Peningkatan Kualitas Pembelajaran Berpikir Kritis melalui Model Think Pair Share (TPS) dalam Perspektif Pendidikan Islam di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i1.8690Abstract
The implementation of the Think Pair Share (TPS) learning model has been proven to significantly contribute to the development of students' critical thinking skills in Elementary School. Through this approach, students are not only encouraged to share ideas with their classmates but also prompted to think critically about the learning materials. Research findings indicate that students engaged in TPS experience improvements in analytical, evaluative, and synthesis abilities, which are crucial indicators of critical thinking. These positive implications demonstrate that the application of TPS is not only relevant in the classroom learning context but also holds great potential to enhance the effectiveness of the Campus Teaching Program in developing critical thinking skills among elementary school students.
Keywords:
Critical thinking, Think Pair Share (TPS) Model, Islamic EducationDownloads
References
Annisa, F. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10(1), 69–74. https://doi.org/10.25299/perspektif.2019.vol10(1).3102
Fetra Bonita Sari, Risda Amini, M. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Fitria. (2013). Metodologi Penelitian a. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
History, A. (2021). Jurnal Kependidikan: 7(2), 395–407.
Khotimah, D. N. (2019). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Melalui Kegiatan 5S di Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 28–31. https://doi.org/10.24176/jino.v2i1.2928
MADE RISA KUSADI, N. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Model Vak Dengan Multimoda Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa. Majalah Ilmiah Universitas Tabanan, 19(1), 55–60. https://ojs.universitastabanan.ac.id/index.php/majalah-ilmiah-untab/article/view/149
Magdalena, I., Hidayati, N., Dewi, R. H., Septiara, S. W., & Maulida, Z. (2023). Pentingnya Evaluasi dalam Proses Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Masaliq, 3(5), 810–823. https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i5.1379
Mutaqin, M. A. (2020). Implementasi Kata Terimakasih, Tolong, dan Maaf Sebagai Pembelajaran Peserta Didik untuk Menanamkan Jiwa Nasionalisme dan Jati Diri Bangsa. 1–7.
Pratama, Y., Nurhadi, M., Kusumawardani, R., & Tpsq, K. (2018). Hasil Belajar Siswa yang Diajar dengan Model Pembelajaran Think Pair Square dan Think Pair Share pada Materi Ikatan Kimia. Prosiding Semnas KPK, 1, 1–3.
Purnomo, A., & Suprayitno. (2013). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps ( Think Pair Share ) Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–9.
Rahim, A. (2016). Pendidikan Inklusif Sebagai Strategi Dalam Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(1), 68–71.
Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107.