Peran Sosialisasi Sekolah Demi Menciptakan Pembelajaran Kooperatif, Inovatif dan Selektif

Authors

  • Niswatun Toyyibah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Bonafid Ikrom Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Iqbal Abdullah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • M. Yusron Maulana El-Yunusi Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9442

Abstract

This research aims to determine socialization in schools using a cooperative learning model, using a qualitative research approach involving Tunas Buana Middle School Surabaya, that cooperative learning can involve students in learning collaboratively, exchanging ideas and being confident in expressing opinions. The results of this research were collected through interviews and observations, so it can be concluded that by using cooperative learning, students can develop thinking patterns and increase creativity in socializing, as well as having an impact on every lesson. So that students can develop their potential through innovative and selective learning.

Keywords:

sosialisasi, pembelajaran kooperatif

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, & S. A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran The Role of History Teachers in Utilizing Learning Media Innovations. Pendidikan, Jurnal Komunikasi, 4(2), 79–93.

Bialangi, M. S., & Kundera, N. (2018). Pengembangan Sikap Sosial dalam Pembelajaran Biologi: Kajian Potensi Pembelajaran Kooperatif Development of Social Attitude in Biology Learning: Review of Cooperative Learning Potential. 15(1).

El-Yunusi. (2023). Penerapan Bahan Ajar PAI Berbasis Model Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SMA Al-Azhar Menganti Gresik. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(2), 130–142. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i2.1104

El-yunusi, M. Y. M., Pascasarjana, D., Sunan, U., Surabaya, G., Pascasarjana, M., Sunan, U., & Surabaya, G. (2023). Keterlibatan Guru PAI dan Orang Tua Murid dalam Membentuk Perilaku Siswa Studi Kasus MTS Darut Tauhid Kenjeran Surabaya Involvement of PAI Teachers and Parents in Shaping Student Behavior Case Study of MTS Darut Tauhid Kenjeran Surabaya. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(10), 1357–1370. https://doi.org/10.56338/jks.v6i10.4269

Fatimah, N., & Pd, S. (n.d.). MODEL COOPERATIVE LEARNING MENGAJARKAN SISWA DALAM BERSOSIALISASI.

Halimah, N., & Adiyono. (2022). Unsur-Unsur Penting Penilaian Objek Dalam Evaluasi Hasil Belajar. Educatioanl Journal: General and Specific Research, 2(Februari), 160–167.

Handayani, R. (2020). Metode Penelitian Sosial. In Bandung (Issue September).

Hanifatun, N. (n.d.). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif di Sekolah Menengah Pertama.

Himami, zuriatun hasanah & ahmad shofiyul. (2021). model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan siswa.

Ibrahim, D. (n.d.). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif (Vol. 8, Issue 1).

irmawati kadri. (2016). peningkatan hasil belajar pai melalui model pembelajaran kooperatif pada siswa sd inpres jatia kab, bantaeng. 4(1), 1–23.

Journal. (2024). PELATIHAN GURU SEKOLAH MENENGAH DALAM IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN INOVATIF : 5(2), 3823–3830.

Magdalena, I., Mayanti, H. M., & Putri, R. S. (2020). Evaluasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Bintang: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3), 269–277.

Mifullah, S. (2018). konsep teori media pembelajaran inovatif. 1–26.

Muh, lalu, & Padli. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X A 1 SMA Negeri 2 Luwu Timur. Al-Risalah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 21–32.

Nurhasanah, N., Azhari, A., Berutu, K., Putra, T. J., Hasibuan, R. H., & Nasution, I. (2023). Evaluasi Pembelajaran Dikelas. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(2), 257–270.

Oktaviari, E. A. (2019). Bab II Landasan Teori. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689.

Purwadhi, P. (2019). Pembelajaran Inovatif dalam Pembentukan Karakter Siswa. Mimbar Pendidikan, 4(1), 21–34. https://doi.org/10.17509/mimbardik.v4i1.16968

Purwati, P. (2023). Meningkatkan Peran Serta Warga Sekolah dalam Penataan Lingkungan Sekolah Sampai Tahun Pelajaran 2019-2020. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 168–177. https://doi.org/10.28926/jpip.v3i2.888

Rahmawati, N. I., & Sutiarso, S. (n.d.). PEMBELAJARAN KOOPERATIF SEBAGAI MODEL EFEKTIF UNTUK MENGEMBANGKAN INTERAKSI DAN KOMUNIKASI ANTARA GURU DAN PESERTA DIDIK.

Remi Rando. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(2), 295. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i2.32983

Savitri. (2022). Peran Strategi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 505. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54825

Setiawan, I., & Pebrina, A. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Keterampilan Sosial Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 16(01), 70–81. https://doi.org/10.25134/equi.v16i01.2019

Tanjungpura, U. (2023). ANALISIS KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DI KELAS VIII SMP. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(1), 26–32.

Temiks Merpati. (2018). Jurnal Civic Education, Vol. 2 No. 2 Desember 2018. Jurnal Civic Education, 2(2), 62–68.

Triana, W. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Tema Sehat Itu Penting Kelas V SD Negeri 55/I Sridadi. FKIP Universitas Jambi, 6(2), 1–15.

Wawan Samudera. (2021). Pelatihan Pembelajaran Kooperatif Pada Guru PAI. KREASI : Jurnal Inovasi Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 66–70. https://doi.org/10.58218/kreasi.v1i1.55

Widanti, W., Aprilia, N., & Wulandari, R. S. (2023). Upaya Peningkatan Kerjasama dan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Problem Based Learning Materi Bangun Datar Kelas I SD Muhammadiyah Pakel Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i2.75622

Widoyoko. (n.d.). evaluasi program pembelajaran.

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754

Yulia. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Learning. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 3, 223–227.

Yunita, L., Junaidi, J., Dewi, Y., & Zakir, S. (2022). Evaluasi Program Pembelajaran Kitab Kuning dengan Model Cipp di Pondok Pesantren Yati Kampung Baru Nagari Kamang Mudik Kecamatan Kamang Magek Kabupaten Agam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 47–56.

Zainiansyah, A. (2024). Strategi Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran PAI di MAN 2 Pasaman Barat A . Pengertian Strategi Pembelajaran Kooperatif. 2(3).

Downloads

Abstract Views : 84
Downloads Count: 130

Published

2024-07-15

How to Cite

Toyyibah, N., Ikrom, B., Abdullah, I., & Maulana El-Yunusi, M. Y. (2024). Peran Sosialisasi Sekolah Demi Menciptakan Pembelajaran Kooperatif, Inovatif dan Selektif. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 805–818. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9442

Issue

Section

Articles