Nilai-Nilai Pendidikan Bagi Manusia Dalam Hukum Islam
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7395Abstract
This study aims to determine the values of education for humans contained in Islamic law. The research method uses library research through a book survey, namely the study of books/books of Tafsir, Fiqh and books on education. Data analysis uses content analysis, namely data analysis on Islamic law material that is studied about education. Through the study of Tafsir al-Qur'an, Hadith syarah and opinions of Ulama in Fiqh Science. The results of the study found that Islamic law in fact has high educational values. Islamic law provides a number of rules that humans must follow. The rules contain the rules governing human relations with God and humans with humans. All of that leads to benefit for the human self and the natural surroundings. Allah's rules which are contained in Islamic Law, in principle, are to educate people to have good morals and bring benefit to all.
Downloads
References
Aynun, N. (2018). Mendidik Anak Pra Aqil Baligh. Elex Media Komputindo.
Az-Zahra, F., & Fadhilah, N. A. (2023). Hubungan Hablumminallah dan Hablumminannas Terhadap Kesehatan Mental Manusia. Islamic Education, 1(3), 691–697.
Faliyandra, F. (2019). Konsep Kecerdasan Sosial Goleman dalam Perspektif Islam (Sebuah Kajian Analisis Psikologi Islam). Faisal Faliyandra.
Raco, J. (2018). Metode penelitian kualitatif: jenis, karakteristik dan keunggulannya.
Rasyid, M. H. (2018). HUKUM ISLAM, ANTARA HARAPAN DAN KENYATAAN (Analisis Kontekstual Penerapan Hukum Islam di Indonesia). Ash-Shahabah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1), 9–19.
Santoso, T. (2003). Membumikan hukum pidana islam: penegakan syariat dalam wacana dan agenda. Gema Insani.
Soenarjo, A. (1989). dkk., al-Qur’an dan Terjemahnya, Semarang: CV. Toha Putra.
Wahidah, W. (2020). Reaktualisasi Pendidikan Aqil Baligh di Sekolah. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 7(2), 214–231.
J.R. Raco, Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya, (Grasindo, Jakarta,t.t.).
Jusuf Amir Feisal, Reorientasi Pendidikan Islam, (Jakarta: Gema Insani Press, cet. ke-1, 1995).
Al-Jurjani, Abu Hasan, At-Ta’rifat, Mustafa Al-Babi al-Halabi, Mesir, 1938, hal. 12; A. Djazuli, Ilmu Fiqh (sebuah pengantar): Bandung, cet. ke-4, 1993).
Mohd. Nasir Omar, Akhlak dan Kaunseling Islam, (Kuala Lumpur: PRIN-AD SDN.BHD, cet. ke-1, 2005).
Moh. Roqib, Ilmu Pendidikan Islam Penegembangan: Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat, (Yogyakarta: LKiS, cet. ke-1, 2009).
Muhammad Ali al-Shabuni, Shafwat al-Tafasir, (Beirut: Dar al-Fikr, jld ke-1, t.t.).
Najib Khalid al-‘Amir, Min Asaalibir rasul Saw. fit Tarbiyyah (Pnj. Ibnu Muhammad, Fakrudin Nursyam), (Jakarta: Gema Insani, cet. ke-6, 1425/ 2004).
Soenarjo dkk., Al-Qur’an dan Terjemahnya, Mujamma’ Al-Malik Fahd, li Thiba’at al-Mush-haf Asy-Syarif Medina Munawwarah P.O. Box 6262, Kerjaan Saudi Arabia.
Sulaiman Rasyid, Fiqh Islam, (Bandung: Sinar baru Algesindo, cet ke-40, 2007).
Tim Pengembang ilmu Pendidikan, Ilmu dan Aplikasi Pendidikan, (Bandung: Imtima, 2007).
Internet:
Pengarang Kitab di Bidang Ilmu Fiqih, Merumuskan dan Menyusun Bab-babnya, http://agil-asshofie.blogspot.co.id/2011/05/pengarang-kitab-di-bidang-ilmu-fiqih.html (05-11-2015)