Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning dalam Membentuk Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Fiqh
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7058Abstrak
Cooperative learning method is a learning method that focuses on the use of small groups of learners to work together in learning to achieve learning goals. Character building is the cultivation of values in students and the renewal of a common life system that respects individual freedom. The purpose of this study is to determine the purpose, process, evaluation, and impact of the cooperative learning model in shaping student character in fiqh class XI at MA Nihayatul Amal Rawamerta. The method used in this research is field research method. The result of this research is that with the application of this cooperative learning model, the teacher can see, and assess the character building in each student through group discussion learning during class learning.
Unduhan
Referensi
Abdussamad, Dr. H., & Zuchri. (2021). No Titleیلیب. In Syakir Media Press (Vol. 13, Issue 1).
Ainiyah, N. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.
Amiruddin. (2019a). Pembelajaran Kooperatif dan Kolaboratif. Journal of Education Science, 5(1), 24–32.
Amiruddin, A. (2019b). Pembelajaran kooperatif dan kolaboratif. Journal of Education Science, 5(1).
Choiruddin, M. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Fiqih melalui Metode Cooperative Learning. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(2), 57–62.
Hasanah, Z., & Shofiyul himami, A. (2021). IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan Vol. 1, No. 1, April 2021 P-ISSN : - ; E-ISSN : - https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna. 1(1), 1–13.
Ibrahim, D. S. M., Aswasulaskin, A., Ramdhani, S., Mukti, H., & Agustina, B. W. (2022). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 102–113.
II, B. A. B. (2003). A. Pembelajaran Kooperatif.
Kholifatun, S. (2008). Penerapan Model Cooperative Learning Dalam Pembelajaran Al-Qur ’ an Hadits.
Mahardin, Ahmad Fauzan, Muliati, & Nurmawadah Rahmah. (2022). Pembentukan Karakter Demokratis Melalui Pelaksanaan Metode Pembelajaran Kooperatif tipe Number Head Together pada Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Kota Bima. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(1), 107–112. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i1.1342
Maros, F., Elitear, J., Tambunan, A., Koto, E., Kominfo, K., Iii, A., & Utara, U. S. (2016). Field research ).
Mauluddina, L. (2015). Penerapan model cooperative learning dalam meningkatkan hasil belajar. Dk, 53(9), 1689–1699.
Nugrawiyati, J. (2017). Cooperative Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum 2013. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 3(2), 142–158.
Oktavia, D. W. H. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V MI MIFTAHUL HUDA BACEM SUTOJAYAN BLITAR. Tersedia Pada Http://Repo. Iaintulungagung. Ac. Id/2979/(Diakses Pada 18 Januari 2017).
SANDI, S. P. (2021). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS EKONOMI MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CONTEXTUAL TEACHING LEARNING (Studi kasus di kelas VII Madrasah Tsanawiyah Mattiro Deceng Kec. Bengo Kab. Bone).
Sopia, S., Jamaludin, G. M., & Araniri, N. (n.d.). Penerapan Model Cooperative Tipe Scramble dalam Materi Surat Al-kafirun untuk Meningkatkan Sikap Toleransi Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits di MI KMI Tanjungsari. Al-Mau’izhoh, 3(2), 22–33.
Suasta, I. G. (2016). Implementation by Type of Cooperative Learning Group Investigation to Increase Activity And Results of Learning IPS. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 2(1).
Sulistyowati, N. W. (2017). Implementasi small group discussion dan collaborative learning untuk meningkatkan prestasi belajar mahasiswa program studi pendidikan akuntansi ikip pgri madiun. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 5(2), 173–190.
Supriadi, A., & Kiftiah, M. (2014). EFEKTIVITAS PEMBERIAN SANKSI BAGI SISWA PADA PELANGGARAN TATA TERTIB DI SMP 2 KAPUAS TIMUR KABUPATEN KAPUAS (Vol. 4, Issue 8).