Penggunaan Model Pembelajaran Market Place Activity dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v5i2.7078Abstract
This research was motivated by the problem of teacher difficulties in determining learning models and decreased student learning activity. The purpose of this study is to increase student learning activity through the Market Place Activity learning model. This research is a class-based action research, this research is conducted in two cycles. Each cycle consists of four activities: action planning, observation, and reflection. The subject of this study was students of Class X Pharmaceutical Technology 1 SMK YPF Bandung. Data collection is done through documentation, observation, interviews, field notes, and research instruments. Data analysis is done by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of this study show that the MPA learning model can increase the activeness and learning outcomes of class X Information Technology 1 students of SMK YPF Bandung. This learning model can also stimulate students to be actively involved in both physical and non-physical learning (thinking).
Downloads
References
Agung, A., Firdaus, M. A., & Rosadi, U. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru PAI di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 400–411.
Ahyat, N. (2017). Metode pembelajaran pendidikan agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24–31.
Alawiyah, A., Sukron, J., & Firdaus, M. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Times Games Tournament untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 69–82.
Arifin, Z., & Setiyawan, A. (2012). Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Skripta Media Creative.
Asmuni, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Market Place Activity untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Siswa Kelas XI MS-1 SMA Negeri 1 Selong. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 8(1).
Firdaus, M. A. (2022). Model Model Pembelajaran PAI (1st ed.). Rajawali Press.
Firdaus, M. A., Jamal, M. Y. S., & Arifin, B. S. (2023). Improving Student Learning Outcomes Through Project-Based Learning in Islamic Religion Lessons. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 4(2), 241–254. https://doi.org/10.31538/tijie.v4i2.400
Iyasa, M., Aisah, S., & Firdaus, M. A. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Pemulasaraan Jenazah Sekolah Menengah Kejuruaan. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4757–4764.
Jakfar, M. (2018). Upaya Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik pada Pembelajaran Fikih melalui Model Market Place Activity di MAN 3 Kulon Progo. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(1), 103–114.
Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran guru, orang tua, metode dan media pembelajaran: strategi kbm di masa pandemi covid-19. 3M Media Karya.
Maryam, N. D. (2021). Penerapan model pembelajaran MPA (Market Place Activity) pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa SMPN 18 Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. PT. Remaja Rosdakarya.
Oemar Hamalik. (2005). Proses Belajar Mengajar. PT Bumi Aksara.
Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. CV. Pilar Nusantara.
Ruswandi, A., Firdaus, M. A., & Ruswandi, R. (2023). Readiness of Islamic Religious Education Teachers for Digital Learning Post Pandemic Covid 19. International Journal of Ethno-Sciences and Education Research, 3(3), 77–84.
Sulahudin, A., & Sasongko, R. N. (2019). PENGELOLAAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. MANAJER PENDIDIKAN, 13(1).
Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.