Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa pada Materi Berdirinya Organisasi Budi Utomo di Kelas V SDN 2 Kutanagara

Authors

  • KIKI RIZKI MUBAROQ SDN 2 KUTANAGARA
  • Indah Rahmawati
  • Indah Primahati

Abstract

ABSTRACT

This research is motivated by the low reading comprehension ability of students in understanding the chronology of the establishment of the Budi Utomo organization, because there are too many important events, important dates and also important figures who are prone to misconceptions in students. In addition, the teacher has not used media that is in accordance with the characteristics of students in delivering learning material. One effective way to improve students' reading comprehension skills on the material for the founding of the Budi Utomo organization is by using KOMIK media. KOMIK media can make learning more fun. With fun learning it is hoped that it can increase student learning motivation so that student learning outcomes will also increase. The method used is the classroom action research method with the Kemmis and Mc.Taggart spiral loop. The research subjects were fifth grade students at SDN 2 Kutanagara, totaling 33 students. This research took place in 2 cycles. The research instruments used were observation sheets and test questions. Data were analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. The results of the study show that using KOMIK Media can improve students' reading comprehension skills on the material about the founding of the Budi Utomo organization. This can be proven by an increase in learning outcomes in each cycle. In cycle I, students who completed increased by 79.68% with a class average of 79.68. In cycle II, students who completed increased to 100% with a class average of 98.96.

 

ABSTRAK

Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya kemampuan membaca pemahaman siswa dalam memahami kronologis berdirinya organisasi Budi Utomo, karena terlalu banyak peristiwa penting, tanggal penting dan juga tokoh penting yang rentan dengan miskonsepsi pada siswa. Selain itu, guru belum menggunakan media yang sesuai dengan karakteristik siswa dalam penyampaian materi pembelajaran. Salah satu cara yang efektif untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa pada materi berdirinya organisasi Budi Utomo yaitu dengan menggunakan media KOMIK. Media KOMIK dapat menciptakan pembelajaran yang lebih menyenangkan. Dengan pembelajaran yang menyenangkan diharapkan dapat meningkatkan motivasi belajar siswa sehingga hasil belajar siswa juga akan meningkat. Metode yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas dengan alur putaran spiral Kemmis dan Mc.Taggart. Subjek penelitian siswa kelas V SDN 2 Kutanagara yang berjumlah 33 siswa. Penelitian ini berlangsung dalam 2  siklus. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi dan soal tes. Data dianalisis secara deskriftif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan Media KOMIK dapat meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa pada materi berdirinya organisasi Budi Utomo. Hal itu dapat dibuktikan dengan adanya peningkatan hasil belajar dalam setiap siklusnya. Pada siklus I siswa yang tuntas mengalami peningkatan sebesar 79,68% dengan rata-rata kelas 79,68.. Pada siklus II siswa yang tuntas mengalami peningkatan menjadi 100% dengan rata-rata kelas 98,96.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2022-12-15

How to Cite

KIKI RIZKI MUBAROQ, Indah Rahmawati, & Indah Primahati. (2022). Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa pada Materi Berdirinya Organisasi Budi Utomo di Kelas V SDN 2 Kutanagara. Journal of Innovation in Primary Education, 1(2), 68–75. Retrieved from https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jipe/article/view/3946

Issue

Section

Articles