Analisis Tingkat Pemahaman dan Pengamalan Nilai Tasawuf pada Mahasiswa Tasawuf dan Psikoterapi UINSSC
DOI:
https://doi.org/10.31949/ijie.v2i3.12363Abstract
The value of Sufism has an important role for each individual to achieve inner peace and closeness to God. In the context of modern education, such as in Sufism and Psychotherapy students, understanding and practicing the value of Sufism is often lacking or even not optimal. This study aims to analyze the level of understanding and practice of Sufism among students of Sufism and Psychotherapy, at the State Islamic University of Cyber Sheikh Nurjati Cirebon (UIN SSC). Through a quantitative method with a descriptive approach, this study collected data using a Bogardus scale questionnaire, which measured the understanding and practice of Sufism on 25 respondents. The results of this study indicate that the majority of Sufism and Psychotherapy students have a basic understanding of Sufism, and a low level of practice. Some of the factors that influence the low understanding and practice include the lack of pesantren education background, greater interest in psychotherapy, and challenges in applying the teachings of Sufism in everyday life. In addition, the majority of respondents felt that the teachings of Sufism did not have a significant impact on their lives. This research highlights the importance of increasing the understanding and practice of Sufism among Sufism and psychotherapy students, in order to optimize its positive impact in shaping character and inner peace, especially in the modern era.
Keywords:
Tasawuf, Pemahaman, pengamalanDownloads
References
A. Ghani, S. Z. (2021). Peran Pondok Pesantren Dalam Membentengi Dari Faham Radikalisme
Melalui Pendekatan Tasawuf (Studi Kasus Pada Pondok Pesantren Al-
Munawwirussholeh Bandar Lampung). . Jurnal Studi Keislaman, 17-38.
Abdul Ghani, F. M. (2024). Aktualisasi Nilai-Nilai Tasawuf Dalam Buku Wasiat Renungan
Karya TGKH. Muhammad Zinuddin Abdul Madjid di Madrasah Aliyah Mu’allimin
NW Anjani. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9, 523-530.
Afriansyah, B. U. (2021). Analisis Implementasi Penyusunan Laporan Keuangan Pada Umkm
Berdasarkan Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro, Kecil Dan Menengah (SAK
EMKM). Jurnal Saintifik (Multi Science Journal), 25-30.
Amanda, L. Y. (2019). Uji Validitas dan Reabilitas Tingkat Parsitipasi Politik Masyarakat Kota
Padang. Jurnal Matematika UNAND, 179-188.
Amin, N. F. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel Dalam Penelitian. Pilar, 15-31.
Difa Magdalena, N. S. (2023). Pengalaman Mahasiswa Dalam Interaksi Sosial Di Kelas
Perkuliahan. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1003–1010.
Dr. Ahmad Kamaluddin, M. A. (2022). Kontribusi Regulasi Emosi Qur’ani Dalam Membentuk
Perilaku Positif : Studi Kasus Komunitas Punk Tasawuf Underground. Surabaya: Cipta
Mendia Nusantara.
Endang Komara, E. S. (2022). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Bandung: PT.
Refika Aditama.
Enok Risdayah, K. S. (2019). Tasawuf Dalam Karya Sasatra Kontemporer. Syifa Al-Qulub,
Vol. 3, No.2, 85-87.
Erga Trivaika, M. A. (2022). Perancangan Aplikasi Pengelola Keuangan Pribadi Berbasis
Android. JURNAL NUANSA INFORMATIKA, 33-40.
Fauziyah Fadhilatun Nisa, A. P. (2024, November 29-30). Makrab Wong Unik. (A. F.
Muhammad Wildan AlMa'ruf, Pewawancara)
HAFIZHUDDIN, M. I. (2019). HUBUNGAN ANTARA SELF DISCLOUSURE MELALUI
STATUS WA DAN KUALITAS HIDUP PADA MAHASISWA DI UNIVERSITAS
MUHAMMADIYAH SURABAYA. Surabaya: UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH
SURABAYA.
Jarir. (2019). Nilai-nilai Pendidikan Karakter di Media Massa (Kajian Terhadap Rubrik Opini
Riau Pos Tahun 2014-2017). Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Lestari, P. D. (t.thn.). Konsep Puja Berjapa dan Meditasi. Universitas Islam Negeri Raden Fatah
Palembang.
Muhadjir, N. (1977). Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial; Teori Pendidikan Pelaku Sosial
Kreatif, Edisi V. Yogyakarta: Rake Sarasin Radar Jogja.
Muhammad Taufik Azhari, M. A.-F. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. Jambi: PT.
Sonpedia Publishing Indonesia.
Muhson, A. (2006). Teknik Analisis Kuantitatif. -, 1-5.
Nyoto, N. (2023). PemaknaanUmat Budha Vihara Lalitavistara Terhadap Alam Sukhavati.
Jurnal Agama Budha dan Ilmu Pengetahuan, 134-142.
Prof. Augusty Ferdinand, D. (2020). Metode Penelitian Manajemen (Vol. 5). Diponegoro:
Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Pujihastuti, I. (2010). Prinsip Penulisan Kuesioner Penelitian. Jurnal Agri Bisnis dan
Pengembangan Wilayah, 43-56.
Rahmat, A. Y. (2022). Pantun mukun kupasan nilai kemanusiaan melayu Islam. Malay, Arabic
and English Literature (ICMAEL 2022), 644.
Rini, W. A. (2024). Efektifitas Kepemimpinan Kristen yang Berintegritas : Sebuah Perspektif
Etis-teologis. Jurnal Teruna Bhakti, 34-49.
Sa'adah, A. (2019). Pola Komunikasi Spiritual Dalam Praktik Sujud Aliran Kepercayaan
Sumarah (Pendekatan Fenomenologi Paguyuban Sumarah Kabupaten Ponorogo).
Ponorogo: IAIN Ponrogo.
Sa'adah, A. (t.thn.). Pola Komunikasi Spiritual Dalam Praktik Sujud Aliran Kepercayaan
Sumarah (Pendekatan Fenomenologi Paguyuban Sumarah Kabupaten Ponorogo).
Sena Wahyu Purwanza, S. N. (2020). METODOLOGI PENELITIAN KUANTITATIF,
KUALITATIF, DAN KOMBINASI. Bandung: CV. MEDIA SAINS INDONESIA.
Slamet, R. W. (2022). Validitas dan Reliabilitas Terhadap Instrumen Kepuasan Kerja. Jurnal
MAnajemen dan Bisnis.
Zelia. (2023). TINGKAT PEMAHAMAN MASYARAKAT DESA KEMBANG SERI
TERHADAP PERAN OTORITAS JASA KEUANGAN (OJK). Bengkulu: UIN
Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Zona, B. A. (2024). MENUMBUHKAN BRAND AWARENESS GEN Z TERHADAP
EVENT ASIA AFRICA FESTIVAL DI KOTA BANDUNG. FAD.
Zulaicha, E. (2019). Yoga Dalam Bhagavadgita. Jurnal Yoga dan Kesehatan, 20-32.