PENGARUH PROFESIONAL GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PENERAPAN KURIKULUM 2013 TERHADAP SIKAP RELIGIUS SISWA

Penulis

  • Herti Nurhayati UNIVERSITAS MAJALENGKA
  • Lalan Soeherlan S UNIVERSITAS MAJALENGKA
  • E Kosmajadi UNIVERSITAS MAJALENGKA

DOI:

https://doi.org/10.31949/madinasika.v3i2.2120

Abstrak

The research was motivated by the low religious attitudes of elementary school students, presumably due to the low level of professional teachers and the implementation of the 2013 curriculum, aimed to see: a) teacher professionalism, the implementation of the 2013 curriculum, and students' religious attitudes; b) The magnitude of the professional influence of teachers on students' religious attitudes; c) The amount of implementation of 2013 on students' religious attitudes; and d) The magnitude of the professional influence of teachers and the implementation of the 2013 curriculum together on students' religious attitudes. This research is quantitative with survey methods, data filling techniques with questionnaires distributed to 71 respondents. Data analysis with parametric statistics, analyzed descriptively and verificatively. The results showed; a) Professional teachers are in good condition; b) The 2013 curriculum has been well implemented; c) students' religious attitudes are in good condition, but have weaknesses in certain aspects; d) Teachers have an effect on students' religious attitudes; e) The implementation of the 2013 curriculum has an effect on students' religious attitudes; and f) Together, professional teachers and the implementation of the 2013 curriculum have an effect on students' religious attitudes with the influence of 84.90% and the remaining 15.10%, other factors. Conclusion, both partially and collectively, professional teachers and the implementation of the 2013 curriculum have an effect on students' religious attitudes

Kata Kunci:

Professional, Teachers, Islamic Religious Education, 2013 Curriculum

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Arifin (2004). Psikologi Da’wah; Suatu

Pengantar Studi, Jakarta: Bumi Aksara.

Peraturan Pemerintah No 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Permendikbud No. 81a Tahun 2013, tentang Implementasi Kurikulum,

pada Lampiran IV Tentang Pedoman Umum Pembelajaran.

Permenag RI Nomor 16 Tahun 2010 tentang Pengelolaan Pendidikan Agama Islam di Sekolah.

Rahmat, Jalaludin. (2003). Psikologi Agama, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Aplikasi Riset Pendidikan, Jakarta: , (2008). Psikologi Agama

Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2005). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta : Rineka Cipta.

Chaplin (2005). Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: PT Remaja Rosdakarya

Daradjat, Z (2003). Ilmu Jiwa Agama, Jakarta:Bulan Bintang.

Depdiknas. (2004). Penilaian Kinerja Guru, Jakarta: Direktorat Ketenagaan Depdiknas RI.

Depag RI (1993) Al Quran dan Terjemahannya, Jakarta: Gema Risalah Press.

Ginanjar, Ari (2003) Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ power : Sebuah Inner Journey Melalui Ihsan, Jakarta : ARGA.

Kemendiknas RI No 16 tahun 2006 Kurniasih Imas dan Berlin Sani (2018).

Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru, Jogjakarta: Kata Pena.,

Kurniasih, N. 2018. Implementasi Kurikulum 2013 Dan Pembelajaran Memahami Perilaku Keagamaan dengan Mengaplikasikan Prinsip- prinsip Psikologi, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Salim, Peter dan Salim,Yenny. (2002). Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer, Jakarta: Modern English Perss.

Suroso, FN dan Ancok, D. (2008). Psikologi Islam, Solusi Islam atas Problem- problem Psikologi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sudjana, Nana. (2005). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya

Sutisna, O. (2003). Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis dan Praktis Profesional. Bandung: Angkasa.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Sutjipto (2014). Keselamatan dan Kesehatan Kerja, Yogyakarta: Gosyeri.

Syah, Muhibin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

PAI, Jurnal Atthulab, Volume : III, (2011). Psikologi Pendidikan,Nomor 2, 157-168.

Mulyasa. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung Rosda Karya (2017). Menjadi Guru Profesional.

Bandung : PT. Remaja Rosda Karya.

Nazir, M. (2013). Metodologi Penelitian, Jakarta: Erisco.

Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syarnubi. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan, Jurnal Tadrib, Vol. V, No. 1, 87-103.

Umar, Husen. (2004). Manajemen Teori Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

Wirawan. (2012). Profesi dan Standar Evaluasi. Jakarta: Yayasan Bangun Indonesia & UHAMKA Press.

Zuhairini. (2017). Filsafat Pendidikan Islam,

Jakarta: Bumi Aksara.

Unduhan

Abstract Views : 199
Downloads Count: 32

Diterbitkan

2022-02-24

Terbitan

Bagian

Articles