Implementasi Metode Pembelajaran Brainstorming Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7089Abstract
This research aims to determine the implementation of the brainstorming learning method in increasing students' interest in learning in the Class VII Islamic Religious Education subject at SMPN 06 Bengkalis. The method used in this research is a qualitative method with a descriptive analysis research approach. Data collection and processing of observation and interview data. The results of this research are that the implementation of the Brainstorming learning method in increasing students' interest in learning in the class VII Islamic Religious Education subject at SMPN 06 Bengkalis is still 65% which is in the figure range between 56% - 75% which is categorized as sufficient, meaning that the implementation of the Brainstorming learning method in increasing students' interest in learning in the class VII Islamic Religious education subject at SMPN 06 Bengkalis there are still several aspects that have not been implemented and the factors that are quite influential are that students are still shy about expressing opinions, there is a lack of participation students in group discussions and not all students can understand the teacher's explanation.
Keywords:
Brainstorming, Education, Interest in learningDownloads
References
Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula.
Amsari, D. (2018). Implikasi teori belajar E. Thorndike (Behavioristik) dalam pembelajaran matematika. Jurnal Basicedu, 2(2), 52–60.
Aslan, A. (2018). Makna Kurikulum Terhadap Teori Tentang Belajar Pada Perubahan Perilaku Anak Didik. Cross-Border, 1(2), 56–65.
Creswell, J. W. (2012). Educational research. pearson.
Darajat, Z. (n.d.). Metode Khusus Pengajaran Agama Islam (Jakarta: Bumi Aksara. 1995). Keputusan Menteri Agama, 165.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11.
Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97–109.
Intarti, E. R. (2016). Peran guru pendidikan agama Kristen sebagai motivator. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 28–40.
Khakim, M. L. (2016). Penerapan metode pembelajaran brainstorming terhadap pemahaman konsep siswa smp kelas vii pada materi aljabar. Jurnal Pembelajaran, 1.
Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan metode brainstorming dengan bantuan media gambar grafis untuk meningkatkan hasil belajar Pkn siswa kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 18–25.
Labahi, P. A. (2019a). Penerapan Metode “Brainstorming” Pada Diklat Masyarakat Budidaya dan Pengolahan Aren Kabupaten Pangkep. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 19(1), 1–9.
Labahi, P. A. (2019b). Penerapan Metode “Brainstorming” Pada Diklat Masyarakat Budidaya dan Pengolahan Aren Kabupaten Pangkep. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 19(1), 1–9.
Maulana Jamaludin, G., & Marini, A. (2022). Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. 8(4), 1483–1488. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3698
Muadzin, A. M. A. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171–186.
Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai kurikulum 2013. Nizamia Learning Center.
Oktanisa, S., Marshinta, F. U., Maja, I., & Wasiran, Y. (2021). Pemahaman Ideologi Pancasila Pada Aspek Agama dalam Mencegah Intoleransi, Radikalisme dan Terorisme. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 22–30.
Parnawi, A. (2019). Psikologi belajar. Deepublish.
Salasatunisa, S., & Maulana Jamaludin, G. (n.d.). Pengaruh Penggunaan E-Learning Madrasah Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Siswa. 20. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/ijie/index
Syaikhudin, A. (2013). Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Proses Pembelajaran. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 7(2), 301–318.
Tampubolon, R. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Brainstorming dalam meningkatkan Hasil belajar Mata pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa kelas V SDN 164319 Tebing Tinggi. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 10(3), 238–246.
Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media.
Zain, A., & Djarmarah, S. B. (2010). Strategi Belajar Mengajar Jakarta: Rineka Cipta. Kemampuan Spasial.