Blending Traditional and Modern Methods A New Curriculum Framework for PAI

Authors

  • Habib Zainuri Universitas Kutai Kartanegara Tenggarong

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9544

Abstract

The background of this research is the need to develop a curriculum for Islamic Religious Education (PAI) that integrates traditional and modern teaching methods to enhance the quality of religious education in the digital era. This research aims to design a holistic PAI curriculum framework that retains traditional moral values while leveraging modern technology and pedagogy. The research method used is action research, involving an in-depth literature review and the implementation of the curriculum model in several schools as case studies. The findings show that integrating traditional and modern methods in the PAI curriculum can deepen religious understanding and develop 21st-century skills in students, such as digital literacy and critical thinking. The conclusion of this research is that the proposed PAI curriculum can address the challenges of religious education in the modern era, provide practical guidance for educators, and significantly contribute to innovation in Islamic education. Thus, it is hoped that young generations will be equipped with the moral integrity and adaptive capabilities needed to face technological advancements and global

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2012). Pembelajaran berbasis pemanfaatan sumber belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2).

Ali, H. Z. (2022). Hukum Islam: Pengantar Ilmu Hukum Islam di Indonesia. Sinar Grafika.

Alvizar, A. (2023). Pola Modern Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 115–130.

Cahyani, N. D., Luthfiyah, R., Apriliyanti, V., & Munawir, M. (2024). Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Budaya Religius Untuk Meningkatkan Pembentukan Karakteristik Islami. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 23(1), 477–493.

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75–96.

Daulay, H. H. P. (2018). Sejarah Pertumbuhan & Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. Kencana.

Dewi, R. M., & Mailasari, D. U. (2020). Pengembangan Keterampilan Kolaborasi pada Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 220–235.

Dodego, S. H. A. (2022). Pentingnya Penguasaan Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(2), 55–70.

Duryat, H. M. (2021). Kepemimpinan Pendidikan: Meneguhkan Legitimasi Dalam Berkontestasi Di Bidang Pendidikan. Penerbit Alfabeta.

Ediana, D., Andriani, N., Ilmi, A. R. M., Rinovian, R., & Zulfikhar, R. (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Aplikasi dan Platform WEB: Kajian Literatur Terhadap Pengembangan Keterampilan Holistik Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 860–866.

Hakim, L. (2020). Pendidikan Islam Integratif: Best Practice Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Pendidikan Tinggi. Gestalt Media.

Husein, S. (2018). Urgensi Pembelajaran Al-Qur’an Hadist Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di Mts Nurul Ikhlas Kalapa Dua Seram Bagian Barat. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1–13.

Iskandar, I. (2022). Pengembangan Strategi Dalam Menyampaikan Pesan Dakwah Melalui Seni Dan Budaya: Memahami Penyampaian Nilai-Nilai Islam Melalui Kesenian. Etika: Journal of Islamic Communication and Broadcasting Science, 1(2), 57–66.

Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi pendidikan: peran pendidikan berkelanjutan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2416–2422.

Jenita, J., Harefa, A. T., Pebriani, E., Hanafiah, H., Rukiyanto, B. A., & Sabur, F. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Menunjang Pembelajaran: Pelatihan Interaktif Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13121–13129.

Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P. S., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam pendidikan: Tinjauan literatur. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2742–2747.

Karim, B. A. (2020). Strategi Pembelajaran Kitab Kuning (Transformasi Penguatan Sistem Subkultur Pondok Pesantren Indonesia). LPP Unismuh Makassar (Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas ….

Kasi, R. (2023a). Pembelajaran Aktif: Mendorong Partisipasi Siswa.

Kasi, R. (2023b). Pembelajaran Aktif: Mendorong Partisipasi Siswa.

Khairani, P., Khadavi, M., & Salsyabillah, M. (2023). Pembelajaran Berbasis Game: Manfaat, Tantangan, dan Strategi Implementasi dalam Konteks Pendidikan Tinggi Pada Akademi Keuangan Perbankan Nusantara (AKUBANK). Jurnal Pendidikan Penggerak, 1(1), 1–6.

Mahbuddin, A. N. G. (2020). Model Integrasi Media dan Teknologi dalam Pembelajaran PAI. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 3(2), 183–196.

Mahmudah, F., & Wathon, A. (2019). Membangun Pembelajaran Diferensial Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 66–95.

Marwiji, M. H., Wahyudin, W., Setiono, J., Qomaruzzaman, B., & Zaqiah, Q. Y. (2024). Integrasi Kurikulum Pondok Pesantren dan Madrasah Aliyah pada Mata Pelajaran Rumpun Pendidikan Agama Islam di Alwasilah Lilhasanah Islamic Boarding School. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2528–2535.

Mudlofir, A. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aktualisasinya dalam Sistem Pendidikan Islam. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 229–246.

Muhammad Rusli, M. T., Hermawan, D., & Supuwiningsih, N. N. (2020). Memahami E-learning: Konsep, Teknologi, dan Arah Perkembangan. penerbit andi.

Mukhid, M. P. (2023). Disain Teknologi Dan Inovasi Pembelajaran Dalam Budaya Organisasi Di Lembaga Pendidikan. Pustaka Egaliter. Com.

Mukhlis, M. (2023). Komponen Utama Kurikulum Pendidikan Islam di Lingkungan Pesantren Sebagai Pembentuk Karakter dan Keagamaan Santri. Al-Ma’had: Jurnal Ilmiah Kepesantrenan, 1(02), 138–158.

Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398.

Nurhidin, E. (2017). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Kontekstual Dan Pengembangan Budaya Religius Di Sekolah. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1).

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan karakter religius dan mandiri di pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42.

Pancawati, A., Zakaria, I., & Sulastri, S. (2021). Penerapan Manajemen Kelas dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Islam pada Komunitas Lokal di Cisewu Garut. Jurnal Peradaban Masyarakat, 1(1), 37–40.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Rachman, A., Farhan, O., Ahmad, N., Rukhmana, T., Hasyim, D. M., & Dhaniswara, E. (2023). Pengembangan Aplikasi E-Learning DEengan Fitur Interaktif Dan Adaptif Learning. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1610–1614.

Rizal, A. S. (2023). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Era Digital. Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(1), 11–28.

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269.

Sitika, A. J., Zanianti, M. R., Putri, M. N., Raihan, M., Aini, H., Nur’Aini, I., & Sobari, K. W. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Memperkuat Nilai-Nilai Keagamaan. Journal on Education, 6(1), 5899–5909.

Subroto, D. E., Supriandi, S., Wirawan, R., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(07), 473–480.

Sukana, S. (2024a). Transformasi Pengawas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Tahun 2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3955–3965.

Sukana, S. (2024b). Transformasi Pengawas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Tahun 2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3955–3965.

Sukana, S. (2024c). Transformasi Pengawas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Tahun 2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3955–3965.

Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.

Sumanti, S. T. (2015). Dasar-Dasar Materi Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi.

Suryani, E. (2023). Implementasi Kolaborasi Guru Dan Orang Tua Dalam Pembelajaran 5.0: Strategi Dan Tantangan Dalam Konteks Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 8(1), 89–95.

Turnip, R. S. (2023). Peningkatan Literasi Digital di Kalangan Pelajar: Pengenalan dan Praktik Penggunaan Teknologi Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2302–2310.

Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1).

Wahyudi, D., & Khotijah, K. (2021). Islamic Education 4.0 Sebuah Revolusi Pendidikan Islam. Idea Press Yogyakarta.

Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1–17.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.

Yuliani, A., Nugraha, Y., & Samura, A. O. (2024). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Ulul Albab: Majalah Universitas Muhammadiyah Mataram, 28(1), 15–19.

Yusuf, M. (2019). Desain Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab: Pendekatan Otak Kanan. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 18(2), 147–160

Downloads

Abstract Views : 197
Downloads Count: 862

Published

2024-06-14

How to Cite

Habib Zainuri. (2024). Blending Traditional and Modern Methods A New Curriculum Framework for PAI. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 656–673. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9544

Issue

Section

Articles