Pengaruh Metode Mastery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih

Authors

  • Nursyafika STAIN Bengkalis
  • Supardi Ritonga STAIN Bengkalis

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7090

Abstract

This research aims to determine the implementation of the mastery learning method in the class VIII fiqh subject at MTs Annahdhatud Diniyah Pangkalan Batang Barat and to determine the effect of the mastery learning method on student learning outcomes in the class VIII fiqh subject at MTs Annahdhatud Diniyah Pangkalan Batang Barat. The method used in this research is a quantitative method with a quasi-experimental approach and how tests and documentation work. The total population of this study was the entire class VIII consisting of 39 students and used as 2 class samples. In analyzing the data in this research, researchers used the paired sample t-test. The results of the paired sample test using the SPSS version 25 program obtained a Sig value. (2-tailed) of 0.000 < 0.05. Thus, there is a significant influence of the mastery learning method on student learning outcomes in class VIII jurisprudence subjects at MTs Annahdhatud Diniyah Pangkalan Batang Barat.

Keywords:

Mastery Learning Method; Jurisprudence Learning Outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrita, L. (2021). Penerapan model pembelajaran mastery learning dalam meningkatan hasil belajar ipa pada peserta didik kelas IX. 3 SMP NEGERI 32 PALEMBANG. JURNAL EDUKASI: KAJIAN ILMU PENDIDIKAN, 7(2), 60–72.

Arrobi, J., & Purnama, H. (2022). Efektivitas metode sosiodrama terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di MTs Hikmatunnidzom Gunungguruh Sukabumi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 992–999.

Bunyamin, H. S., & Faujiah, D. (2014). Pengaruh Motivasi Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ips Di Sdn Rajagaluh Kidul Kec. Rajagaluh Kab. Majalengka. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(2).

Creswell, J. W. (2012). Educational research. pearson.

Makruf, A., & Hadi, M. N. (2023). Metode Edutainment sebagai Upaya dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pembelajaran PAI di SMP Sunan Kalijogo Jabung Malang. Jurnal Mu’allim, 5(1), 99–111.

Reksiana, R. (2018). Diskursus Terminologi Model, Pendekatan, Strategi, Dan Metode Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 199–225.

Rusmitaningsih, F. N. (2020). PENERAPAN PROGRAM SYSTEM BLOCK MASTERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR RENANG GAYA DADA. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 5(2).

Sari, I. K., Nasution, L., & Wijaya, C. (2019). Integrasi pendidikan nilai dalam membangun karakter siswa di sekolah dasar jampalan kecamatan simpang empat kabupaten asahan provinsi sumatera utara. Ristekdik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 1–11.

Siswanto, M. (2015). Pendidikan Islam dalam Dialektika Perubahan.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model pembelajaran mastery learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Deepublish.

Downloads

Abstract Views : 138
Downloads Count: 244

Published

2023-12-01

How to Cite

Nursyafika, & Ritonga, S. (2023). Pengaruh Metode Mastery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 286–295. https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7090