Pemberian Pendidikan Karakter Dengan Relevansi Pedagogi Dalam Film Animasi Upin Ipin

Authors

  • Virda Adinda Larasati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Cucun Sunaengih Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Sumedang, Jawa Barat, Indonesia.
  • Aah Ahmad Syahid Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Sumedang, Jawa Barat, Indonesia.

DOI:

https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.5871

Abstract

This study discusses the values of character education with pedagogical relevance in the animated film Upin and Ipin. The animated film Upin and Ipin is a quality children's film because it conveys education in the form of character education and transfers pedagogical values ​​that can help develop children's character. This study aims to find out how the relevance of pedagogical values ​​and educational values ​​in the animated film Upin and Ipin for elementary school children so that the focus of this research is on the character values ​​of the animated film characters Upin and Ipin. This type of research is a qualitative descriptive research. The method used is a documentation method for data collection and a content analysis method for analyzing data. The results of the study show that the animated films Upin and Ipin have character education values ​​and are relevant to pedagogy, namely religion, tolerance, social care, hard work, friendship, and responsibility. This study gives meaning to animated films as an effective medium for conveying education and character values ​​to elementary school-age children.

Keywords:

character education, pedagogic, values; films; upin and ipin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, N. I. M., Ismaya, E. A., & Pratiwi, I. A. (2022). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Karakter Peduli Sosial Anak. Jurnal Basicedu, 6(2), 2547–2555. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2465

Ahmad, J. (2018). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). Jurnal Analisis Isi, 5(9).

Arsyad, L., Akhmad, E., & Habibie, A. (2021). Membekali anak usia dini dengan pendidikan karakter: Analisis cerita film animasi Upin dan Ipin. Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(2).

Baginda, M. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Berbasis Karakter pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Ilmiah Iqra’, 10(2). https://doi.org/10.30984/jii.v10i2.593

Batubara, H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif - Google Books. In Fatawa Publishing (Issue October).

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1). https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Istati, D. (2019). Membentuk Karakter Bangsa Sejak Usia Dini. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 6(01). https://doi.org/10.21009/jkkp.061.09

Kementerian Pendidikan Nasional (Kemendiknas). (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter bangsa. Badan Penelitian Dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Kumala, V. M., Susanto, R., & Susilo, J. (2018). Hubungan pengetahuan pedagogik dengan kompetensi pedagogik serta perbedaannya di sekolah negeri dan sekolah swasta. Prosiding SNIPMD, 1(1).

Kusumandari, R. B. (2013). Character Education Model for Early Chilhood Based on E-Learning and Culture of Java. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(1).

M. Fadillah. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan-Permainan Edukatif. PG-PAUD Univeristas Muhammadiyah Ponorogo.

Mirhan. (2016). Hubungan Antara Percaya Diri Dan Kerja Dalam Olahraga Dan Keterampilan Hidup. Jorpress, 12(1).

Ningsih, T., Zamroni, Z., & Zuchdi, D. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter di SMP Negeri 8 dan SMP Negeri 9 Purwokerto. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(2). https://doi.org/10.21831/jppfa.v3i2.9811

Pasrah, R., Ganda, N., & Mulyadiprana, A. (2020). Nilai-Nilai Karakter yang Terdapat dalam Film Animasi Upin dan Ipin Episode “Jembatan Ilmu.” PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3). https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i3.28665

Prabandari, A. S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1). https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.586

Purnomo, H. (2013). Peran Orang Tua dalam Optimalisasi Tumbuh Kembang Anak untuk Membangun Karakter Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Parenting.

Rahayu, R. P. (2016). Implementasi Pembelajaran Nilai Tanggung Jawab pada Siswa Kelas III SD 1 Pedes Sedayu Bantul Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(5).

Rizal, M. (2014). Pengaruh Menonton Film 5 CM Terhadap Motivasi Kunjungan Wisata Ke Gunung Semeru. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Rohmah, U. (2018). Pengembangan Karakter Pada Anak Usia Dini (AUD). AL-ATHFAL : JURNAL PENDIDIKAN ANAK, 4(1), 85–102. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2018.41-06

Sapdi, R. M. (2023). Peran Guru dalam Membangun Pendidikan Karakter di Era Society 5.0. Jurnal Basicedu, 7(1), 993–1001. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4730

Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/10.53515/cji.2020.1.1.1-6

Yuliyanto, A., Fadriyah, A., Yeli, K. P., & Wulandari, H. (2018). Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13(2). https://doi.org/10.17509/md.v13i2.9307

Zarkasi, T., & Kusaeri, A. (2018). Penguatan pendidikan karakter di madrasah (perpres no 68 tahun 2017). Al-Muta’aliyah STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang Volume, I(3).

Downloads

Abstract Views : 195
Downloads Count: 361

Published

2023-09-30

How to Cite

Adinda Larasati, V., Cucun Sunaengih, & Aah Ahmad Syahid. (2023). Pemberian Pendidikan Karakter Dengan Relevansi Pedagogi Dalam Film Animasi Upin Ipin . Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1403–1415. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.5871

Issue

Section

Articles