Profesionalisme Dan Tanggung Jawab Seorang Ilmuwan Dalam Perspektif Islam
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7582Abstract
People with knowledge have the noblest position because knowledge experts are considered people who continue the struggle of the prophets. Therefore, they must convey and teach their knowledge to humans, to direct them to the path of Allah. Professionalism can be defined as a trait that is reflected in behavior, directed at the goal of carrying out a profession by producing the best quality in the work. A scientist is said to be professional if he can judge what is good and what is bad based on a solid foundation. A scientist has a responsibility to the knowledge he has, whether that knowledge can benefit society or will only cause harm. In this article, we discuss the professionalism and responsibilities of a scientist based on the characteristics of a prophet. This article uses a literature study research method by collecting various quotations from books and journals. The results of the research are the understanding of scientists from an Islamic perspective, the professionalism of a scientist, the prophetic nature that is the basis of a scientist's professionalism, and the responsibilities of a scientist based on religious and state perspectives.
Keywords:
Profesionalisme; Tanggung Jawab; Ilmuwan; ProfetikDownloads
References
Abdi. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Siklus Belajar (Learning Cycle) 7e Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik SMAN 1 Pringgabaya Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas Mataram.
Agnafia, D. N. (2021). Profil Sikap Ilmiah Mahasiswa Pada Mata Kuliah Biologi Dasar II. Jurnal Pendidikan Modern.
Amrullah, A. K. (2020). Keutamaan Ilmu dan Adab Dalam Perspektif Islam. At-Ta’lim: Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam. 33 – 46.
Andi Agustang, I. A. (2021). Masalah Pendidikan Indonesia. OSF Preperints.
Baihaqi, Wazin. (2002). Tanggung Jawab Ilmuwan Muslim Dalam Masyarakat. Al-Qalam. 19(92). 146 – 167.
Harso, A., Suastra, I. W., & Sudiatmika, A. I. A. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Heuristik Vee Terhadap Pemahaman Konsep Fisika dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Langke Rembong Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia.
Hasbi, I. (Imanuddin), Fuadi, A. (Ahmad), Nadeak, B. (Bernadetha ), Arifudin, O. (Opan ), Juliastuti, J. (Juliastuti), Lestari, A. S. (Ambar ), Utomo, W. . (Widya), Rianita, N. (Ni M. ), Fatmasari, R. (Rhini ), Pasaribu, E. (Eva ), Darmawan, . A. ( I Putu ), Sopwan, I. D. (Indra ), & Arafah, N. (Novira ). (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori dan Praktik). CV Widina Media Utama.
Hidayat, A., & Alfian, R. L. (2022). Perpustakaan sebagai Pusat Dokumentasi Budaya Lokal. Al-Ma Mun Jurnal Kajian Kepustakawanan Dan Informasi.
Istikhomah, R. I., & BS, A. W. (2021). Filsafat Sebagai Landasan Ilmu dalam Pengembangan Sains. Jurnal Filsafat Indonesia.
Marlina, R. (2013). Pemanfaatan Lingkungan Lokal dalam Kegiatan Laboratorium Berbasis Inkuiri Terhadap Sikap Ilmiah Mahasiswa Calon Guru Biologi. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan.
Nurhuda, H. (2019). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Dirasah, 127-137.
Patoni. A. (2017). Konsep Dasar Kepemimpinan Profetik Pendidikan Islam. Tulungagung; IAIN Tulungagung Cet. 1.
Raharjo, M. M. I. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Unggul, Cerdas & Berkarakter Islam. Yogyakarta: Gava Media.
Surajiyo. (2019). Tanggung Jawab Moral dan Sosial : Sikap Ilmiah di Indonesia. Comnews, 414-424.
Syaikhu, A. (2019). Intelektual Islam dan Kontribusianya atas Kemajuan Dunia Barat. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman.
Sopian, A., Natsir, N. F., & Haryanti, E. (2022). Tanggung Jawab Moral Ilmuwan dan Netralitas Ilmu. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 172 – 180.
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.