Pengaruh E-Promotion, Kelompok Referensi, dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee
DOI:
https://doi.org/10.31949/entrepreneur.v5i1.7737Abstract
The purpose of this research is to find out how e-promotion, reference groups, and ease of use influence purchasing decisions on the shopee marketplace. This research is conducted using methods of quantitative research can be understood as methods used to research on a particular population or sample, data collection using research instruments, data analysis of a statistical nature, with the aim of testing the hypothesis that has been established. The sample in this study is 160 people who have used marketplace shopee. Sampling technique is purposive sampling. The research results show that there is an influence between e-promotion, reference groups have an influence on purchasing decisions, while ease has no influence on purchasing decisions in the shopee marketplace.
Keywords:
E-Promotion, Group of References, Facilities, Purchase DecisionsDownloads
References
Agustiningrum, D., & Andjarwati, A. L. (2021). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, dan Keamanan terhadap Keputusan Pembelian di Marketplace. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(3), 896–906. https://doi.org/10.26740/jim.v9n3.p896-906
Agustiningsih, D., & Purwanto (2023) Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan Dan E-Promotion Terhadap Keputusan Berkunjung (Studi Empiris Pada Tempat Wisata Magetan Park Di Kabupaten Magetan). Seminar Inovasi Manajemen Bisnis dan Akuntansi (SIMBA) 5. 2686 - 1771
Amirullah, A., Zulkarnain, M., & Astuti, Y. (2021). Gaya Hidup Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Iphone. Jurnal Ekonomi Perjuangan, 2(1), 76–83. https://doi.org/10.36423/jumper.v2i1.645
Azizah, N., & Kusnanto, D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan E-Promotion terhadap Keputusan Pembelian pada Outlet Cafe Eat Toast di Indramayu. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 367. https://doi.org/10.33087/jmas.v8i1.730
Citaningtyas, D., Kadi, A., Purwanto, H., & Ramadani, L. D. (2021). Pengaruh E ‐ Promotion , E ‐ WOM dan lokasi terhadap kepuasan konsumen melalui keputusan pembelian sebagai variabel intervening Pendahuluan. 5(2), 224–238.
Efendi, B., Nurhayati, E. C., & Hidayatullah, M. F. (2022). TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA TRAVELOKA ( Studi Kasus Pada Konsumen Traveloka Di Kabupaten Wonosobo ) Pendahuluan Keputusan pembelian merupakan suatu tindakan oleh konsumen untuk membeli atau tidak membeli suatu produk maupun jasa yang didalamnya terd. 6(2), 104–115.
Faidah, E. N., & Harti. (2021). Pengaruh Intensitas Browsing Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Sabun Pembersih Wajah (Studi Pada Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1167–1173.
Firmansyah, F., & Jarror, A. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Vivo. Manajerial, 8(03), 247. https://doi.org/10.30587/manajerial.v8i03.2547
Gunarsih, C. M., & Tamengkel, L. F. (2021). Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Toko Pelita Jaya Buyungon Amurang. 2(1), 69–72.
Hair J.F., 2010.Multivariate Data Analysis.Seventh Edition. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Handayani, A., Aufa, M., Rahmi, V. A., & Vilantika, E. (2021). Pedoman Penulisan Proposal dan Skripsi Edisi Revisi 2021. Universitas Muhammadiyah Gresik.
Indraswara, A. P., & Surianto, M. A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Promosi Terhadap keputusan Pembelian Shopee Food (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UMG 2019-2019). Jurnal Ilmiah Research and Development Student (JIS), 1(2), 163–177.
Istanti, F. (2017). Pengaruh Harga, Kepercayaan, Kemudahan Berbelanjadane-Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Belanja Onlinedi Kota Surabaya. Administrasi Bisnis, 1–10. www.marketer.com
Jogiyanto, 2007. Sistem Informasi Keperilakuan. Edisi Revisi. Yogyakarta: Andi Offset.
Kotler, Philip and Gary Amstrong. (2016). Prinsip-prinsipPemasaran. Edisi13. Jilid 1. Jakarta:Erlangga.
Marlius, D. (2022). Pengaruh Merek , Harga , Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian ( Studi Kasus Pembelian Smartphone Oppo pada Rindo Cell di Surantih Kecamatan Sutera Kabupaten Pesisir Selatan ). 1.
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Kepercayaan, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada E-Commerce Shopee (Survei pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 43–53. https://doi.org/10.36987/ecobi.v7i1.1528
Oktavani, F., & Simatupang, L. N. (2020). Pengaruh Harga, E-Promosi Dan Kepercayaan, Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Di Aplikasi Lazada (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Satya Negara Indonesia Kampus A). Jurnal Manajemen, 4(2), 26–36. https://doi.org/10.54964/manajemen.v4i2.139
Pramudita, A. S., & Agustia, R. E. (2020). E-Service Quality dan E-Promotion Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Website Traveloka.com. Competitive, 15(2), 106–114. https://doi.org/10.36618/competitive.v15i2.961
Prakoso, S. B. (2014). Analisis Pengaruh E-Promotion, Brand Image, dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Buck Store Semarang. In Universitas Diponegoro Semarang. https://core.ac.uk/download/pdf/76921066.pdf
Putra, F. A. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Iphone (Studi Pada Konsumen iPhone di Universitas Brawijaya). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Rahayu, Imam Sugih. (2015). Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Dengan Menggunakan Kerangka Technology Acceptance Model (TAM) (Studi Kasus PT Bank Syariah Mandiri Cabang Yogyakarta). Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, Vol. V, No. 2, 137-150.
Salsabila, H. Z., Susanto, S., & Hutami, L. T. H. (2021). Pengaruh Persepsi Risiko, Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 9(1), 87–96. https://doi.org/10.37641/jimkes.v9i1.442
Sari, N. E., & Oswari, T. (2020). Pengaruh Kemudahan, Kepercayaan, Dan Keamanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian Pada Toko Online Tokopedia. Creative Research Management Journal, 3(2), 34. https://doi.org/10.32663/crmj.v3i2.1550
Sumarwan, Ujang. 2014. Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia
Suryani, Tatik. 2013. Perilaku Konsumen di Era Internet Implikasinya pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta : Graha Ilmu
Tanady, E. S., & Fuad, M. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas layanan Terhadap Keputusan Pembelian Tokopedia di Jakarta. Manajemen Pemasaran, 9(021), 113–123.
Tjiptono Fandy,2001.Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Andi Ofset.Yogyakarta.
Turban, E., King, D., Lee, J. K., Liang, T.-P., & Turban, D. C. (2015). Electronic Commerce - A Managerial and Social Perspective. Switzerland: Springer International Publishing. http://www.springer.com/gp/book/9783319100906
Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). kelompok Referensih. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 12. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Yusuf, A. (2021). The Influence of Product Innovation and Brand Image on Customer Purchase Decision on Oppo Smartphone Products in South Tangerang City. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal, 2(1), 472–481.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andhifa Eka Putri, Moh Agung Surianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
An author who publishes in the Entrepreneur: Jurnal Bisnis Manajemen dan Kewirausahaan agrees to the following terms:
1. Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
2. The author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work