, and extracurricular activities. (2) The preparation of learning needed to develop critical thinking includes the teacher's understanding of critical thinking, learning materials, teaching modules, teaching the school's four pillars, classroom management, learning media, and student conditions. (3) Implementation of learning in developing critical thinking through discussion and HOTS-based questions. (4) Evaluation of learning is carried out using test and non-test methods, namely through observation, such as looking at students' facial expressions and interviews. This can be used as a critical thinking development model in nature schools.
Keywords: Students; critical thinking; nature school.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) Program sekolah yang bertujuan mengembangkan critical thinking; 2) Persiapan pembelajaran yang bertujuan mengembangkan critical thinking; 3) Pelaksanaan pembelajaran yang bertujuan mengembangkan critical thinking; 4) Evaluasi pembelajaran yang bertujuan mengembangkan critical thinking. Jenis penelitian ini yaitu penelitian deskriptif-kualitatif dengan pendekatan fenomenologi, dengan teknik pengumpulan data observasi, wawancara, dan dokumentasi. Narasumber dari penelitian ini yaitu tiga guru wali kelas dan guru PJOK/Outbond. Tempat penelitian di SD Muhammadiyah Alam Surya Mentari di kecamatan Laweyan, Surakarta. Untuk waktu penelitian dilaksanakan pada bulan oktober sampai desember 2024. Menggunakan teknik analisis data triangulasi sumber. Hasil penelitian yaitu; (1) Program sekolah yang bertujuan mengembangkan critical thinking yaitu melalui pelaksanaan visi-misi sekolah alam, kegiatan tahunan, dan ekstrakulikuler. (2) Persiapan pembelajaran yang diperlukan dalam mengembangkan critical thinking yaitu meliputi pemahaman guru dalam konsep critical thinking, materi pembelajaran, modul ajar, pengajaran 4 pilar sekolah, pengelolaan kelas, media pembelajarandan keadaan peserta didik. (3) Pelaksanaan pembelajaran dalam mengembangkan critical thinking yaitu melalui diskusi dan menggunakan soal berbasis HOTS. (4) Evaluasi pembelajaran dilakukan dengan metode tes dan non tes. Semua itu, dapat dijadikan bentuk model pengembangan critical thinking di sekolah alam.
Kata Kunci: Peserta didik; critical thinking; sekolah alam.
Keywords:
Students, critical thinking, nature schoolDownloads
References
Ahmad Teguh Purwanto. (2023). Modul Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16.
Ahmadi, S. H. (2023). Upaya Peningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Persiapan Mengajar Guru. Jurnal Jendela Pendidikan, 3(01).
Aini, A., & Alfan Hadi. (2023). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(2), 208–224. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v2i2.104
Alinssan, E. annashr. (2020). Untuk Menumbuhkan Keterampilan Menulis Dan Berpikir Kritis Siswa Di SD Muhammadiyah 1 Ketelan Surakarta. Institutional Repository.
Atris Yuliarti Mulyani. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100–105. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i1.226
Azizah, A. R., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Keguruan, F. (2024). Project Based Learnıng Strategıes To Optımıze The Intellectual Intellıgence Of Elementary School Students. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(4), 3367–3376. https://doi.org/10.31949/jee.v7i4.11539
Hafsah M. Nur, & Nurul Fatonah. (2023). Paradigma Kompetensi Guru. Jurnal PGSD UNIGA, 2(1), 12–16. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JPGSDU/about
Ifa Khoiria Ningrum, Purnama, Y. I. P. (2019). Buku Sekolah Alam. Kun Fayakun.
Irmaliya Izzah Salsabilla, Erisya Jannah, & Juanda. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurna Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41.
Junaid, M., Salahudin, S., & Anggraini, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Siswa Di Smpn 17 Tebo. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 1(April), 16. https://doi.org/10.30631/psej.v1i1.709
Kaczkó, É., & Ostendorf, A. (2023). Critical thinking in the community of inquiry framework: An analysis of the theoretical model and cognitive presence coding schemes. Computers and Education, 193. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104662
Kiki Eka putri. (2023). Membangun Berpikir Kritis dalam Pendidikan Agama Islam : Strategi dan Tantagan. Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(6), 52.
Lismaya, L. (2019). BERPIKIR KRITIS & PBL (Problem Based Learning) (Nurul Azizah (ed.)). Media Sahabat Cendekia. https://books.google.co.id/books?id=bvqtDwAAQBAJ&lpg=PA1&ots=Aa8Y5BokRV&dq=berpikir kritis&lr&hl=id&pg=PR7#v=onepage&q&f=false
Manap, A. (2023). Comparative Analysis of Students’ Critical Thinking Abilities Between Outdoor and Indoor Learning. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 71–84. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v3i2.81
Marius Elopere, Y. G. (2024). Strategi Guru Meningkatkan Kemampuan Literasi Melalui Bahasa Ibu Terhadap Peserta didik. Jurnal Teologi Dan …, 6(2), 65–77. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2559421&val=24034&title=Gambaran Kepercayaan terhadap Mitos di Kelurahan Sikumana Kota Kupang
Mauda, F., & Lukman Arsyad. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Rancang Balok di Kelompok B TK Ki Hajar Dewantoro XIII Kecamatan Dungingi Kota Gorontalo. Early Childhood Islamic Education Journal, 2(1), 101–113. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v2i1.228
Musi’in, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.9573
Musrikah. (2018). Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak High Order Thinking Skill (HOTS) untuk Anak Sekolah Dasar Pembelajaran Matematika. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2), 339–360. http://www.fisikaunesa.net/ojs/index.php/JPFA/article/view/63/55
Mustakim, Nur Fuziah, Andi Rahmad Rahim, S. (2020). Seminar Mengoptimalkan Golden Ade Anak. DedikasiMU (Journal of Community Service), 2.
Najoan, R., & Makawawa, J. C. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis HOTS terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(4), 889–900. https://jurnaldidaktika.org
Ngadha, C., Nanga, B., Ledu, M. G. G., Dhiu, M. I., & Lawe, Y. U. (2023). Penerapan Metode Diskusi Untuk Mengaktifkan Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 Sd Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(1), 36–46. https://doi.org/10.38048/jcpa.v2i1.1532
Novi Andri Yani, E. M. (2024). Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif dalam Optimalisasi Prestasi Akademik Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MTS Darussalam Sidodadi, Taaman Sidoarjo. Journal Creativity, 2(1), 3025–7425. http://creativity.masmubata-bata.com/index.php/creativity
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
PISA. (2023). PISA 2022 Results Factsheets Indonesia. The Language of Science Education, 1, 1–9. https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.
Pratiwi, N. P. W., Dewi, N. L. P. E. S., & Paramartha, A. A. G. Y. (2019). The Reflection of HOTS in EFL Teachers’ Summative Assessment. Journal of Education Research and Evaluation, 3(3), 127. https://doi.org/10.23887/jere.v3i3.21853
Sawaluddin, S., & Muhammad, S. (2020). Langkah-Langkah dan Teknik Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v6i1.3793
Siregar, R. L. (2021). Memahami Tentang Model, Strategi, Metode, Pendekatan, Teknik, dan Taktik. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 63–75.
Sisca Septiani, Giandri, Sukamdi, Rusmayani, N. G. A. L., Lasri, Sadji, S., Rahayu, Ira, H. S. N. K. S., Atin, L. N. S. S. E. N. S. S., Raju, Jaisar, M. T. M., Rosalinda, N. T. S. S., & Nurlely, M. S. L. (2024). Evaluasi Pembelajaran (Andri Cahyo Purnomo (ed.); Issues 1–137). PT SADA KURNIA PUSTAKA.
Sunaryati, T., Azzahra, S. S., Khasanah, F. N., Dewi, N., & Komariyah, S. (2024). Analisis Instrumen Test Sebagai Alat Evaluasi pada Pembelajaran di Sekolah Dasar Analysis of Test Instruments as an Evaluation Tool in Learning in Elementary Schools. XX, 316–324.
Susilawati, E., Agustinasari, A., Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 11–16. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i1.1453
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemampuan Berpikir Kritis (Kajian Tentang Manfaat dari Kemampuan Berpikir Kritis). Journal of Science and Social Research, 4(3), 320. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.682
Ubabuddin, U. (2020). Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Tugas Dan Peran Guru Dalam Mengajar. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 102–118. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.512
Widyalistyorini, D. (2024). Critical Thinking Skills Profile in Plant Reproduction Material at the Elementary School Level. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(4), 3221–3229. https://doi.org/10.31949/jee.v7i4.11633