Meningkatkan Konsentrasi Belajar Menggunakan Metode Teams Games Tournament Pada Mata Pelajaran PAI

Authors

  • Putri Lailiyatul Azizah Al-Husen Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Salwa Hafizhah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sifa Ikhsaniandita Rizqiyah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • M. Makbul Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nur Aini Farida Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9560

Abstract

This research seeks to increase the learning concentration of class V students at SDN Cikampek Barat IV. The research methodology used in this research is called classroom action research. Concentration is necessary in learning because it facilitates students' understanding and retention of the information presented by the teacher. Two cycles, each consisting of four stages—1) Planning, 2) Action, 3) Observation, and 4) Evaluation reflection—constitute this research. For fifth grade students at SDN Cikampek Barat IV, the Teams Game Tournament method can increase students' learning concentration in PAI learning in line with the activities that have been carried out starting from the pre-cycle, cycle I action, and cycle action. The percentage of completion in the pre-cycle was originally only 44 .4% in cycle I increased to 76.9% and in cycle II increased to 96.7%. From the results of the completeness presentation, we can see that the TGT type cooperative learning model can increase student concentration in learning.

Keywords:

Islamic Education, pembelajaran kooperatif, Model Team Games Tournament (TGT)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan guru sekolah dasar dalam menghadapi era society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769–776.

Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran: 4 pilar peningkatan kompetensi pedagogis. CV. Kaaffah Learning Center.

Amala, A. K., & Kaltsum, H. U. (2021). Peran Guru sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Menanamkan Kedisiplinan Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5213–5220.

Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346.

Manurung, M. M., & Rahmadi, R. (2017). Identifikasi faktor-faktor pembentukan karakter mahasiswa. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 1(1), 41–46.

Pandiangan, A. P. B. (2019). Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru Dan Kompetensi Belajar Siswa. Deepublish.

Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171–186. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882

Susanto, A. (2016). Manajemen peningkatan kinerja guru konsep, strategi, dan implementasinya. Prenada Media.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Tanjungpura, U. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization di Kelas VII MTs AL-Muhajirin Rasau Jaya. 4(2), 229–241.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.

Yansah, O., Asbari, M., Jamaludin, G. M., Marini, A., & Zulela, M. S. (2023). Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Tantangan dan Peluang. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 48–52.

Downloads

Abstract Views : 178
Downloads Count: 236

Published

2024-06-06

How to Cite

Al-Husen, P. L. A., Hafizhah, S. H., Rizqiyah, S. I. R., Makbul, M. M., & Farida, N. A. F. (2024). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Menggunakan Metode Teams Games Tournament Pada Mata Pelajaran PAI. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 634–643. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9560

Issue

Section

Articles