Ilmu Dalam Pandangan Islam
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i2.11608Abstract
Nature is increasingly modern and advanced, and through this development and advancement, technology and science are also increasingly advanced. According to the Islamic perspective, knowledge is important and must be carried out in appropriate ways. If science does not have an Islamic perspective, physical and non-physical instability can arise. The aim of this research is to explore the nature of science from an Islamic perspective using the literature study method. This research investigates the basic concepts and principles of technology and knowledge contained in Islamic teachings through qualitative research methods. In order to obtain a good interpretation of religious perspectives on advances in technology and knowledge, and in what way these can be linked to aspects of Islam, a number of Islamic literary sources were studied. The results of this study are intended to provide a more specific understanding of the way Islam views its role and influence on technology and knowledge for human and social prosperity. This study can help gain a broader understanding of how technology, science and religious aspects interact through an Islamic perspective.
Keywords:
Manajemen PendidikanDownloads
References
Adhiguna, B. (2022). Pandangan Al-Qur’an Terhadap Ilmu Pengetahuan dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Sains. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 11(2), 76–83. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v11i2.56148
Azman, Z. (2023). Rumpun Ilmu Pengetahuan Sosial Dalam Perspektif Islam dan Barat. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 21(2), 185–203.
Darani, N. P. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Perspektif Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1), 133–144.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14565
Fitrian, Z. A., Nasrulloh, A., & Nugroho, S. (2022). Perspektif Islam Tentang Signifikansi Antara Filsafat dan Ilmu. Aqlania: Jurnal Filsafat dan Teologi Islam, 13(2), 253–268.
Hadriana, M. (2023). Hakekat Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Dalam Pandangan Islam. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 9(1), 101–108.
Husaini, A. (2020). Filsafat Ilmu: Perspektif Barat & Islam. Gema Insani.
Khalid, A. S. binti, & Putri, I. D. (2020). Analisis Konsep Integrasi Ilmu Dalam Islam. WARDAH : Jurnal Dakwah dan Kemasyarakatan, 21(1), 35–50.
Khasanah, W. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Islam. Jurnal Riset Agama, 1(2), 296–307. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14568
Kosasih, A. (2024). Epistemosufi: Rahasia Ilmu Dalam Pandangan Sultanul-Auliya Al-Jailani. Kabuyutan: Jurnal Kajian Ilmu Sosial dan Humaniora Berbasis Kearifan Lokal, 3(2), 129–135.
Lubis, M. S. I. (2021). Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Perspektif Islam. Jurnal Prosiding Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Dharmawangsa, 8(1), 79–88.
Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta Teoretis-Filosofis dan Aplikatif-Normatif. Amzah.
Mubarok, M. F. (2020). Ilmu Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Kontemplasi : Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 8(1), 22–38.
Muhaimin, A., Nurdin, & Alhabsyi, F. (2023). Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Menurut Pandangan Islam. Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0), 1(1), 92–96.
Sapada, A. O., & Arsyam, M. (2020). Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Menurut Pandangan Islam.
Tajuddin, T., & Awwaliyyah, N. M. (2021). Paradigma Integrasi-Interkoneksi Islamisasi Ilmu Dalam Pandangan Amin Abdullah. Aksiologi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 2747–2752.
Wardanah, J. F., Aspinda, L., Aurin, N., & Nasution, Y. A. (2023). Filsafat Ilmu Dalam Pandangan Islam. Hibrul Ulama: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 5(1), 21–29.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.