Efektivitas Program Kuliah Tujuh Menit Sebelum Masuk Kegiatan Belajar Mengajar di Mas Al-Islah Bobos
DOI:
https://doi.org/10.31949/ijie.v2i3.12461Abstract
This study aims to assess the effectiveness of the Seven Minute Lecture program at MAS Al-Islah Bobos in improving students' public speaking skills and active participation. The background of this study is rooted in the challenges faced by students, such as lack of self-confidence and participation in teaching and learning activities. The method used was quantitative with a descriptive approach, involving 64 students as respondents. Data was obtained through a questionnaire survey designed to assess students' level of confidence and engagement. Data analysis was conducted using simple statistics to provide a clear picture of the program results. The findings of this study proved a significant improvement in students' speaking skills and active engagement after attending the seven-minute lecture program. The conclusion of the research is that the Seven Minute Lecture program is effective in improving students' communication skills and self-confidence, so it can be said that the seven-minute lecture program before entering learning activities is effective in helping the process of learning activities of MA Al-Ishlah Bobos students.
Keywords:
Kuliah Tujuh Menit, Pendidikan, PartisipasiDownloads
References
Admin. (2022). Pembelajaran Aktif (Active Learning) - Pengertian, Karakteristik, Prinsip dan Jenis-jenis. Kajianpustaka.Com. https://www.kajianpustaka.com/2021/12/pembelajaran-aktif-active-learning.html
Adolph, R. (2024). HUBUNGAN KEGIATAN KULIAH TUJUH MENIT DENGAN KOMUNIKASI SISWA DI MTsN 1 BUKITTINGGI. Komunikasi, 2(10), 1–23.
Alfatih, A. (2021). Panduan Praktis Penelitian Deskriptif Kuantitatif. Universitas Sriwijaya, 1–4.
Anantri, R., Setiawan, F., & Artanto, D. (2023). Menumbuhkan Karakter Percaya Diri dan Religius Siswa melalui Program Kuliah Tujuh Menit : Studi di SMP Muhammadiyah 1 Prambanan. 1421–1429.
Anjar, W. V. (2023). Kultum Adalah Kuliah Tujuh Menit, Ini Contoh-Contohnya. Liputan 6.Com. https://www.liputan6.com/hot/read/5253160/kultum-adalah-kuliah-tujuh-menit-ini-contoh-contohnya
ARDIANTO, A. (2019). EFEKTIVITAS KULIAH TUJUH MENIT SETELAH SHOLAT DZUHUR SEBAGAI PEMBINAAN AKHLAK SISWA DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN NEGERI 7 PEKANBARU [UIN Suka Riau]. file:///C:/Users/hpnew/Downloads/EFEKTIVITAS KULIAH TUJUH MENIT SETELAH SHOLAt.pdf
Aulia, A. R., & Yulianti, A. . (2019). PENGARUH CITY BRANDING “A LAND OF HARMONY” TERHADAP MINAT BERKUNJUNG DAN KEPUTUSAN BERKUNJUNG KE PUNCAK, KABUPATEN BOGOR. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(3), 71. https://doi.org/10.31955/mea.vol4.iss1.pp67
Cahyadi, universitas buddhi dharma. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Baja Ringan Di Pt Arthanindo Cemerlang. Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 1, 60–73.
Eriyanto. (2022). Pembentukan Karakter Melalui Kultum (Kuliah Tujuh Menit) Pendidikan Agama Islam. 2(22), 9–16.
Fitri, J. N. (n.d.). PENGUATAN AKHLAK SISWA DI SMP MUHAMMADIYAH 01.
HASANAH, A. T. (2023). PEMBENTUKAN PERCAYA DIRI MELALUI KULIAH TUJUH MENIT (KULTUM) PADA PESERTA DIDIK MADRASAH IBTIDAIYAH. Pendidikan Islam Dan Multikultularisme, 5.
Izzan, A., & Oktaviani, N. (2022). Efektivitas Kegiatan Kuliah Tujuh Menit (Kultum) Dalam Membentuk Kepercayaan Diri Siswa Kelas V Di Sdit Assalam Garut Kota. Jurnal Masagi, 01(01), 1–10. https://doi.org/10.37968/masagi.v1i1.275
Konstruktivisme, P. (n.d.). eori Pembelajaran Konstruktivisme | .
Lutfiyah, N. (2023). Beda Metode: Pembelajaran Konvensional Vs. Pembelajaran Aktif. Takterlihat.Com. https://takterlihat.com/beda-metode-strategi-model-pembelajaran/
Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787
QURANI, F. I. (2023). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PERCAYA DIRI PESERTA DIDIK DALAM PUBLIC SPEAKING MELALUI KULIAH TUJUH MENIT (KULTUM) DI MTS NEGERI 1 TOLITOLI SKRIPSI.
Sajida, H., Winata, A., Astari, W. M., & Maryati, Y. (2024). A nalisis Efektivitas Pembelajaran Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Berfikir Kritis Siswa di Kelas. 9(2), 196–201.
Sulistiyowati, W. (2013). Buku Ajar Statistika Dasar. Buku Ajar Statistika Dasar, 14(1), 15–31. https://doi.org/10.21070/2017/978-979-3401-73-7
Thabron, G. (2022). Teori Belajar Konstruktivisme – Pengertian, Ciri, Prinsip,. Serupa.Id. https://serupa.id/teori-belajar-konstruktivisme-pengertian-ciri-prinsip-dsb/
Ummah, M. S. (2019). METODE PENELITIAN KUANTITATIF. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Voon, S.H1, Amran, M.S2 1, 2Fakulti. (2021). Pengaplikasian Teori Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematik. Sains Insani EISSN:
Wirawan, P. A., & , Reno Diqqi Alghazali, A. (2023). Penguatan Mental Mahasantri Al-Jamiah IAIN Curup Melalui Kuliah Tujuh Menit. Journal of Da’wah, 2, 275–295.