Literature Review: Interactive Media of PAI Learning Based on Android Games Using the Game Development Life Cycle (GDLC) Method
DOI:
https://doi.org/10.31949/ijie.v3i1.12388Abstract
This study explores the effectiveness of interactive learning media based on Android games tailored for Islamic education, employing the Ganes Development Life Cycle (GDLC) approach. A literature review of publications from 2021 to 2024 reveals that this media enhances student’s learning motivation, provides engaging and interactive learning experiences, and deepens comprehension of the material. The structured methodology of GDLC ensures efficient development of the media. In conclusion, Android-based educational games significantly improve the quality of Islamic Education (PAI) learning and align with the demands of modern digital education.
Downloads
References
Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan Guru Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769–776. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.498
Busthan, A. (2022). FILSAFAT PENDIDIKAN: Sebuah Pengantar Awal.
Catur Wijayanto, C., Anita Trisiana, & Yudhistiro Pandu Widhoyoko. (2024). Rancang Bangun Game “Alpha Master” Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Membaca dan Menulis Kelas 1 SDIST Ibnu Qoyyim Surakarta. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 119–135. https://doi.org/10.51339/akademika.v6i1.2407
Charis Noija, H., Wemaf, P. A., Nurdianty, O. A., Sohilait, W., Haumahu, S., Yusuf, H., Tomagola, K., Rindi, W., Ana, L., Salaiswa, T. S., Akuntansi, J., Ekonomi, F., & Bisnis, D. (2023). Perancangan Sistem Informasi Akuntansi Untuk Analisis Siklus Pendapatan Pada Orantata Celullar Menggunakan DFD Dan Flowchart. Jurnal Bisnis Dan Manajemen (JURBISMAN), 1(2), 577–592.
Erma Sova. (2023). Aplikasi Game Edukasi Untuk Merangsang Otak Anak-Anak Dalam Mengenal Dan Belajar Pendidikan Agama Islam Menggunakan Construct 2 Berbasis Android. Jurnal Teknik Dan Science, 2(2), 34–41. https://doi.org/10.56127/jts.v2i2.789
Hartandi, T. S., Ramadhan, M., Fazri, M. N., & ... (2024). Pengembangan Aplikasi Android” NURKIDS” tentang Asmaul Husna pada Pembelajaran PAI di kelas IV SD. Jurnal Pendidikan …, 8, 15701–15711.
Hasmawati, H., & Muktamar, A. (2023). Asesmen dalam Kurikulum Merdeka Perspektif Pendidikan Agama Islam. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1(3), 197–211. https://doi.org/10.31004/ijim.v1i3.20
Jamaludin, G. M., Araniri, N., & Nahriyah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian, Fungsi, Tujuan, Manfaat dan Macam-Macamnya. Makeda Publika.
Majid, K. (2024). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KEAGAMAAN PADA JAMA ’ AH PENGAJIAN ASY -SYIFA KELURAHAN GENUK KECAMATAN UNGARAN BARAT TAHUN 2024 UNIVERSITAS DARUL ULUM ISLAMIC CENTRE SUDIRMAN GUPPI ( UNDARIS ).
Maulido, S., Karmijah, P., & Sekolah, P. L. (2024). Upaya Meningkatkan Pendidikan Masyarakat Di Daerah Terpencil Vinanda Rahmi. Jurnal Sadewa: Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 3021–7377.
Nadawiyyah, H., & Anggraeni, D. (2021). Pengembangan media pembelajaran tajwid berbasis aplikasi Android. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 26–40. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.32661
Nasyiah, A. (2022). Game Multi-Platfrom Untuk Adab Dan Akhlak Anak Muslim Menggunakan Metode Game Development Live Cycle (Gdlc). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 254–265. https://doi.org/10.33365/jatika.v3i3.2032
Nurman, R. T. A. dan R. A. K. (2021). Rekayasa Game Edukasi Adab Dalam Bersikap Untuk Anak Kelas 1-3 Sekolah Dasar Berbasis Android. Jurnal Agents, Vol. 1(2), 11–20.
Rahmani, Z., Hijran, M., & Oktariani, D. (2023). Peran Pendidikan Ekonomi Syariah terhadap Pembangunan Karakter Bangsa. AL-Muqayyad, 6(1), 42–48. https://doi.org/10.46963/jam.v6i1.1017
Saputra, A. A., Putra, F. N., & Yusron, R. D. R. (2022). Pembuatan Game Edukasi Pengenalan Kebudayaan Indonesia Menggunakan Metode Game Development Life Cycle (GDLC) Berbasis Android. Journal Automation Computer Information System, 2(1), 66–73.
Sari, N. N. K. (2020). Rancang Bangun Media Pengenalan Huruf Hijaiyah Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Jurnal Teknologi Informasi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Bidang Teknik Informatika, 14(2), 161–170. https://doi.org/10.47111/jti.v14i2.1214
Setyono, C., Widiati, I. S., & Setiyawan, M. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MATERI BAHASA ISYARAT HIJAIYAH BERBASIS ANDROID ( STUDI KASUS : ORGANISASI GERKATIN SOLO ). 1(4), 277–293.
Sutarman, A. B., Rahmanto, Y., & Puspaningrum, A. S. (2022). Pembuatan Game Edukasi Pembelajaran Kata Imbuhan Untuk Tingkat Sekolah Dasar (Studi Kasus Sd Negeri Karang Sari Lampung Utara). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(2), 202–212. https://doi.org/10.33365/jatika.v3i2.2027
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963